anbeveling. Bekijk als direkt be-
okkene het saneringsvoorstel
d en gebruik de inspraakmoge-
kheid. Bij sanering door anderen
n de provincie moet ook de ver
kening tegen bijkomende scha-
geregeld zijn.
'elf doen
olgens de Interimwet Bodemsanering
srgoedt het rijk alle kosten die de pro-
ncies maken. Zeeland kan in 1986 2,8
ïljoen besteden aan onderzoeken, sa-
dringen en enkele provinciale ambte-
uen. De betrokken ambtenaren zijn,
i goede wil. Al is het maar, omdat het
'd zó naar een andere provincie over-
heveld is als zij onvoldoende Zeeuwse
rvuilingsgevallen aangepakt krijgen.
De positie van de gemeenten is een
dere. Zij moeten namelijk wèl meebe
den 5per inwoner tot maximaal
n ton, plus 10% van de rest. Het gevolg
dat een gemeente kan kiezen tussen
ie benaderingenmeewerken, traine-
n of zelf doen. Meewerken spreekt
or zich. Het is in het algemeen zowel
in het belang van het milieu als van
bewoners, maar er hangt een prijs-
iartje aan.
De simpelste vorm van traineren is in
et overleg met de provincie pleiten
joor een lagere prioriteit voor de ver-
el iulingsgevallen in de eigen gemeente,
itl io dringt bijvoorbeeld de gemeente
oimerswaal jaar in jaar uit aan op uitstel
j an onderzoek en sanering van de gasfa-
rieksterreinen in Hansweert en Krui
ngen. De provincie kan de gemeente
nodig dwingen mee te werken, maar
at is in Zeeland nog niet voorgekomen,
en kiest dan liever voor de gemeenten
ie wel meewerken.
Zelf doen door gemeenten (of bedrij
en) kan voor iedereen aantrekkelijk
in. Het rijk betaalt in dat geval geen
■ent. En als onderzoek plus sanering niet
/eel) meer dan een ton kost, is de ge-
neente toch niet duurder uit dan bij
i passing van de Interimwet Bodem-
J s mering terwijl de zaak veel sneller af
gewerkt kan zijn. Zo werd de vervuiling
r-|.' n de Middelburgse Segeerssingel eind
r| 985 ontdekt, terwijl de heistellingen als
n .et ware al klaar stonden. Zomer 1986
yas alle onderzoek gedaan en de vuile
■rond (gedeeltelijk) afgegraven. Een ver-
j raging dus van een half jaar in plaats van
I tie tot veel jaren. Een belangrijk risiko
van zelfstandige akties is wel, dat de
gemeente kiest voor een halve oplossing
om goedkoper uit te zijn en bijv. een deel
van de vervuiling laat zitten.
Soms is moeilijk te zien of een ge
meente uit is op tijdwinst of op traine
ring. In Vogelwaarde hebben bewoners
van de Bosschestraat en van het Rapen
burg al enkele jaren last van zware ben
zinestank in hun tuin en uit de riolering.
De gemeente Hontenisse waarvan Vo
gelwaarde deel uitmaakt, heeft deze evi
dente gevallen van bodemvervuiling
steeds zelfstandig willen aanpakken.
Dat kan gunstig zijn. Maar het duurt in
dat geval allemaal verschrikkelijk lang,
terwijl de sussende uitspraken van het
gemeentebestuur en de maatregelen
(straatputjes openzetten) die men wel
neemt het ergste doen vrezen.
Aanbeveling. Waar een aanpak bui
ten de Interimwet om mogelijk is,
verdient die voorkeur mits de kwa
liteit van de gekozen oplossing er
niet onder lijdt. Verder is het voort
durend aanmanen via gemeente
raad en gemeentebestuur de enige
remedie. De provincie zou de ge
meentelijke speelruimte aan een
termijn moeten binden en daarna
het initiatief overnemen.
Planning
Het rijk houdt als geldschieter de pro
vincie aan een kort touwtje. Ieder jaar
programma moet door Den Haag goed
gekeurd worden. Bovendien verdeelt
het ministerie het beschikbare geld en
bepaalt daarmee het tempo van uitvoe
ring. Dat tempo is te laag. Wie de
Zeeuwse bodemsaneringsprogramma's
op een rij legt, ziet dat er in 1982 14 en in
198629 gevallen wachten op uitvoering.
De achterstand neemt dus toe.
Toch is het ook binnen die te schaarse
middelen een taak van de provincie om
de goede prioriteiten te kiezen. Die staan
jaarlijks in het bodemsaneringspro
gramma dat behalve door ambtenaren
en politici eigenlijk alleen door de ZMF
bekeken wordt. En dat is ook nodig!
Vooral de laatste jaren lijkt de provincie
gevoelig voor gemeentelijke aandrang
om hun belangen zwaarder te laten we
gen dan de volksgezondheid - de bewo
nersbelangen. Op verzoek van de ge
meente Middelburg krijgt het Vitrite-
terrein waar de gemeente wil bouwen,
voorrang boven het terrein van de gas
fabriek aan het Molenwater en zal dat in
1987 al het saneringsgeld opslokken.
Aan de bewoners van andere vervuilde
plaatsen in Zeeland kan de provincie
slechs een uiterst vage, bijna loze belofte
doen.
Aanbeveling. Tegen het tekort
aan rijksgeld helpt alleen kankeren
op Den Haag (hoop ik). In de pro
vinciale prioriteitsstelling moet de
volksgezondheid een zwaardere
rol spelen. Inspraak over het bo
demsaneringsprogramma helpt
daarbij.
Gasfabriek Vlissingen