Vergelijking
De Zak
Voordeel
- Herziening van de veergeldtarieven.
Het achterblijvende aanbod van de
laatste jaren (fig. 2) kan volledig wor-
Fig. 2 Achterblijvende verkeers-
ontwikkeling voornamelijk gevolg
van tariefsstijgingen.
den verklaard door de opening in
1971 van de autosnelweg Antwer-
pen-Breda en de daaropvolgende ta
riefsverhogingen van de veren. Het
ligt verder voor de hand de tarieven af
te stemmen op de vraag - het toe
komstige landelijke beleid.
- Bedrijfskundige reorganisatie en
automatisering, de belangrijkste re
sultaten hiervan zijn, dat het exploi
tatietekort na 1991 wordt terugge
bracht naar 18 miljoen gulden per
jaar en het aantal arbeidsplaatsen
naar 180. Gefaseerde invoering kan
er borg voor staan dat dit niet gepaard
gaat met gedwongen ontslagen.
De kosten van het nul-plus alterna
tief zijn beperkt: 80 tot 100 miljoen
voor het tolvrij maken van de Lief-
kenshoektunnel, maximaal 60 mil
joen voor de toeleidende wegen en 35
miljoen voor aanpassing veerboten en
-pleinentotaal hooguit 195 miljoen
gulden. Daarbij komt dan nog het ex
ploitatietekort van de veerverbin-
ding(en) ter grootte van 18 tot 25 mil
joen.
Met het nul-plus alternatief wordt het
isolement van Zeeuws-Vlaanderen
t.o.v. overig Nederland opgeheven
door de Liefkenshoektunnel. Tevens
wordt een volwaardige veerverbin-
ding gerealiseerd tussen Zeeuws-
Vlaanderen en Midden-Zeeland. Met
een vaste oeververbinding wordt de
laatste route echter sneller, wat een
voordeel lijkt. De waarde van die tijd
winst is echter betrekkelijk. Voor het
woon-werk-verkeer is de tijd op de
boot verloren. Dat is echter niet of
nauwelijks het geval voor rekreatief
verkeer (toeristische attraktie), goe
derenverkeer (werkpauze), zakelijk
verkeer (gesprekken, kleine karweit
jes) of sociaal verkeer.
Wel maakt de WOV het gemak
kelijker om in Midden-Zeeland te wo
nen en in de Kanaalzone te werken of
omgekeerd. Anderzijds zal het veer
Vlissingen-Breskens door aard en lig
ging een grotere rekreatieve funktie
hebben dan de WOV. De overige ver
schillen tussen WOV en nul-plus al
ternatief zijn van ondergeschikt be
lang. Ook bij een WOV blijft Terneu-
zen beter geschikt als (internationale
doorvoerhaven en het Sloegebied
moet het hebben van basisindustrieën
en nutsbedrijven die vooral op weg
vervoer zijn aangewezen.
De WOV kan alleen de helft van het
doorgaande Noord-Zuid-verkeer aan
trekken, als deze dwars door Zuid-Be
veland naar de Zeelandbrug leidt. De
ze route is gelijkwaardig met de route
via de Liefkenshoektunnel en de
hoeft daarop niet gerekend te worden.
De Liefkenshoektunnel trekt veel
verkeer weg en het tolgeld zal evenals
nu bij de veren een rem vormen voor
het kiezen van de WO V. Een verkeers
aanbod van 6500 i.p.v. de voorspelde
8500 tot 9500 auto's per dag is reëler.
Een WOV direktten westen vande
lijn Terneuzen-Ellewoutsdijk geeft
minder risiko's voor de Zak. De finan
ciële risiko's zijn echter beduidend
hoger, vooral omdat minder door
gaand verkeer kan worden aangetrok
ken.
Samenvattend kan gesteld worden,
dat het nul-plus alternatief in grote
trekken gelijkwaardig is aan de WOV
op het gebied van verkeer, ekonomi-
sche ontwikkeling en kosten. Wel
moet aangetekend worden, dat de
kosten van het nul-plus alternatief op
lange termijn misschien wat hoger uit
komen, maar de financiële risiko's zijn
aanmerkelijk minder
Belangrijkste voordeel van het nul-
plus alternatief is dat de negatieve ge-
Fig. 3Alleen WOV-weg door Zak van Zuid-Beveland (puntlijn)
gelijkwaardig aan Liefkenshoektunnel en Zoomweg.
Zoomweg (fig. 3). dat is uit natuur
beschermingoogpunt duidelijk hèt al
ternatief. Een WOV Terneuzen-Sloe-
gebied is een zeer riskante zaak. Im
mers, bij een tegenvallen van bouw
kosten of verkeersintensiteiten wordt
de druk om de zak van Zuid-Beveland
te doorsnijden wel erg groot.
Daarbij komt, dat de gegadigden
voor bouw en exploitatie van een oos
telijk WOV rekenen met een sterke
toename van het verkeer over de Wes-
terschelde. Zeker op korte termijn
volgen voor natuur en landschap veel
beperkter zijn. Het internationale ver
keer wordt om de Delta geleid en
mede hierdoor blijven landelijke
waarden behouden of worden deze
versterkt. Juist op dit gebied kan Zee
land zich onderscheiden. Het is maar
waar je voor kiest.
Lex Boersma is student civiele techniek aan de
TU Delft. Als afstudeeropdracht heeft hij onder
zoek gedaan naar de optimalisering van de veer-
verbindingen.