Onderhoud van boten. Een smerig karwei H Zo'n 70-tal jachthavens van Zeeuws-Vlaanderen tot de noordkant van de Grevelingen zijn in de zomer van 1987 door de Inspektie Milieuhygiëne Zeeland doorgelicht op hun milieuhygiënische toestand. N. van der Waa en H. G. Bomhof van deze dienst hopen in afzienbare tijd het onderzoeksrapport te kunnen presenteren. De resultaten dienen als basis voor de nieuwe Wet op de Openluchtrekreatie waar ook de jachthavens in de toekomst onder zullen vallen. Geen overbodige luxe. De watersporter blijkt een belangrijke rol te spelen in het vervuilingsvertiaal. Toch is er met een beetje discipline aan de kant van watersporter en beheerder en met eenvoudige middelen al heel wat te verbeteren. Lokaliseren pi'iM' Verf Tips De onderhoudsplek Beheerder Wijs een duidelijke plek aan waar onder- houds- en reparatiewerkzaamheden mogen plaatsvinden. Breng een vloeistofdichte (asfalt, beton) bodem aan met opvanggoot en afvoer naar een bezinkput. Zorg voor een goede inzamelplaats voor het afval van onderhoudswerk. Voer het afval op een verantwoorde manier af Watersporter Voor kleine jachten die ieder jaar naar de naar de botenberging gaan is het beter om geen giftige aangroeiwerende verf te gebruiken maar om de aangroei mechanisch te verwijderen en gewone verf zonder bestrijdingsmiddelen te nemen. Als in de jachthaven een piek aangewezen is voor onderhoudswerk maak daar dan gebruik van. Pleeg in geen geval onder houdswerk op zandplaten. Dit zorgt voor een verstoring van vogels en een vergiftiging van bodemdieren als wadpier, kokkei, nonnetje, mosselen etc. Als er geen speciale onderhoudsplek is kies dan zelf een gunstige piek. Niet te dicht bij de waterkant, om te voorkomen dat het afval zo het water in spoelt. Leg een zeil of folie onder de boot om het afval op te vangen. Gebruik bij het reinigen zo min mogelijk water. Veel water zorgt voor veel afspoeling van het afval naar de waterkant. Gebruik zo min mogelijk afbijtmiddelen. Ga niet zelf gritstralen dit is verboden. Voer geen onderhoudswerk uit op een bankstelling. De verontreiniging valt daar zo naar de bodem. Wijs het verenigingsbestuur op het ontbreken van voorzieningen. I et jaarlijks terugkerende onder houdswerk aan de boten in jachtha vens is één van de vervuilende aktivi- teiten van de pleziervaart. Het reini gen van de boot door gritstralen, het afbikken, afschuren en afbijten van de oude verflaag en het gebruik van aan groeiwerende verf dragen hier alle maal toe bij. Gritstralen zonder goede voorziening is onaanvaardbaar. Grit is in vele gevallen gemaakt van reststoffen uit de metaalindustrie, zgn. verbrandingsslakken. Niet ver wonderlijk dus dat de slakken hoge concentraties zware metalen en an dere giftige stoffenbevatten. Grit mag dan ook absoluut niet in het milieu die de aangroei met algen en zeepok ken moeten voorkomen. Die midde len komen langzaam uit de verf vrij en verontreinigen zo het water. De oesterteelt werd daar onmogelijk gemaakt door het hoge gehalte aan bestrijdingsmiddelen in het water. De grootste zorg van de Inspektie Mi lieuhygiëne is dat vervuilende aktivi- teiten gelokaliseerd worden. „Als je de zaak lokaliseert kun je er nog wat aan doen". Hieruit spreekt de wens dat iedere jachthaven een vaste plek heeft voor het onderhoudswerk met goede voorzieningen. -1 lian terecht komen. Evenmin mag dit ge beuren met de verfresten die door bet gritten als stof vrijkomen. Gritstralen moet altijd binnen gebeuren in een goede voorziening met afzuiginstalla tie. De oude verflaag kan met afbijtmid- del of mechanisch door afbikken of schuren verwijderd worden. Schuren is milieuhygiënisch het b este maar doe dit binnen of zet de stofzuiger op de vlakschuurmachine. Het grote pro bleem bij het verwijderen van oude verflagen is dat de giftige verfresten via stof of afvloeiing met water in het mi lieu terechtkomen. Verf en dus ook verfresten bevatten vaak zeer giftige kleurstoffen. De aangroeiwerende verf, die in de meeste gevallen gebruikt wordt, bevat ook nog eens bestrijdingsmiddelen ieder watersportgebied een centraal dok te hebben waar de watersporter kan doe-het-zelven. Dit is uiteraard een luxe oplossing en hoeft ook he lemaal niet de beste voorziening te zijn. Er zijn eenvoudige en toch doel matige oplossingen te bedenken. Op het terrein van de jachthaven van Co- lijnsplaat is een goed voorbeeld te zien. Het service-reparatiebedrijf „Delta- yacht" heeft op de onderhoudsplek een vloeistofdichte plaat aangebracht met een opvanggoot die aangesloten is op een tank waarin de verfresten be zinken. Een goede voorziening in ofbij de haven kan misschien voorkomen dat sommige watersporters de zand platen voor onderboudswerkzaam heden gebruiken. Van der Waa en Bomhof weten dat dit veel gedaan wordt. „Het is ons bekend dat op de platen van Saeftinge, een van de be langrijkste natuurgebieden notabene, onderhoud gepleegd wordt". De situatie in de jachthavens is vaak verre van rooskleurig. Het rei- nigings-, schuur- en verfwerk vindt meestal op nog geen twee meter van de waterkant plaats. Via het taluud stromen verfresten en schuurselzo het water in of wordt er gewoon in ge veegd. De Inspektie Milieuhygiëne Zeeland gelooft niet in de bereidheid dat iedereen zo maar het goede doet. De beheerder is hier de eerst verant woordelijke. Die moet zorgen voor een goede voorziening en er dan ook op toezien dat het onderhoudswerk daar gebeurt. Zowel het milieubesef als het gedrag van de watersporter dient te verbeteren. Hoe moet zo'n voorziening er uit zien? Het ideaal van de Inspektie is om in

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 12