I
Korte berichten en
Mededelingen
Kommentaar
Vaste oeververbinding ongewenst
Mestin zeeland
16
1 4
De overspannen haast van het provinciebestuur en de mannen ivjj
beton en staal om een vaste oeververbinding over of onder de We]
terschelde door te drukken, leidt tot merkwaardige taferelen, il*
partikuliere bouwers proberen elkaar te overtroeven viapersbrocbum
waarin waterverf schilderijen met zeer blauwe luchten maar voonc
geen kontroleerbare financiële sommen te vinden zijn. De proving
laat zich ook niet kennen en probeert half januari eventuele donkets.
wolken te verdrijven via een persbericht met de absoluut voorbarige as
onjuiste mededeling dat de ZMF geen overwegende bezwaren zie.
hebben. s
Ondertussen lijkt de nieuwe generatie VO W-plannen meer dan ooi
te mikken op een doorgaande vervoersstroom van de Randstad nam
België, Frankrijk en Engeland, dwars door het Deltagebied. Ml
tuurlijk onder het mom van een regionale verbinding om verneem
Zeeuws- Vlaams isolement op te heffen. Maar waarom zijn anders vifc
rijbanen in de brug of tunnel nu een absolute voorwaarde, terwijl mt\
vroeger steeds van een in Zeeland normale twee-strooks verbinding
uitging? En zou het internationale bankkapitaal dat men voor 4
nieuwe VO W-plannen nodig heeft, geïnteresseerd zijn als het er alleti
om ging dat de havenmeesters van Ter neuzen en het Sloe gebied hui
koffie in eikaars kantoor kunnen drinken in plaats van in desaion vajj
de Willem-Alexander? Wij moeten er dan ook op rekenen datdirektf#
op termijn de Dammenroute en/of Zeelandroute aangepast wordt aal
de VOW-kapaciteit als die er eenmaal zou liggen. Dat is een ze te.
ingrijpende konsekwentie voor de planologie van Walcheren, Zuiojt
Beveland en Schouwen-Duiveland. De ZMF is daarvan een overtuig
tegenstander. Het is en blijft veel beter om de internationale vervoert
stromen óm de Delta te leiden, via Breda en eventueel via de toet
komstige Zoomweg.
Thijs Kram til
Op 1 januarizijndenieuweMeststoffenwetende WetBodem-
bescherming van kracht geworden. Daarmee wil de rijksover
heid onder andere de uit de hand gelopen mestdumpingen in
Brabant, Gelderland, en elders, gaan aanpakken. Het resul
taat ervan zal nog wel even op zich laten wachten. In de nieuwe
wetgeving zijn immers allerlei overgangsmaatregelen inge
bouwd. De regel bijvoorbeeld dat op bouwland uitgereden
mest uiterlijk de volgende dag ondergeploegd moet zijn, gaat
pas halverwege 1988 in. De grootste verandering voor Zee
land, die n'u al enigszins merkbaar is, is dat er meer mest van
elders hierheen getransporteerd zal worden: uit Brabant, maar
mogelijk ook uit België alwaar de grootste bio-industrie kon-
centratie in de provincie Oost-Vlaanderen te vinden is.
Echte dumppraktijken hoeven we in Zeeland niet meteen
te verwachten, want de boeren zullen zelf ook op de bemes-
tingswaarde van de aangevoerde varkens- of kippegier letten.
Toch zijn er nu al berichten ontvangen van te hoge bemes
tingswaarden in Zeeland. Wat voor de boer nog wel nut heeft,
kan uit milieuoogpunt immers te veel zijn.
De volgende maxima zijn vanaf 1 april a.s. van kracht: op
grasland 250 kg, op bouwland 125 kg, op snijmais 350 kg
fosfaat/ha/jaar. Natuurterrein mag helemaal niet bemest
worden, tenzij het beheersplan dat uitdrukkelijk voorschrijft
(en dan maximaal 70 kg).
Men kan deze getallen omrekenen in hoeveelheden mest alt*
men weet dat 100 kg fosfaat vrijkomt uit 5 7 ton rundveemest.
of uit 25 ton varkensdrijfmest, of uit 3 ton droge kippemest^
Dan blijkt bijvoorbeeld dat de 50 ton varkensmest die afgel
lopen najaar '86 in West-Zeeuws Vlaanderen per hektai(2
uitgereden werd, volgens de nieuwe regels duidelijk te veel is3
De ZMF is benieuwd naar de praktijk en resultaten van cA
nieuwe wetgevingwij horen graag uw mening en ervaringen
8
9
f
c
k