Verkeersla waai Stiltegebieden 10 grote schaal. En in Middelburg moet de zone rond het industriegebied Arne- stein nog worden vastgesteld. Die kan k onflikten gaan opleveren met b epaalde woningbouwplannen in Middelburg- Zuid. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, maar de belangrijkste knel punten liggen in de Kanaalzone. Degeluidmeetwagen-van Provinciale Waterstaat U hebt het over nieuwbouw van woningen, maar wat gebeurt er tegen geluidsoverlast in bestaande woningen Voor bestaande bebouwing rond indu strieterreinen kan volgens de wet sane ring nodig zijn als de gevel belasting meer dan 55 dB(A) bedraagt. Bij grotere geluidsbelasting is er tussen bestaande woningen nog wel enige nieuwbouw mogelijk, bijvoorbeeld om een gat op te vullen, maar dan nog alleen als zo'n wo ning bij de vaststelling van de zone al in aanbouw was. In Sas van Gent bijvoor beeld is een omvangrijke sanering nodig. De industrie staat daar echt tussen de woonbebouwing in. Maar Sas van Gent bouwt nog steeds wo ningen, met name aan de Noordkant..... Die bouwvergunning was net verleend vóórdat de zone werd vastgesteld. Dan val je nog niet onder het regiem van de Wet Geluidhinder. Formeel is het kor- rekt, maar milieuhygiënisch is het iets minder korrekt. Dat is door het provin ciebestuur ook aan de gemeente mee gedeeld. Dus eigenlijk bouwt Sas van Gent een nieuwe saneringssituatie Zo zou je het kunnen zeggen, ja. Een deel van het bouwplan ligt binnen de 55 dB(A)-grens. Toch kan men die woning en gaan bouwen, al moet men zich wel houden aan de nieuwe Woningwet. Daarin staat dat er binnen een woning met gesloten ramen nooit meer dan 35 dB(A) mag doordringen. Men zal dus veel aandacht aan gevelisolatie moeten besteden om de binnennorm van 35 dB(A) te halen, terwijl het buitennivo soms 55 dB(A) of meer is. Het enige middel hiervoor is de gemeentelijke bouwvergunning. De Wet Geluidhinder en dus de provincie kan er geen vinger meer tussen krijgen. Hoe gaat die sanering in de praktijk Voor bestaande woningen met een te hoge geluidbelasting moeten we een sa neringsprogramma opstellen om die be lasting liefst tot maximaal 55 dB(A) terug te brengen. Vooral door bestrij ding aan de bron, dus technische maatre gelen die tot een bepaald bedrag door de bedrijven moeten worden betaald. De provincie kan zulke maatregelen via de vergunningen aan de bedrijven voor schrijven. Als je de 55 dB(A)-grens dan nog niet haalt, moet je verder gaan met afscherming, bijvoorbeeld door een wal op te werpen, en gevelisolatie. Dat be taalt de minister. Natuurlijk is met dit alles tijd gemoeid. Maar de minister heeft duidelijk aangegeven, dat hij de sane ringen in heel Nederland toch wel bin nen tien jaar wil afronden, gerekend van af september 1986. Het saneringsonder zoek speelt zich dan waarschijnlijk in de eerste vijf jaar af, en in de volgende vijf jaar moet de sanering plaatsvinden. We komen vervolgens te spreken over ver keerslawaai dat in Zeeland eveneens flink wat milieuhinder veroorzaakt. Onze zegs man wordt zowaar even enthousiast, vooral omdat hij een rijtje, van zulke situaties al daadwerkelijk heeft kunnen verbeteren. Altena: 's Zomers is Haamstede een duidelijk saneringsgeval. Het barst daar dan van het verkeer. Uit ons geluidson- derzoek rollen meer saneringssituaties, Geluidbelastingnivo 's TEKENINGVROM, BROCHURE STEDEBOUW EN GEI llJ bijvoorbeeld Renesse, Oostkapell Hulst en Sintjansteen. En in Oostb zijn we nog niet met onderzoek bego: nen, maar daar bestaan zeker versch lende ernstige gevallen. Verkeerslawaai meten we niet allee: we zijn ook bezig er iets aan te doen. V hebben vier ton per jaar beschikb n waarmee we drie a vier saneringen p< jaar uitvoeren. De meest toegepast maatregelen zijn gevelisolatie en scherming, want maatregelen aan c bron zijn bij verkeerslawaai vaak h moeilijk. We zijn hiermee al een jaar drie bezig en het verloopt prima. H< wordt er in huis echt een stuk rus tij door. Geen milieuwet zonder een rooskleurig toi komstperspectief. Als de herriemakers eem maal tot rust gebracht zijn, is het handhavt van een behoorlijke milieukwaliteit een kwe\ tie van fatsoen en eventueel een enkele ove\ Isolatieprojekt tegen geluidhinder in de gemeente Westenschouwen

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1987 | | pagina 10