orte berichten en
ededelingen
De delta, ondeelbaar
Belgische bagger taboe
Smeerpijp of waterleiding
Grevelingen zout
16
Op 6 februari van dit jaar vond een geslaagd symposium plaats
in Roosendaal onder de titel„De Delta, Ondeelbaar".
Onder de sprekers waren de Zeeuwse gedeputeerde Boers-
ma, de bioloog Nienhuis, Saeijs van Rijkswaterstaat, Nijhoff
van Natuur en Milieu en vertegenwoordigers van Delta-over
leg, ANWB en het ministerie van Landbouw en Visserij. In een
forumdiskussie o.l.v. Van Rijn (gekommiteerde Rijnmond)
kwamen ook uitgebreid vertegenwoordigers van Landbouw
(Nieuwenhuyse, ZLM) en Visserij (Van den Bos, Zevibel) aan
het woord.
Tal van aktuele problemen kwamen aan de ordede bagger
specie uit de Westerschelde, het beheer van de stormvloed
kering, het kamperen bij de boer, het doorspoelen van het
Volkerak/Zoommeer, de zilvermeeuwenoverlast, het uitblij
ven van een beheersplan Oosterschelde, de kamping Orisant,
de ontwikkelingen in de Voordelta etc. etc. Centraal thema
was de noodzaak om te komen tot een totaalvisie op het
Deltagebied als geheel.
Deze noodzaak werd van bijna alle kanten onderschreven.
Het ministerie van Landbouw en Visserij toonde zich bereid
het initiatief te nemen en deed een beroep op provincies en
gemeenten.
De integrale tekst van inleidingen en forumdiskussie kimt u
vinden in het symposiumverslag (88 pagina's, geïllustreerd).
Dit verslag is te koop bij de Zeeuwse Milieufederatie,
Singelstraat 7 te Goes voor een bedrag van 5,00. U kunt het
ook bestellen door 9,25 over te maken op giro 2982942 t.n.v.
Zeeuwse Milieufederatie te Goes onder vermelding van
„Symposium-verslag Delta".
Begin juni boekte de ZMF een eerste sukses in de strijd tegen
de dumping van giftige baggerspecie in de Westerschelde.
Voor de afdeling Rechtspraak van de Raad van State werden de
ZMF, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Bel
gische staat het erover eens, dat er niet langer baggerspecie uit
de Belgische Schelde in de Westerschelde gestort zal worden.
Vooral de slibrijke specie van de drempels van Frederik, Lillo
en bij de Zandvlietsluis (alle drie vlak over de grens) is zeer
zwaar verontreinigd met PAK's (teerstoffen) en metalen. Die
specie wordt meestal in de Belgische Schelde teruggestort.
Maar nog in 1982 en 1983 is een deel ervan naar de Wester
schelde gebracht en in de komende jaren dreigt dat weer te
gebeuren.
Nu was de ZMF er achter gekomen dat van jaar op jaar
nauwkeurig wordt vastgelegd op welke plaatsen in de Wester-
schelde gebaggerd en gestort wordt en dat daarbij van specie
transporten van België naar Nederland helemaal geen sprake
is. Het laatste blijkt in het verleden als een soort vrienden
dienst via informele, mondelinge afspraken geregeld te zijn.
Voor de Raad van State erkende Rijkswaterstaat dat deze
werkwijze niet in de haak is. Beloofd moest worden deze niet
meer toe te passen. Ook België kon daarmee akkoord gaan,
omdat men deze meest vervuilde specie nog enkele jaren in de
Belgische Schelde denkt kwijt te kunnen. Daarna zijn de
stortplaatsen vol.
Hopelijk laten onze zuiderburen goed tot zich doordring)
dat het ondenkbaar is dat er dan alsnog een vergunning voj
storting op de Westerschelde komt en beginnen ze nu ov
alternatieven te denken.
Van uitstel komt wel een afstel en soms is dat nog gunstig c o'
Mogelijk gaat dit gelden voor de smeerpijp van Tessendei
Chemie, die het afvalwater van dit bedrijf in Belgisch Limbu
zou moeten transporteren naar de Schelde bij Antwerpen,
De ZMF berekende eerder dat het toch al te hoge ca
miumgehalte van de Schelde hierdoor in één keer zou v<
dubbelen. Het kwikgehalte zou met 60% omhoog gaan
radioaktiviteit zou sterk stijgen en zo kunnen we nog e 'tjj
doorgaan.
Eind mei spanden ZMF en Greenpeace België een ko
geding aan tegen de Vlaamse milieuminister Lenssens, de Sc
Antwerpen en het bedrijf. Eerdere akties om hen van
onzalige plan af te brengen hadden weinig resultaat opg
leverd. Die eerdere akties noodzaakten Lenssens wel zijn pi
te laten heroverwegen door een kommissie van vier profe
soren, vergezeld van Nederlandse waarnemers. Deze koi
missie heeft alleen een tussenvoorstel gedaan om de smeerp:
een week te laten proefdraaien en dan allerlei metingen
doen, waarbij overigens de Nederlandse waarnemers zijn g
boykot.
Ook een proeflozing gaat ons veel te ver, omdat
- het een eerste stap naar inwerkingstelling is;
- de schade voor de Schelde niet gemeten hoeft te worden (d
blijkt al zonneklaar uit de lozingsgegevens van het bedr
- de proeflozing een mogelijk alternatief gebruik van de pij
bemoeilijkt, bijv. als zoetwaterleiding voor de Stad An
werpen.
Vandaar het kort geding waarin ZMF en Greenpeace
middels gesteund worden door een flinke supportersschail
Uit Nederland doen de gemeenten Oostburg en Vlissinga
Zevibel, het Zeeuwse Landschap en de Stichting Reinwati
mee.
De rechter stelde in de eerste zitting op 10 juni de behandf
ling uit tot 2 september, met de bepaling dat er tot die tijd zeki
niet geloosd of proefgedraaid mag worden. Bovendien we
duidelijk dat de Stad Antwerpen het eigenlijk op alle punte
met ons eens is en dus in feite van het beklaagden- naar hi
eisersbankje overstapt. Niet onbelangrijk, omdat Antwerpe
als eigenaar van het laatste stukje smeerpijp z'n toestemm r|
moet geven voor inwerkingstelling.
28 mei 1986 ging de kogel eindelijk door de kerkHf
Grevelingenmeer blijft definitief zout. In feite was allan
duidelijk dat dit de enige verdedigbare beslissing is. Niet allee
de waarde van het natuurgebied dat er ontstaan is, pleit ervoo
Er is ook het gegeven dat een zoet meer onvermijdelij
vervuild water en een vergiftigde bodem zou krijgen, omda
het verzoet zou worden met Rijnwater, terwijl de visse
opbrengst uit een zout meer duidelijk groter is dan uit een zoe
meer (nog daar gelaten dat de vis in het laatste geval niet eens t
eten zou zijn).
Aan de andere kant vande weegschaalstaatalleenhetbelanj
dat de landbouw heeft bij zoetwater aanvoer voor Schouwe
Duiveland en Goeree. Maar duidelijk is dat dit ook uit anderj
wateren dan het Grevelingenmeer kan komen. Voor Schoi
wen-Duiveland is er het plan voor zoetwater aanvoer uit he
Volkerakmeer. Dat kost 20 miljoen voor de infrastruktuur o]
het eiland. De ministers Smit-Kroes en Braks bieden nu 1: