taak. Ook de provincie als toezicht
houder kan niet met de armen over
elkaar gaan zitten.
De keus van veel „schappen"
komt eerder voort uit koudwater
vrees dan dat die gebaseerd is op
goede afwegingen. Het wordt tijd
dat die er komen, afkomstig van
andere waterschappen of ge
maakt op verzoek van de provincie.
Zeker als het devies,, niet spuiten
als het niet echt nodig is" wordt toe
gepast, kunnen al snel kosten en
milieu gespaard worden. Het mo
gelijk wat duurdere mechanische
onderhoud kan vervolgens mooi
daaruit worden betaald.
Pas geschoonde sloot
V itte trottoirs Praktijk
lar u moet eens kijken hoe dat bij
li deren toegaat. Ik geef u een voor-
eld. Gisteren vroeg ik een van m'n
:1 auffeurs hoe het met de tuin stond.
Feet u wat hij zei? De kool staat er niet
;o goed bij en toch heb ik genoeg ge-
poten
Of anders de gemeenten. Als je ziet
10e de gemeente hier (Oostburg) elk
lar in het rond spuit, de trottoirs slaan er
vit van uit! DAAR zouden jullie eens iets
an moeten doen. En dan heb ik het nog
liet eens over wat sommige gemeenten
iresteren op het gebied van de water-
:waliteit. Wij steken daar miljoenen in,
naar er zij n gemeenten waar wel 5 0 keer
>er jaar de overstorten in werking tre-
len.
Als de mening van Het Vrije van
Sluis representatief is voor die van
het wegschap en de andere water
schappen, mogen we dus voorlopig
geen grote veranderingen ver
wachten. De provincie gaat er vast
vanuitdatde Waterschappen en het
Wegschap het rapport hebben on
derschreven en dus zullen uitvoe
ren. Dat lijkt een illusie. Mijnkonklu-
sie is eerder, dat de aanbevelingen
minimaal zijn omdat het de vraag is
of zelfs die aanbevelingen in prak
tijk zullen worden gebracht.
De overleggroep die het rapport
heeft samengesteld blijft bestaan
en heeft dus nog een belangrijke
Ik ben het met u eens dat som- g
nige gemeenten enorme hoeveel- o
biden vergiften in een jaar door-
Paaien. Wij willen daar ook graag g
ets aan doen. Het is nog een kwes- jjj
ie van voldoende harde gegevens,
:oals we nu hebben van de „schap- g
)en". Maar terug naar uw dienst.
U besteedt jaarlijks o.a. honderden
liters MCPA tegen de akkerdistel
n foor een aktief beleid. Is een pas-
n tief beleid, dus alleen ingrijpen als
5r klachten zijn, niet een goedko
pere oplossing?
I Van de zomer heeft het Zeeuwse
.andschap heel veel klachten gehad over
liet overstuiven van distelzaad vanuit de
Zwarte Polder. Nou dat wil ik zo veel
mogelijk vermijden, hoor. Door koude
mislukt bij ons een sproeibeurt wel eens
3 en dan al regent het telefoontjes. We
e houden overigens nog niet eens 50% van
de distels in toom. Maar het is moeilijk de
mensen te laten wennen aan minder
1 bestrijding. En als je iemand met een zeis
1 laat rondrijden, gaat dat tien keer zo lang
duren en dus weer meer geld kosten.
1 Hoe kijkt u aan tegen de aanbeve-
1 lingen in het rapport?
We kunnen niets beloven, maar zullen
kijken wat we ermee kunnen doen. We
vatten ze inderdaad op als aanbeve
lingen. Het hangt ook af van het kosten-
plaatje bij een verschuiving naar meer
mechanisch onderhoud. We moeten
steeds de polderlasten in het achter-
hoofd houden.