Nederland 12 VUC/H T V6*5»'VUJUNtf KAMA/aZOWE; vmwm <if Volgens de milieubeweging is er da; ook niet eens sprake van een doelgi richte politiek ten aanzien immissie laat staan van emissies in België. Jaarlijks geschatte NOx-uitstoot in Ze< land in ton/jaar. Gegevens uit 1978/7' Individueel geregistreerde bedrijven 11.600 ton/j£ Scheepvaart 7.700 Wegverkeer 5.500 Verwarming en andere bronnen 1100 25.900 ton/js Dhr. Coupé: Provincie Oost-Vlaanderen strie zijn vaak ook werknemers van die zelfde industrie. Verder hebben klach tentelefoons alleen zin als er ook onder zoek en serieuze aanpak van oorzaak en vervuiler op de gemelde klachten vol gen. In Wondelgem moesten klachtin dieners in ieder geval vaststellen dat juist op de tijdstippen van stankhinder (waar voor bedrijven een moment uitzoeken na zessen en in het weekeinde) geen milieu-ambtenaar te bereiken was. Wonen naast industrie vraagt een betere kontrole op naleving van milieuwetten en vooral meer openheid en konkrete daden van de overheid. Ook is een kri tische kijk op bestemmingsplannen no dig. In Zelzate waren twee vertegenwoor digers van de Belgische overheid aan wezig om over de luchtvervuiling en het milieubeleid in de Belgische Kanaalzone meer duidelijkheid te verschaffen. Volgens ing. Bruynooghe van het In stituut voor Hygiëne en Epidemiologie zijn er ter kontrole op luchtvervuiling twee verschillende meetsystemen inge steld. Met een aantal zogenaamde snuf- felpalen worden de immissiewaarden (immissie is datgene wat uit de atmosfeer terugkomt) van o.a. zwaveldioxyde en stikstofoxyden gemeten. Het andere meetnet stelt ook stofgehaltes vast. Na ingewikkelde berekeningen over wind richtingen, dag-, maand- en jaargemid delden werd het toch uiteindelijk voor iedereen duidelijk dat de Kanaalzone tot de zeer zwaar belaste gebieden behoort. Helaas zijn er voor direkte kontrole bij bedrijven slechts twee(!) ambtenaren in zetbaar. Een geruststelling voor de Bel gische bedrijven, zij hoeven niet te vre- Tine Heyse zen voor „snuffelaars" op hun fabrieks terrein. Ook de vertegenwoordiger van de Provincie Oost-Vlaanderen kon de toe hoorders niet optimistisch stemmen. Vergunningen zijn niet openbaar en vaak hebben bedrijven grote aantallen oude vergunningen. De Belgische over heid zelf spreekt dan ook van een breuk tussen de gewenste en de bestaande situ atie. Treedt er vermindering van de uit stoot (emissie) op, dan is dit alleen het ge volg van bedrijfssluiting (bijv. Texaco- raffinaderij) en het overgaan van kolen op kernbrandstof. Het beleid van de Provincie Zeeland i afgestemd op het beleid van de central overheid. Hinderwet, Wet inzake d Luchtverontreiniging en ook de We Geluidhinder bewijzen de goede wil vai de overheid. Maar ook hier kunnen kri tische kanttekeningen niet uitblijven Vergunningen moeten periodiek hei zien en ook aangepast worden. Het i een verkeerd beleid dat alleen de maxi male waarden in het oog worden ge houden. Het vergunningenbeleid var gemeenten en provincie moet zich vee meer richten op het bereiken van de-fi streefwaarden en handhaving van d« gemaakte wetten. Tabellen met geger vens over S02. en NOx-uitstoot later duidelijk zien dat er nog veel vuiltjes aar f de Zeeuwse lucht zijn. Meetwagen luchtverontreiniging van Rijkwaterstaat

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1987 | | pagina 12