Vergelijking De Zak Voordeel - Herziening van de veergeldtarieven. Het achterblijvende aanbod van de laatste jaren (fig. 2) kan volledig wor- Fig. 2 Achterblijvende verkeers- ontwikkeling voornamelijk gevolg van tariefsstijgingen. den verklaard door de opening in 1971 van de autosnelweg Antwer- pen-Breda en de daaropvolgende ta riefsverhogingen van de veren. Het ligt verder voor de hand de tarieven af te stemmen op de vraag - het toe komstige landelijke beleid. - Bedrijfskundige reorganisatie en automatisering, de belangrijkste re sultaten hiervan zijn, dat het exploi tatietekort na 1991 wordt terugge bracht naar 18 miljoen gulden per jaar en het aantal arbeidsplaatsen naar 180. Gefaseerde invoering kan er borg voor staan dat dit niet gepaard gaat met gedwongen ontslagen. De kosten van het nul-plus alterna tief zijn beperkt: 80 tot 100 miljoen voor het tolvrij maken van de Lief- kenshoektunnel, maximaal 60 mil joen voor de toeleidende wegen en 35 miljoen voor aanpassing veerboten en -pleinentotaal hooguit 195 miljoen gulden. Daarbij komt dan nog het ex ploitatietekort van de veerverbin- ding(en) ter grootte van 18 tot 25 mil joen. Met het nul-plus alternatief wordt het isolement van Zeeuws-Vlaanderen t.o.v. overig Nederland opgeheven door de Liefkenshoektunnel. Tevens wordt een volwaardige veerverbin- ding gerealiseerd tussen Zeeuws- Vlaanderen en Midden-Zeeland. Met een vaste oeververbinding wordt de laatste route echter sneller, wat een voordeel lijkt. De waarde van die tijd winst is echter betrekkelijk. Voor het woon-werk-verkeer is de tijd op de boot verloren. Dat is echter niet of nauwelijks het geval voor rekreatief verkeer (toeristische attraktie), goe derenverkeer (werkpauze), zakelijk verkeer (gesprekken, kleine karweit jes) of sociaal verkeer. Wel maakt de WOV het gemak kelijker om in Midden-Zeeland te wo nen en in de Kanaalzone te werken of omgekeerd. Anderzijds zal het veer Vlissingen-Breskens door aard en lig ging een grotere rekreatieve funktie hebben dan de WOV. De overige ver schillen tussen WOV en nul-plus al ternatief zijn van ondergeschikt be lang. Ook bij een WOV blijft Terneu- zen beter geschikt als (internationale doorvoerhaven en het Sloegebied moet het hebben van basisindustrieën en nutsbedrijven die vooral op weg vervoer zijn aangewezen. De WOV kan alleen de helft van het doorgaande Noord-Zuid-verkeer aan trekken, als deze dwars door Zuid-Be veland naar de Zeelandbrug leidt. De ze route is gelijkwaardig met de route via de Liefkenshoektunnel en de hoeft daarop niet gerekend te worden. De Liefkenshoektunnel trekt veel verkeer weg en het tolgeld zal evenals nu bij de veren een rem vormen voor het kiezen van de WO V. Een verkeers aanbod van 6500 i.p.v. de voorspelde 8500 tot 9500 auto's per dag is reëler. Een WOV direktten westen vande lijn Terneuzen-Ellewoutsdijk geeft minder risiko's voor de Zak. De finan ciële risiko's zijn echter beduidend hoger, vooral omdat minder door gaand verkeer kan worden aangetrok ken. Samenvattend kan gesteld worden, dat het nul-plus alternatief in grote trekken gelijkwaardig is aan de WOV op het gebied van verkeer, ekonomi- sche ontwikkeling en kosten. Wel moet aangetekend worden, dat de kosten van het nul-plus alternatief op lange termijn misschien wat hoger uit komen, maar de financiële risiko's zijn aanmerkelijk minder Belangrijkste voordeel van het nul- plus alternatief is dat de negatieve ge- Fig. 3Alleen WOV-weg door Zak van Zuid-Beveland (puntlijn) gelijkwaardig aan Liefkenshoektunnel en Zoomweg. Zoomweg (fig. 3). dat is uit natuur beschermingoogpunt duidelijk hèt al ternatief. Een WOV Terneuzen-Sloe- gebied is een zeer riskante zaak. Im mers, bij een tegenvallen van bouw kosten of verkeersintensiteiten wordt de druk om de zak van Zuid-Beveland te doorsnijden wel erg groot. Daarbij komt, dat de gegadigden voor bouw en exploitatie van een oos telijk WOV rekenen met een sterke toename van het verkeer over de Wes- terschelde. Zeker op korte termijn volgen voor natuur en landschap veel beperkter zijn. Het internationale ver keer wordt om de Delta geleid en mede hierdoor blijven landelijke waarden behouden of worden deze versterkt. Juist op dit gebied kan Zee land zich onderscheiden. Het is maar waar je voor kiest. Lex Boersma is student civiele techniek aan de TU Delft. Als afstudeeropdracht heeft hij onder zoek gedaan naar de optimalisering van de veer- verbindingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 4