'tlsm m iets makkelijk uit te leggen 73 Scholen Verrassend Kinderlijk nivo Beter/anders 14 De Jeugd Natuur- en Vogelwacht (JNVW) doe ik nu een jaar of acht, en het scholenwerk een jaar of vier. Ik kwam destijds eens bij een vrouw die dit werk deed. Ze had een plant in de tuin en ik zeigoh, is dat nou heksen- melk Toen vroeg zij of ik veel van plantjes wist en zin had om mee te helpen bij de JNVW. Zo is het begon nen". aan. Die zijn hard nodig voor Zierikzee. Nu hebben we afgesproken dat als een school van buiten Zierikzee dat wil, ze zelf ouders charteren die bij ons die kursus volgen voor school-natuurgids. Op die manier zijn wij van het jaar in Renesse begonnen met de exkursie „bodemdiertjes", „bomen rondom de school", „dijken in het landschap". Ze volgden een theorieles en een exkursie. o Si h S z 5. 3 Rita de Ligt Rustig en vol enthousiasme vertelt Rita de Ligt,een van de vele onmisbare vrij willigsters, over haar jarenlange erva ringen met het jeugd-edukatieve werk. We zitten in de pas nieuwe „eigen ruimte" die de gemeente aan de vere niging beschikbaar heeft gesteld: We kregen zoveel lesmateriaal dat dat niet meer bij iemand thuis kon staan. Nu staat alles hier en het is daardoor veel toegankelijker voor iedereen. Dat werkt veel beter dan dat alles bij één persoon berust. Bovendien wordt de ruimte veel vuldig als vergaderruimte gebruikt door gidsen, vogel- en plantenwerkgroep De Jeugd Natuur- en Vogelwacht op Schouwen-Duiveland stoelt eigenlijk op twee poten. Kinderen kunnen jeugdlid worden en dan gaan ze één keer per maand met ons op exkursie. Sinds drie jaar bestaat er ook het zgn. „scholen werk" een exkursie-aanbod waarop scholen aan het begin van het jaar kun nen inschrijven. Wij bieden de exkursie, het achtergrondmateriaal en de gidsen (één per vijf kinderen) aan, zodat zo'n klas op pad kan. Alle scholen in Zierik zee doen nu mee, en van buiten Zierik zee krijgen we ook wel al aanvragen. Met onze twintig gidsen kunnen wij dat niet Wij willen eens kijken hoe dat dit jaar uitpakt. De eerste keer dat een school zo'n ex kursie doet, is dat voor hen ook een beetje aftasten: wat kunnen we daar mee. Maar je ziet dat ze er hoe langer hoe meer mee gaan doen. Met „kunstmatige rotskusten" bijvoorbeeld hebben ze vo rig jaar een kleine tentoonstelling er achteraan gemaakt. Ze kunnen het echt uitwerken zoals ze zelf willen. De sti mulansen bij dit werk heb ik vooral ge kregen door de kinderen zelf. Ze verras sen je konstant weer. Met zo'n exkursie heb je de ene keer wel eens wat minder zin dan de andere keer. Maar op het moment dat je er bent dan komt het enthousiasme toch weer. Want voor de kinderen is het nieuw en die hebben er heel veel zin in. En het is bijna altijd als je iets heel moeilijks staat uit te leggen, dan komen zij met iets ver bluffends eenvoudigs. Om natuurgidsen te krijgen hebben wij zelf een kursus georganiseerd die gericht is op dit werk. Daar zijn tot nog toe alleen maar moeders van schoolgaande kinde ren op af gekomen. Eén keer kwam ook een vader en de kinderen vonde het heel erg leuk dat er eens een man 1 was. Maar hij heeft inmiddels weer wet en doet dit dus niet meer. Ik denk dat best een aantal vaders zijn die daar tij voor zouden hebben, maar misschie dat het grote aantal vrouwen hen schrikt. Tussen de gidsen van de Jeugd N: tuur- en Vogelwacht en de „gewon Natuur- en Vogelwacht is haast geel uitwisseling. Ik denk dat dat toch door natuur- en vogelwacht zelf komteel natuurgids is toch eigenlijk een „betere gids dan degenen die met die kindere op pad gaan. Zij hebben een beetje he idee dat het werken met kinderen oo inhoudt dat je op kinderlijk nivo werk zal ik maar zeggen. Terwijl dat natuurlij iets heel anders is dan je exkursies stemmen op het nivo van een kind. vind het vaak veel moeilijker om iets een kind op zó een manier te vertellc dat ie dat onthoudt, dan wanneer jij gqj woon precies kan vertellen hoe de vo< in de steel zit. Het is veel makkelijker o iets „moeilijk" te vertellen, dan om ietj „makkelijk" te vertellen. Het is tro wens wel wonderlijk om te zien, dat tussen de gidsen van de schoolprojekt< en de gidsen van de JNVW wèl doei stroming plaatsvindt. De JNVW telt nu 100 jonge leden ci( eens per maand, onder begeleiding er oi uittrekken om bijv. vogels, paddestoel? len, insekten en korstmossen te bekij ken. We proberen het zo „breed" md gelijk te houden, om ze begrip te latei krijgen van de omgeving waarin ze leven We willen geen „specialisten" van z maken. De Natuur- en Vogelwacht zelf is eel echte mannenklub. Ik ben daar altijd dl enige vrouw op een vergadering. Ho zou dat komen? Je moet aan zoveel eiset voldoen en ze gaan er bij voorbaat al v?J uit dat de meeste vrouwen daar niet aai voldoen. Dat is natuurlijk niet bij alle maal het geval, hoor. Ik zou zeggen da dat de edukatieve kant steviger verte genwoordigd mag worden. Ik ben eigen lijk de enige die dat doet bij het bestuu en dan nog niet eens als lid van he bestuur. Maar ze dragen het wel eet warm hart toe, hoor. Ik denk dat zij we wat van óns kunnen leren, nl. dat edu

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1987 | | pagina 14