Vliegasunie in zaken a
In gevaar
1982
Aan de bel
14
Moeten kolencentrales binnen af
zienbare tijd tijdelijk buiten bedrijf
worden gesteld, omdat men het afval
nergens kwijt kan? De Vliegasunie
acht dit niet denkbeeldig en kondigt
in ieder geval aan, dat er een nijpend
probleem zal ontstaan met de opslag
van afval (vliegas) van de Nederland
se kolencentrales.
Op dit moment worden in Borssele
twee olie/gasgestookte elektriciteits
centrales omgebouwd tot één kolen-
gestookte centrale van 424 MW. Het
probleem met de afzet (d.w.z. doorver
koop) van vliegas zal dus ook in Zeeland
gaan spelen. Dit nog afgezien van het feit
dat de PZEM het reeds uitgekozen op
slagterrein voor vliegas heeft aangebo
den aan de COVRA voor de opslagbun
kers van radioaktief afval.
Het vliegasprobleem is volgens de Vlieg-
asunie zó ernstig, dat de elektriciteits-
produktie van de kolencentrales in ge
vaar dreigt te komen indien de overheid
niet op korte termijn met een oplossing
komt.
Deze waarschuwing laat de Vliegas
unie in haar jaarverslag 1985 horen. Men
konstateert dat de mogelijkheden om
vliegas via hergebruik kwijt te raken
steeds beperkter worden. Daardoor
werd in de afgelopen 3 jaar in totaal
330.000 ton vliegas, waarvoor geen in
dustriële bestemming kon worden ge
vonden, op diverse stortplaatsen gede
poneerd. De Vliegasunie voorziet dat de
overschotten aan vliegas nog aanzienlijk
zullen toenemen als de kolencentrales in
Borssele en op de Maasvlakte in gebruik
worden genomen.
Het is toch wel merkwaardig dat de
Vliegasunie in haar jaarverslag 1985
plotseling haar ernstige bezorgdheid
toont over de afzet en opslag van vliegas.
Toen de besluiten werden genomen om
in Borssele een kolencentrale te bou
wen, werden die vliegas-perikelen heel
wat anders beoordeeld. In de aanvraag
voor de benodigde milievergunningen
werd zelfs gedaan alsof het vliegaspro
bleem vrijwel niets om het lijf had.
Het is aardig om te herlezen hoe de aan
deelhouders van de PZEM hierover op
27 december 1982 werden voorgelicht:
„De afgescheiden vliegas wordt alvorens
Open opslag vliegas
afgevoerd te worden, zoveel mogelijk
opgeslagen in gesloten bunkers en van
daaruit afgevoerd naar vliegasverwer-
kende bedrijven (cementindustrie, we
genbouw, enz.) Een aantal bedrijven
w.o. onze zusterbedrijven de PNEM,
PGEM en PLEM, heeft een vennoot
schap opgerichtde Vliegasunie, die de
afzet van vliegas gaat verzorgen, coör
dineren en regelen. Het ligt voor de hand
dat de PZEM zich bij de Vliegasunie zal
moeten aansluiten, teneinde te bewerk
stelligen dat de vliegas in een zo continu
mogelijke stroom kan worden afge
voerd".
Verder zei de PZEM toen, dat het
door stagnatie in de afvoer of vanwege
kwaliteitseisen zou kunnen voorkomen,
dat er vliegas bij de PZEM moet worden
opgeslagen. Maar die tijdelijke opslag
zou erg beperkt zijn, zodat toestemming
werd gevraagd voor de open opslag van
max. 100.000 ton vliegas.
In de bezwaren- en beroepsprocedures
tegen het verlenen van de benodigde
milieuvergunningen heeft de Zeeuwse
Milieufederatie al vroegtijdig aan de bel
getrokken over het te verwachten pro
bleem met de vliegas.
De ZMF was de mening toegedaan -
en dat hebben we op de hoorzitting in
augustus 1983 ook laten weten - dat de
bouw- en milieuvergunningen pas ver
strekt mochten worden, als verzekerd
was dat de afvalstoffen van de kolenc
trales (behalve vliegas ook gips en bi
demslakken) op een milieuhygiënb
verantwoorde manier zouden word
verwerkt. Bekend was, dat de situatie
Nederland - met name voor vliegas
1983 al uiterst moeilijk was. Zelfs b
Ministerie van Economische Zaken li
zich toen al bezorgd uit, getuige devc
gende passage uit haar begroting„Ki
lenreststoffen moeten zich vooralsr c
een plaats verwerven op een markt, d
zich in een dalende lijn beweegt en waa
op ook steeds meer alternatieve mat
rialen worden aangeboden". De ZM1
bezwaren op dit punt vonden nauwelijl
gehoor. Opvallend is, dat zelfs de voo
zitter van de Raad van State in zijn ui
spraak van 11 december 1984 stelde di
er met betrekking tot de vliegas uit k(
lencentrales geen problemen bestau
daarbij afgaand op gegevens van
Vliegasunie. Letterlijk wordt door
Raad van State het volgende overwi
gen„Volgens de gegevens van Vliegai
unie B.V., die de afzet van vliegas en c
kolengestookte elektriciteitscentralf
coördineert, zal in 1983 ca. 332.000 to
vliegas worden afgezet afkomstig va
Nederlandse elektriciteitscentrales. D
belangrijkste afnemers zijn de cemen
industrie (200.000 ton), asfaltwegei
bouw (45.000 ton), export naar Du
land (56.000 ton) en betonfabrikante
(15.000 ton). De vliegasproduktie za' i
1983 naar verwachting 450.000 ton b(
dragen. Voor 1984 luidt de afzet-pro|