Geseponeerd
Tipgevers
stelt liever een soepele vergunning op. daders te kunnen pakken en een aan- bijstandsteam wordt uitgebreid met
Of men past de politieke truc toe dat tal overtreders geverbaliseerd. Justitie enkele informatierechercheurs. Zij
men wel strenge voorwaarden opstelt, seponeerde de zaak.... Volgens Eek- zouden kunnen zorgen voor uitbrei-
maar deze vervolgens niet of nauwe- hardt omdat men de bazen achter de ding van het informatienet, door bij-
lijks kontroleert, laat staan dat men dumpingen wilde pakken en niet de voorbeeldtipgeverstelateninfiltreren
overgaat tot politiedwang. Bovendien vrachtrijders. „Natuurlijk is het voor
kan een overheid nog altijd stellen dat
zij in overleg is met het bedrijf. Die
overlegsituatie is dan weer een reden
voor de Officier van Justitie om een
overtreding voorlopig te laten rusten.
Komt het bij milieudelikten eenmaal
tot optreden van justitie dan zijn on-
de agenten een frustrerende zaak als je
ziet dat er met de processen-verbaal
niets gebeurt. Maar we blijven erop
aandringen dat ze proces-verbaal op
maken. Ook Justitie moet nog meer
vergroeien met de milieuwetgeving.
tussen de „professionele" milieukri-
minelen. Uit de drugswereld blijkt dat
zulke tipgevers nuttige diensten be
wijzen. Volgens Eckhardt is het we-
voldoende bewijsmateriaal of verja
ring van delikten nogal eens de oor
zaak dat de Officier van strafvervol
ging afziet. Een ander argument van
Justitie is, dat men niet als puinoprui-
mer van een falend gemeentelijk of
provinciaal beleid wenst op te treden.
De mosselschelpenaffaire in de
Yerseke Moer is daarvan een voor
beeld. Vrachtauto's met mosselschel
pen reden geregeld naar het natuur
gebied om daar illegaal hun lading te
dumpen. De politie had dagen en
nachten in het veld gelegen om de
Wij moeten niet vergeten dat wij sinds
honderd jaar het strafrecht kennen,
maar dat de oudste milieuwetten
slechts twintig jaar oud zijn".
De majoor ziet ook knelpunten in zijn
eigen „bedrijf'. Andere zaken zoals
verkeersovertredingen krijgen nog
steeds voorrang op het milieu. De
meeste milieukoördinatoren binnen
de rijkspolitie kunnen slechts tien tot
twintig procent van hun tijd aan het
milieu besteden. Een wens van de
milieu-agenten is ook dat het milieu-
reldje van de echte milieukriminelen
niet groot, maar is het wel moeilijk er
in door te dringen. Zo iets kost werk
tijd en geld. En als het om de centen
gaat, is de politieleiding niet meer zo
milieuvriendelijk. De allereerste ver
eiste in de strijd tegen verdere aantas
ting van het milieu is echter samen
werking op alle nivo's. Burgemeester
en wethouders, ambtenaren die ver
gunningen verlenen en kontroleren,
provinciebestuur en politie moeten
het beleid met dezelfde interpretatie
uitvoeren. De politie als waakhond
aan een te korte ketting terwijl de
huisbewaarders de deur laten open
staan, is een slechte bewaker van het
milieu.