taak. Ook de provincie als toezicht houder kan niet met de armen over elkaar gaan zitten. De keus van veel „schappen" komt eerder voort uit koudwater vrees dan dat die gebaseerd is op goede afwegingen. Het wordt tijd dat die er komen, afkomstig van andere waterschappen of ge maakt op verzoek van de provincie. Zeker als het devies,, niet spuiten als het niet echt nodig is" wordt toe gepast, kunnen al snel kosten en milieu gespaard worden. Het mo gelijk wat duurdere mechanische onderhoud kan vervolgens mooi daaruit worden betaald. Pas geschoonde sloot V itte trottoirs Praktijk lar u moet eens kijken hoe dat bij li deren toegaat. Ik geef u een voor- eld. Gisteren vroeg ik een van m'n :1 auffeurs hoe het met de tuin stond. Feet u wat hij zei? De kool staat er niet ;o goed bij en toch heb ik genoeg ge- poten Of anders de gemeenten. Als je ziet 10e de gemeente hier (Oostburg) elk lar in het rond spuit, de trottoirs slaan er vit van uit! DAAR zouden jullie eens iets an moeten doen. En dan heb ik het nog liet eens over wat sommige gemeenten iresteren op het gebied van de water- :waliteit. Wij steken daar miljoenen in, naar er zij n gemeenten waar wel 5 0 keer >er jaar de overstorten in werking tre- len. Als de mening van Het Vrije van Sluis representatief is voor die van het wegschap en de andere water schappen, mogen we dus voorlopig geen grote veranderingen ver wachten. De provincie gaat er vast vanuitdatde Waterschappen en het Wegschap het rapport hebben on derschreven en dus zullen uitvoe ren. Dat lijkt een illusie. Mijnkonklu- sie is eerder, dat de aanbevelingen minimaal zijn omdat het de vraag is of zelfs die aanbevelingen in prak tijk zullen worden gebracht. De overleggroep die het rapport heeft samengesteld blijft bestaan en heeft dus nog een belangrijke Ik ben het met u eens dat som- g nige gemeenten enorme hoeveel- o biden vergiften in een jaar door- Paaien. Wij willen daar ook graag g ets aan doen. Het is nog een kwes- jjj ie van voldoende harde gegevens, :oals we nu hebben van de „schap- g )en". Maar terug naar uw dienst. U besteedt jaarlijks o.a. honderden liters MCPA tegen de akkerdistel n foor een aktief beleid. Is een pas- n tief beleid, dus alleen ingrijpen als 5r klachten zijn, niet een goedko pere oplossing? I Van de zomer heeft het Zeeuwse .andschap heel veel klachten gehad over liet overstuiven van distelzaad vanuit de Zwarte Polder. Nou dat wil ik zo veel mogelijk vermijden, hoor. Door koude mislukt bij ons een sproeibeurt wel eens 3 en dan al regent het telefoontjes. We e houden overigens nog niet eens 50% van de distels in toom. Maar het is moeilijk de mensen te laten wennen aan minder 1 bestrijding. En als je iemand met een zeis 1 laat rondrijden, gaat dat tien keer zo lang duren en dus weer meer geld kosten. 1 Hoe kijkt u aan tegen de aanbeve- 1 lingen in het rapport? We kunnen niets beloven, maar zullen kijken wat we ermee kunnen doen. We vatten ze inderdaad op als aanbeve lingen. Het hangt ook af van het kosten- plaatje bij een verschuiving naar meer mechanisch onderhoud. We moeten steeds de polderlasten in het achter- hoofd houden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1986 | | pagina 5