Verkeersla waai
Stiltegebieden
10
grote schaal. En in Middelburg moet de
zone rond het industriegebied Arne-
stein nog worden vastgesteld. Die kan
k onflikten gaan opleveren met b epaalde
woningbouwplannen in Middelburg-
Zuid. Zo zijn er meer voorbeelden te
noemen, maar de belangrijkste knel
punten liggen in de Kanaalzone.
Degeluidmeetwagen-van Provinciale
Waterstaat
U hebt het over nieuwbouw van woningen,
maar wat gebeurt er tegen geluidsoverlast in
bestaande woningen
Voor bestaande bebouwing rond indu
strieterreinen kan volgens de wet sane
ring nodig zijn als de gevel belasting
meer dan 55 dB(A) bedraagt. Bij grotere
geluidsbelasting is er tussen bestaande
woningen nog wel enige nieuwbouw
mogelijk, bijvoorbeeld om een gat op te
vullen, maar dan nog alleen als zo'n wo
ning bij de vaststelling van de zone al in
aanbouw was. In Sas van Gent bijvoor
beeld is een omvangrijke sanering nodig.
De industrie staat daar echt tussen de
woonbebouwing in.
Maar Sas van Gent bouwt nog steeds wo
ningen, met name aan de Noordkant.....
Die bouwvergunning was net verleend
vóórdat de zone werd vastgesteld. Dan
val je nog niet onder het regiem van de
Wet Geluidhinder. Formeel is het kor-
rekt, maar milieuhygiënisch is het iets
minder korrekt. Dat is door het provin
ciebestuur ook aan de gemeente mee
gedeeld.
Dus eigenlijk bouwt Sas van Gent een nieuwe
saneringssituatie
Zo zou je het kunnen zeggen, ja. Een deel
van het bouwplan ligt binnen de 55
dB(A)-grens. Toch kan men die woning
en gaan bouwen, al moet men zich wel
houden aan de nieuwe Woningwet.
Daarin staat dat er binnen een woning
met gesloten ramen nooit meer dan 35
dB(A) mag doordringen. Men zal dus
veel aandacht aan gevelisolatie moeten
besteden om de binnennorm van 35
dB(A) te halen, terwijl het buitennivo
soms 55 dB(A) of meer is. Het enige
middel hiervoor is de gemeentelijke
bouwvergunning. De Wet Geluidhinder
en dus de provincie kan er geen vinger
meer tussen krijgen.
Hoe gaat die sanering in de praktijk
Voor bestaande woningen met een te
hoge geluidbelasting moeten we een sa
neringsprogramma opstellen om die be
lasting liefst tot maximaal 55 dB(A)
terug te brengen. Vooral door bestrij
ding aan de bron, dus technische maatre
gelen die tot een bepaald bedrag door de
bedrijven moeten worden betaald. De
provincie kan zulke maatregelen via de
vergunningen aan de bedrijven voor
schrijven. Als je de 55 dB(A)-grens dan
nog niet haalt, moet je verder gaan met
afscherming, bijvoorbeeld door een wal
op te werpen, en gevelisolatie. Dat be
taalt de minister. Natuurlijk is met dit
alles tijd gemoeid. Maar de minister heeft
duidelijk aangegeven, dat hij de sane
ringen in heel Nederland toch wel bin
nen tien jaar wil afronden, gerekend van
af september 1986. Het saneringsonder
zoek speelt zich dan waarschijnlijk in de
eerste vijf jaar af, en in de volgende vijf
jaar moet de sanering plaatsvinden.
We komen vervolgens te spreken over ver
keerslawaai dat in Zeeland eveneens flink
wat milieuhinder veroorzaakt. Onze zegs
man wordt zowaar even enthousiast, vooral
omdat hij een rijtje, van zulke situaties al
daadwerkelijk heeft kunnen verbeteren.
Altena: 's Zomers is Haamstede een
duidelijk saneringsgeval. Het barst daar
dan van het verkeer. Uit ons geluidson-
derzoek rollen meer saneringssituaties,
Geluidbelastingnivo 's
TEKENINGVROM, BROCHURE STEDEBOUW EN GEI llJ
bijvoorbeeld Renesse, Oostkapell
Hulst en Sintjansteen. En in Oostb
zijn we nog niet met onderzoek bego:
nen, maar daar bestaan zeker versch
lende ernstige gevallen.
Verkeerslawaai meten we niet allee:
we zijn ook bezig er iets aan te doen. V
hebben vier ton per jaar beschikb n
waarmee we drie a vier saneringen p<
jaar uitvoeren. De meest toegepast
maatregelen zijn gevelisolatie en
scherming, want maatregelen aan c
bron zijn bij verkeerslawaai vaak h
moeilijk. We zijn hiermee al een jaar
drie bezig en het verloopt prima. H<
wordt er in huis echt een stuk rus tij
door.
Geen milieuwet zonder een rooskleurig toi
komstperspectief. Als de herriemakers eem
maal tot rust gebracht zijn, is het handhavt
van een behoorlijke milieukwaliteit een kwe\
tie van fatsoen en eventueel een enkele ove\
Isolatieprojekt tegen geluidhinder in de gemeente Westenschouwen