I Korte berichten en Mededelingen Kommentaar Vaste oeververbinding ongewenst Mestin zeeland 16 1 4 De overspannen haast van het provinciebestuur en de mannen ivjj beton en staal om een vaste oeververbinding over of onder de We] terschelde door te drukken, leidt tot merkwaardige taferelen, il* partikuliere bouwers proberen elkaar te overtroeven viapersbrocbum waarin waterverf schilderijen met zeer blauwe luchten maar voonc geen kontroleerbare financiële sommen te vinden zijn. De proving laat zich ook niet kennen en probeert half januari eventuele donkets. wolken te verdrijven via een persbericht met de absoluut voorbarige as onjuiste mededeling dat de ZMF geen overwegende bezwaren zie. hebben. s Ondertussen lijkt de nieuwe generatie VO W-plannen meer dan ooi te mikken op een doorgaande vervoersstroom van de Randstad nam België, Frankrijk en Engeland, dwars door het Deltagebied. Ml tuurlijk onder het mom van een regionale verbinding om verneem Zeeuws- Vlaams isolement op te heffen. Maar waarom zijn anders vifc rijbanen in de brug of tunnel nu een absolute voorwaarde, terwijl mt\ vroeger steeds van een in Zeeland normale twee-strooks verbinding uitging? En zou het internationale bankkapitaal dat men voor 4 nieuwe VO W-plannen nodig heeft, geïnteresseerd zijn als het er alleti om ging dat de havenmeesters van Ter neuzen en het Sloe gebied hui koffie in eikaars kantoor kunnen drinken in plaats van in desaion vajj de Willem-Alexander? Wij moeten er dan ook op rekenen datdirektf# op termijn de Dammenroute en/of Zeelandroute aangepast wordt aal de VOW-kapaciteit als die er eenmaal zou liggen. Dat is een ze te. ingrijpende konsekwentie voor de planologie van Walcheren, Zuiojt Beveland en Schouwen-Duiveland. De ZMF is daarvan een overtuig tegenstander. Het is en blijft veel beter om de internationale vervoert stromen óm de Delta te leiden, via Breda en eventueel via de toet komstige Zoomweg. Thijs Kram til Op 1 januarizijndenieuweMeststoffenwetende WetBodem- bescherming van kracht geworden. Daarmee wil de rijksover heid onder andere de uit de hand gelopen mestdumpingen in Brabant, Gelderland, en elders, gaan aanpakken. Het resul taat ervan zal nog wel even op zich laten wachten. In de nieuwe wetgeving zijn immers allerlei overgangsmaatregelen inge bouwd. De regel bijvoorbeeld dat op bouwland uitgereden mest uiterlijk de volgende dag ondergeploegd moet zijn, gaat pas halverwege 1988 in. De grootste verandering voor Zee land, die n'u al enigszins merkbaar is, is dat er meer mest van elders hierheen getransporteerd zal worden: uit Brabant, maar mogelijk ook uit België alwaar de grootste bio-industrie kon- centratie in de provincie Oost-Vlaanderen te vinden is. Echte dumppraktijken hoeven we in Zeeland niet meteen te verwachten, want de boeren zullen zelf ook op de bemes- tingswaarde van de aangevoerde varkens- of kippegier letten. Toch zijn er nu al berichten ontvangen van te hoge bemes tingswaarden in Zeeland. Wat voor de boer nog wel nut heeft, kan uit milieuoogpunt immers te veel zijn. De volgende maxima zijn vanaf 1 april a.s. van kracht: op grasland 250 kg, op bouwland 125 kg, op snijmais 350 kg fosfaat/ha/jaar. Natuurterrein mag helemaal niet bemest worden, tenzij het beheersplan dat uitdrukkelijk voorschrijft (en dan maximaal 70 kg). Men kan deze getallen omrekenen in hoeveelheden mest alt* men weet dat 100 kg fosfaat vrijkomt uit 5 7 ton rundveemest. of uit 25 ton varkensdrijfmest, of uit 3 ton droge kippemest^ Dan blijkt bijvoorbeeld dat de 50 ton varkensmest die afgel lopen najaar '86 in West-Zeeuws Vlaanderen per hektai(2 uitgereden werd, volgens de nieuwe regels duidelijk te veel is3 De ZMF is benieuwd naar de praktijk en resultaten van cA nieuwe wetgevingwij horen graag uw mening en ervaringen 8 9 f c k

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1987 | | pagina 16