anbeveling. Bekijk als direkt be- okkene het saneringsvoorstel d en gebruik de inspraakmoge- kheid. Bij sanering door anderen n de provincie moet ook de ver kening tegen bijkomende scha- geregeld zijn. 'elf doen olgens de Interimwet Bodemsanering srgoedt het rijk alle kosten die de pro- ncies maken. Zeeland kan in 1986 2,8 ïljoen besteden aan onderzoeken, sa- dringen en enkele provinciale ambte- uen. De betrokken ambtenaren zijn, i goede wil. Al is het maar, omdat het 'd zó naar een andere provincie over- heveld is als zij onvoldoende Zeeuwse rvuilingsgevallen aangepakt krijgen. De positie van de gemeenten is een dere. Zij moeten namelijk wèl meebe den 5per inwoner tot maximaal n ton, plus 10% van de rest. Het gevolg dat een gemeente kan kiezen tussen ie benaderingenmeewerken, traine- n of zelf doen. Meewerken spreekt or zich. Het is in het algemeen zowel in het belang van het milieu als van bewoners, maar er hangt een prijs- iartje aan. De simpelste vorm van traineren is in et overleg met de provincie pleiten joor een lagere prioriteit voor de ver- el iulingsgevallen in de eigen gemeente, itl io dringt bijvoorbeeld de gemeente oimerswaal jaar in jaar uit aan op uitstel j an onderzoek en sanering van de gasfa- rieksterreinen in Hansweert en Krui ngen. De provincie kan de gemeente nodig dwingen mee te werken, maar at is in Zeeland nog niet voorgekomen, en kiest dan liever voor de gemeenten ie wel meewerken. Zelf doen door gemeenten (of bedrij en) kan voor iedereen aantrekkelijk in. Het rijk betaalt in dat geval geen ■ent. En als onderzoek plus sanering niet /eel) meer dan een ton kost, is de ge- neente toch niet duurder uit dan bij i passing van de Interimwet Bodem- J s mering terwijl de zaak veel sneller af gewerkt kan zijn. Zo werd de vervuiling r-|.' n de Middelburgse Segeerssingel eind r| 985 ontdekt, terwijl de heistellingen als n .et ware al klaar stonden. Zomer 1986 yas alle onderzoek gedaan en de vuile ■rond (gedeeltelijk) afgegraven. Een ver- j raging dus van een half jaar in plaats van I tie tot veel jaren. Een belangrijk risiko van zelfstandige akties is wel, dat de gemeente kiest voor een halve oplossing om goedkoper uit te zijn en bijv. een deel van de vervuiling laat zitten. Soms is moeilijk te zien of een ge meente uit is op tijdwinst of op traine ring. In Vogelwaarde hebben bewoners van de Bosschestraat en van het Rapen burg al enkele jaren last van zware ben zinestank in hun tuin en uit de riolering. De gemeente Hontenisse waarvan Vo gelwaarde deel uitmaakt, heeft deze evi dente gevallen van bodemvervuiling steeds zelfstandig willen aanpakken. Dat kan gunstig zijn. Maar het duurt in dat geval allemaal verschrikkelijk lang, terwijl de sussende uitspraken van het gemeentebestuur en de maatregelen (straatputjes openzetten) die men wel neemt het ergste doen vrezen. Aanbeveling. Waar een aanpak bui ten de Interimwet om mogelijk is, verdient die voorkeur mits de kwa liteit van de gekozen oplossing er niet onder lijdt. Verder is het voort durend aanmanen via gemeente raad en gemeentebestuur de enige remedie. De provincie zou de ge meentelijke speelruimte aan een termijn moeten binden en daarna het initiatief overnemen. Planning Het rijk houdt als geldschieter de pro vincie aan een kort touwtje. Ieder jaar programma moet door Den Haag goed gekeurd worden. Bovendien verdeelt het ministerie het beschikbare geld en bepaalt daarmee het tempo van uitvoe ring. Dat tempo is te laag. Wie de Zeeuwse bodemsaneringsprogramma's op een rij legt, ziet dat er in 1982 14 en in 198629 gevallen wachten op uitvoering. De achterstand neemt dus toe. Toch is het ook binnen die te schaarse middelen een taak van de provincie om de goede prioriteiten te kiezen. Die staan jaarlijks in het bodemsaneringspro gramma dat behalve door ambtenaren en politici eigenlijk alleen door de ZMF bekeken wordt. En dat is ook nodig! Vooral de laatste jaren lijkt de provincie gevoelig voor gemeentelijke aandrang om hun belangen zwaarder te laten we gen dan de volksgezondheid - de bewo nersbelangen. Op verzoek van de ge meente Middelburg krijgt het Vitrite- terrein waar de gemeente wil bouwen, voorrang boven het terrein van de gas fabriek aan het Molenwater en zal dat in 1987 al het saneringsgeld opslokken. Aan de bewoners van andere vervuilde plaatsen in Zeeland kan de provincie slechs een uiterst vage, bijna loze belofte doen. Aanbeveling. Tegen het tekort aan rijksgeld helpt alleen kankeren op Den Haag (hoop ik). In de pro vinciale prioriteitsstelling moet de volksgezondheid een zwaardere rol spelen. Inspraak over het bo demsaneringsprogramma helpt daarbij. Gasfabriek Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 5