I
Een vaste of een varende oeververbinding
Nul-plus alternatief
Lex Boersma
Een vaste verbinding over de
Westerschelde - kortweg WOV genoemd -
is in natuurbeschermingskringen
een omstreden projekt
De diskussie lijkt echter nog
slechts te gaan over de centen en het
beste tracé. Over oplossingen zonder
WOV wordt niet gerept.
Toch zijn die er ook.
De bestaande situatie verbeteren
(het zgn. nul-plus alternatief) blijkt globaal
gelijkwaardig aan een WOV, met
uitzondering van de gevolgen voor
natuur en landschap.
Die zijn bij een WOV ernstiger.
Uitwerking
Een oeverloze
diskussie
In 1991 zal de westelijke rondweg
om Antwerpen gereedkomen met als
belangrijk onderdeel de Liefkens
hoektunnel. In datzelfde jaar zal ook
de aansluiting op de A58 (Vlissingen-
Bergen op Zoom) zijn voltooid (fig. 1),
waarmee een autosnelweg-verbinding
tussen Zeeuws-Vlaanderen en Bra
bant ontstaat. Er ontstaan dan een aan
tal redenen om het veer Kruiningen-
Perkpolder op te heffen of sterk te be
perken.
Meer dan de helft van het verkeer dat
van dit veer gebruik maakt, gaat naar
Noord-Brabant en de Randstad of
komt daar vandaan. De Liefkenshoek
tunnel is voor dat verkeer een min
stens gelijkwaardig alternatief. Voor
het autoverkeer tussen de Kanaalzo
ne en Zuid-Beveland is het veer Vlis-
singen-Breskens een redelijk alterna-
kenshoektunnel weliswaar 30 tot 40
km langer, maar de reistijd blijft onge
veer gelijk. Tenslotte heeft het Krui-
ningse veer voor langzaam verkeer
vrijwel geen betekenis.
Maldegem
Liefkenshoektunnel maakt opheffen veer Kruiningen-Perkpolder reëel
tief (ca. 10 km langer). Verder is voor De voordelen van een sterke be-
het (in omvang beperkte) verkeer tus- perking dan wel opheffing van dit veer
sen oostelijk Zeeuws-Vlaanderen en zijn enorm. Allereerst kunnen de gro-
Zuid-Beveland de route via de Lief- te dubbeldeks veerboten worden in
gezet op het veer Vlissingen-Bres-
kens. Dat beschikt dan over drie van
deze boten, waarmee de vervoerska-
paciteit voor lange tijd voldoende is en
bestuurders niet langer zullen worden
teleurgesteld door een volle boot. Een
tweede voordeel is de sterke vermin
dering van de exploitatiekosten. Het
tolvrij maken van de Liefkenshoek
tunnel, een verbetering van de toelei-
dende wegen en een aantal maatre
gelen voor het veer Vlissingen-Bres-
kens maken het nul-plus alternatief
kompleet.
Voor de verbetering van de verbin
dingen in Oost-Zeeuws-Vlaanderen
bestaan twee alternatieven (fig. 1)
1)een verlengde N61 (Ter Hole-
Liefkenshoektunnel)
2) de S25 (Axel-Hulst) autoweg ma
ken en de N60 (Hulst-Belgische
grens) aanpassen.
Bij het eerste alternatief zijn twee tra-
cé's denkbaar, waarbij tracé IA en in
mindere mate 1B natuur en landschap
aantasten, door met name doorsnij
dingen van kreekresten en dijken. De
investeringen zijn in beide gevallen
aanzienlijk minstens 60 miljoen gul
den.
Tracé 2 heeft ten opzichte van tracé
1 een 5 a 7 km langere route. Een pro
bleem levert daarbij de weg van Hulst
naar België, die het natuur- en water
wingebied bij St. Jansteen doorsnijdt.
Alternatieven zijn beperkt.
Wat betreft het veer Vlissingen-
Breskens moet worden gedacht aan de
volgende maatregelen.
- Invoering van nachtboten. Gezien de
kosten (250 duizend gulden op jaar
basis) een blamage voor de Zeeuwse
politiek dat dit niet allang gebeurd is.
-Toeleidende wegen (versneld) om
bouwen tot tweebaans autowegen.
Dit verhoogt de verkeersveiligheid
(geen landbouwverkeeren be
perkt de reis- en wachttijden.
- Verbetering van scheepsbegeleiding
en navigatie-apparatuur. De veilig
heidvan de overvaart wordthierdoor
vergroot en de uitval door weersom
standigheden sterk beperkt.