a im mi EVEN GEDULD A.UB. iiSI n i fSill O 1 SfcMl® ff? m mm Onderzoek Proces tegen de Staat Lokaties 5ANPER W'jUENS m Ssl»; Lwfc :f$P x x Voor de hoeveelheid radioaktieve stoffen die bij een kernongeval mogen vrijkomen, is de Nederlandse norm zo laag gesteld dat een vergelijkbaar onge luk als in Tsjernobyl met een kerncen trale in Nederland aanvaardbaar wordt gevonden. Het laatste rapport van de Gezondheidsraad gaat er namelijk van uit, dat bij W esterse kerncentrales bij het meest ernstige ogeluk 3% van de radio aktieve inhoud van de reaktorkèrn naar buiten komt. Dit is gelijk aan het percen» tage dat in Tsjernobyl vrijkwam. In april van dit jaar kwamen nieuwe Amerikaanse onderzoeksgegevens in de openbaarheid. Daaruit blijkt dat ook de kerncentrales in de Westerse landen on veilig zijn, met andere woorden dat daar in een rampzalig ongeluk niet is te voor komen. De NRC, de Amerikaanse fede rale kommissie die verantwoordelijk is voor het bewaken van de veiligheids voorschriften, komt tot de konklusie dat het vroegtijdig bezwijken van de beton nen omhulling na een ongeluk niet ge heel kan worden uitgesloten. De gevol gen van een ramp zullen veel erger zijn dan in de jaren '70 uit veiligheidsonder zoek bleek (Rasmussen-studie). Voor het besluit tot het oprichten van de kern centrale Borssele werd gebruik gemaakt van de risiko-analyse van Rasmussen. In Nederland is de minister van So ciale Zaken verantwoordelijk voor de veiligheid van kerncentrales. Na reeksen kategorische geruststellingen in het ver leden moest de minister op 29 januari j.l. verklaren dat "de containments" ^om hullingen) van kerncentrales niet speci fiek ontworpen zijn op ongevallen waar bij de reaktorkern kan smelten, zo ook niet die van Dodewaard en Borssele". Een nadere studie werd toegezegd. De studie wordt thans uitgevoerd door het Duitse Gesellschaft für die Reaktor- sicherheit (GRS). De onafhankelijkheid van dit instituut is sterk omstreden. De GRS plaatste zichzelf in een kwaad dag licht door een ongeloofwaardig rapport te maken over de veiligheid van de snelle kweekreaktor in Kalkar. Dat was zelfs zo erg, dat de Duitse minister van Ekono- mische Zaken in de deelstaat Noordrijn- Westfalen het rapport als veel te opper vlakkig en met zichzelf in tegenspraak bekritiseerde. Het GRS is ook de maker van de Duitse veiligheidsstudies „Risiko- Studie Fase A" uit 1980 en van „Fase B" uit 1987. Deze studies werden aange vallen door het meer op milieubescher ming gerichte Oko-Institut uit Darm stadt. Dit kwam tot de konklusie, dat het GRS geen rekening houdt met de mo gelijkheid van ongelukken die niet voor zien zijn in het ontwerp van de kern centrale. Ons ministerie van VROM erkent dat er aan het in werking zijn van kerncen trales risiko's vastzitten. VROM vindt dat die onveiligheid gereduceerd moet (kan) worden tot een aanvaardbaar ni veau. Men is het erover eens dat een kern ramp in of bij Nederland een zeer grote verstoring van het maatschappelijk le ven zal geven. „We zijn onvoldoende in staat daaraan op een goede manier het hoofd te bieden. Er is een tekort aan meetapparatuur, ontsmettings- en me dische kapaciteit. Op een grote kern ramp is de overheid in Nederland niet voorbereid", zegt het ministerie van Milieubeheer (Ir. M. Enthoven). De Vereniging Milieuhygiëne Zeeland (VMZ) voerde vanaf december 1973 een proces tegen de Nederlandse Staat, omdat deze de richtlijnen van Euratom niet zou naleven (art. 17, par. 5a). Op grond van die richtlijnen moet de Staat een rampenplan vaststellen, waarin de te treffen maatregelen met het oog op on gevallen met een kerncentrale opge nomen zouden moeten zijn. De Staat: verplicht daartoe een hulporganisati met materieel en personeel in het leve te roepen. Tot in hoger beroep bij het Gerecht hof in Den Haag werd de VMZ in he ongelijk gesteld. Dit Hof meende dat d getroffen maatregelen en tot stand ge brachte of aangewezen hulporganisatie voldoende bescherming boden. Daai mee volgde het Hof de opvattingen va de Staat. Het is deerniswekkend, dat 10 j$a later een grote kernramp in Ruslarn moet bewijzen dat het door de VMI gevoerde proces wel degelijk gerecht vaardigd was. Een hulporganisatie me materieel en personeel om aan een ram] het hoofd te bieden, was er in de jarei '73-'77 niet en werd ook later nooit in gesteld. Zo liggen de feiten anno 1987 De maatschappelijke aanvaarding va- kernenergie, waar de voorstanders ziel zulke grote zorgen over maken, zal cjit danks alle geruststellende en "tijd-heelt alle-wonden"-verklaringen voorgoêt voorbij zijn. Het Landbouwschap is van menih| dat de landbouw de produktiesektorl i die het zwaarst getroffen wordt bij St immissie van straling als gevolg van eei ongeval in binnen- of buitenland. He waterwinningsbedrijf Brabantse Bies bosch stelt vast, dat uit oogpunt van d< drinkwatervoo rziening een ernstig voor behoud dient te worden gemaakt t.aiv het gebruik van kernenergie, totdat dt ontwikkeling van "inherent veilig©' kerncentrales gestalte heeft gekregen?. Het besluit tot uitstellen van de bom van twee nieuwe kerncentrales in Neder land bevat als onderdeel het "aktieplar veiligheid kerncentrales". Onderdoe' van dat plan vormt een studie waarïr wordt bezien hoeveel radioaktiviteit ii vrijkomt bij het ernstigst denkbare oh gevalhoe groot is de kans daarop en wai kunnen de gevolgen zijn. Het ministerie van VROM zegt dat dt eerder gekozen lokaties opnieuw aan de diverse studies getoetst zullen worden. De Zeeuwse Milieufederatie wil zon dermeer dat alle lokaties, dus ook Bors sele, opnieuw beoordeeld worden, maai dat niet nu al mag vaststaan dat Borssele onder alle omstandigheden de uitvet koren vestigingsplaats blijft.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1987 | | pagina 12