Nederland
12
VUC/H T V6*5»'VUJUNtf
KAMA/aZOWE;
vmwm <if
Volgens de milieubeweging is er da;
ook niet eens sprake van een doelgi
richte politiek ten aanzien immissie
laat staan van emissies in België.
Jaarlijks geschatte NOx-uitstoot in Ze<
land in ton/jaar. Gegevens uit 1978/7'
Individueel geregistreerde bedrijven 11.600 ton/j£
Scheepvaart 7.700
Wegverkeer 5.500
Verwarming en andere bronnen 1100
25.900 ton/js
Dhr. Coupé: Provincie Oost-Vlaanderen
strie zijn vaak ook werknemers van die
zelfde industrie. Verder hebben klach
tentelefoons alleen zin als er ook onder
zoek en serieuze aanpak van oorzaak en
vervuiler op de gemelde klachten vol
gen. In Wondelgem moesten klachtin
dieners in ieder geval vaststellen dat juist
op de tijdstippen van stankhinder (waar
voor bedrijven een moment uitzoeken
na zessen en in het weekeinde) geen
milieu-ambtenaar te bereiken was.
Wonen naast industrie vraagt een betere
kontrole op naleving van milieuwetten
en vooral meer openheid en konkrete
daden van de overheid. Ook is een kri
tische kijk op bestemmingsplannen no
dig.
In Zelzate waren twee vertegenwoor
digers van de Belgische overheid aan
wezig om over de luchtvervuiling en het
milieubeleid in de Belgische Kanaalzone
meer duidelijkheid te verschaffen.
Volgens ing. Bruynooghe van het In
stituut voor Hygiëne en Epidemiologie
zijn er ter kontrole op luchtvervuiling
twee verschillende meetsystemen inge
steld. Met een aantal zogenaamde snuf-
felpalen worden de immissiewaarden
(immissie is datgene wat uit de atmosfeer
terugkomt) van o.a. zwaveldioxyde en
stikstofoxyden gemeten. Het andere
meetnet stelt ook stofgehaltes vast. Na
ingewikkelde berekeningen over wind
richtingen, dag-, maand- en jaargemid
delden werd het toch uiteindelijk voor
iedereen duidelijk dat de Kanaalzone tot
de zeer zwaar belaste gebieden behoort.
Helaas zijn er voor direkte kontrole bij
bedrijven slechts twee(!) ambtenaren in
zetbaar. Een geruststelling voor de Bel
gische bedrijven, zij hoeven niet te vre-
Tine Heyse
zen voor „snuffelaars" op hun fabrieks
terrein.
Ook de vertegenwoordiger van de
Provincie Oost-Vlaanderen kon de toe
hoorders niet optimistisch stemmen.
Vergunningen zijn niet openbaar en
vaak hebben bedrijven grote aantallen
oude vergunningen. De Belgische over
heid zelf spreekt dan ook van een breuk
tussen de gewenste en de bestaande situ
atie. Treedt er vermindering van de uit
stoot (emissie) op, dan is dit alleen het ge
volg van bedrijfssluiting (bijv. Texaco-
raffinaderij) en het overgaan van kolen
op kernbrandstof.
Het beleid van de Provincie Zeeland i
afgestemd op het beleid van de central
overheid. Hinderwet, Wet inzake d
Luchtverontreiniging en ook de We
Geluidhinder bewijzen de goede wil vai
de overheid. Maar ook hier kunnen kri
tische kanttekeningen niet uitblijven
Vergunningen moeten periodiek hei
zien en ook aangepast worden. Het i
een verkeerd beleid dat alleen de maxi
male waarden in het oog worden ge
houden. Het vergunningenbeleid var
gemeenten en provincie moet zich vee
meer richten op het bereiken van de-fi
streefwaarden en handhaving van d«
gemaakte wetten. Tabellen met geger
vens over S02. en NOx-uitstoot later
duidelijk zien dat er nog veel vuiltjes aar f
de Zeeuwse lucht zijn.
Meetwagen luchtverontreiniging van Rijkwaterstaat