Ter diskussie
Etienne de Meijer studeerde landbouw-plan-
tenteelt aan de LH te Wageningen en is be-
stuurs-lid van natuurbeschermingsvereniging
't Duumpje te West-Zeeuws-Vlaanderen.
Over de datum waarop dinoseb afge
schaft gaat worden, bestaat momen
teel onenigheid tussen de betrokken
ministeries van Milieu en van Land
bouw en Visserij. Dinoseb iszeer giftig
voor allerlei diergroepen. Jaarlijks
wordt er in West-Zeeuws-Vlaanderen
zo'n 3100 liter dinoseb-houdend mid
del verspoten, voornamelijk voor het
doden van aardappelloof. De diskussie
over wel of niet spoedig verbieden is
vooral ontstaan door het gebrek aan
alternatieven voor deze toepassing.
Het minsterie van Milieu stelt zich op
het standpunt dat een stof uit de markt
moet worden genomen, als blijkt dat
deze schade doet aan volksgezond
heid en milieu. Landbouw en Visserij
stelt, dat er eerst alternatieven gevon
den moeten worden, alvorens je een
middel volledig kunt verbieden en
voor dinoseb schijnen deze alternatie
ven er nog steeds niet te zijn. In de VS is
Toelating Bestrijdingsmiddelen. Het
schijnt als kontakt-herbicide voorals
nog onmisbaar te zijn, omdat er geen
goed alternatief bestaat. In West-
Zeeuws-Vlaanderen wordt jaarlijks in
de 3 belangrijkste gewassen zo'n 5750
liter bentazon-houdend middel ge
bruikt.
Fentin-acetaat bevat het zware me
taal tin en staat om die reden ter dis
kussie. Het beleid is er op gericht om
Ook door plantenveredeling kan^
het bestrijdingsmiddelengebruik te-g
ruggedrongen worden. Omdat er nu®
aardappelrassen geïntroduceerd wor
den met resistentie tegen aardappel '6
moeheid, zal over enkele jaren de toe
lating van grondontsmettingsmidde-
len verder beperkt worden. De 15.000
liter aldicarb-houdende middelen die
nu jaarlijks in West-Zeeuws-Vlaande
ren gebruikt worden, zullen dan niet j
meer of veel minder toegepast wor
den.
Terwijl de plaatselijke overheid slechts
weinig bestrijdingsmiddelen gebruikt
vergeleken met de landbouw, richt
de meeste aandacht vanuit de milieu-
hoek zich doorgaans toch op de plaat
selijke overheid. Heel vaak zal dat zijn
uit ergernis, omdat er met bestrij-
p
Gerst spuiten tegen onkruid
het middel overigens al wel verboden.
Van linuron en monolinuron-
houdende middelen worden in West-
Zeeuws-Vlaanderen in de belang
rijkste gewassen jaarlijks resp. zo'n
2800 en 600 liter gebruikt. Van beide
stoffen vermoedt men dat er schade
lijke onzuiverheden (ontstaan tijdens
het produktieproces) in voorkomen.
De producent is gevraagd onderzoek
te doen naar de effekten van deze on
zuiverheden. Op dat verzoek is niet
ingegaan. Monolinuron schijnt nu per
1 november 1987 verboden te zijn,
terwijl er een voorstel ligt om linuron
per 1 november 1988 te verbieden.
Van bentazon is bekend dat het
uitspoelt en dus in het oppervlakte
water terecht komt. Deze stof staat
dan ook te diskussie in de Commissie
de verspreiding van zware metalen in
het milieu zoveel mogelijk tegen te
gaan. In West-Zeeuws-Vlaanderen
wordt jaarlijks zo'n 18.000 kg fentin-
houdend middel gebruikt als schim
melbestrijdingsmiddel. Een konkrete
datum voor afschaffing van fentin is
nog niet voorgesteld.
Tot zover de middelen die momenteel
in de publiciteit zijn. Dat wil niet zeg
gen, dat de andere voor het milieu on
schadelijk zijn. Voortdurend zullen er
middelen ter diskussie komen, omdat
men vindt dat ze onaanvaardbare ge
volgen hebben voor het milieu of
omdat er minder schadelijke alterna
tieven beschikbaar zijn.
dingsmiddelen gewerkt wordt vanuit
een te betwisten „netheidsmotief',
ook wel omdat het overduidelijk is dat
er milieuvriendelijke alternatieven
bestaan. Bij de landbouw ligt dat an
ders, er moet ekonomisch gedacht en
gewerkt worden in deze sektor. Ener
zijds zal men niet veel meer dure be
strijdingsmiddelen verspuiten dan
voorgeschreven, anderzijds zal men
zich ook niet snel wagen aan milieu
vriendelijke experimenten. Daarom
zullen de initiatieven tot beperking
van het gebruik hier moeten komen
van de wetgever.