Aktieplan Zalm en Zeehond Opsporing verzocht Wouter de Gaaij is koördinator van het Delta- overleg. Dit is een overlegstruktuur tussen na tuur- en milieuorganisaties in Zuid-Holland, Brabant en Zeeland. Rioolwaterzuiveringsinstaaltie bij Retranchement van het water afneemt, bezinken de slibdeeltjes. Dat gebeurt vooral „aan het eind" van de rivier. De Schelde- bodem tussen pakweg Antwerpen en de grens is niets anders dan één dikke laag sterk vervuild slib. Zon bodem kan de vitale funkties voor het eko- systeem met geen mogelijkheid meer vervullen. Bodemdiertjes worden ver giftigd en via de voedselketens hoopt het gif zich op in hogere organismen. Dat 16% van de bot in de Westerschel- de enge zweren en gezwellen verto ont, is een teken aan de wand. Onder in vloed van onder andere het zoutgehal te komen de verontreinigingen uit de bodem weer vrij. De bodem is dus eigenlijk ook een (langdurige) bron van watervervuiling. Een bron die ja ren nadat de laatste lozing zal zijn be ëindigd niet zal zijn uitgeput. Overal langs de Schelde wordt het slib met hoge waterstanden op de oever afge zet. De broekbossen en hooilanden langs de Belgische riviertjes en de schorren langs het estuarium worden daardoor ernstig bedreigd. Men heeft bijvoorbeeld berekend dat op het land van Saeftinge al tientallen tonnen zware metalen liggen opgeslagen. Zoals het nu gaat kan het nog tot ver in de 21e eeuw duren voordat water en waterbodem schoon zijn. Dat duurt te lang. Ermoetmeerwordengedaanom dit doel eerder te bereiken. Verbete ring van het Scheldewater is een van de punten die bij de waterverdragonder- handelingen tussen Nederland en Bel gië op de agenda staan. Deze onder- De Westerschelde bij Ritthem handelingen zitten echter muurvast, wat te maken heeft met verdeeldheid in het Belgische kamp. Het is dan ook realistisch om te proberen het doel ook via andere wegen te bereiken. Daar zijn enkele aangrijpingspunten voor. Zo deed de Belgische staatsse- kretaris voor leefmilieu, Miet Smet, eind '87 het voorstel dat de Schelde- oeverstaten gezamenlijk een aktie plan zouden opstellen, vergelijkbaar met dat voor de Rijn. Een extra argu ment voor zo'n aktieplan is dat de Noordzeelanden vorig jaar in Londen afgesproken hebben dat de aanvoer van mikroverontreinigingen naar de Noordzee voor 1995 met de helft moet zijn verminderd. Aangezien de Schelde een flinke portie bijdraagt aan de Noordzeevervuiling zal deze af spraak zeker konsekwenties moeten hebben. Het voorstel van staatssekretaris Smet is dus zo gek nog niet. Van Franse kant is er positief op gerea geerd. Alleen minister Smit-Kroes wees het van de hand Wat zou zo'n Schelde-aktieplan moe ten inhouden Allereerst zal het doel stellingen moeten bevatten met de termijnen waarop deze gehaald moe ten zijn. Het uiteindelijke doel moet volgens ons zijn dat alle oorspronke lijke ekologische funkties weer wor den vervuld. Voor de zoete rivieren wil dat zeggen dat bijvoorbeeld insekten- larven, zalm en visotter weer moeten terugkeren. In het estuarium moeten weer gezonde platvissen, schelpdieren en zeehonden kunnen leven. Een dui delijke konklusie van het in Middel burg georganiseerde zeehonden sym posium (maart 1988) was dat de W es- terschelde een ideaal leefgebied is voor zeehonden. Als het water maar schoon zou zijn... Voor de middellange termijn (bij voorbeeld 1995, ofbinnen tien jaarna vaststelling van het plan) moeten ver volgens tussendoelen vastgesteld wor den. Gezien hun schadelijke effekten is het noodzakelijk dat op deze termijn de lozing van mikroverontreinigingen al drastisch omlaag gaat. Een afname van 75% vergeleken met 1988 moe: haalbaar zijn. Eveneens op deze ter mijn zal het water overal in het Schelde stroomgebied moeten voldoen aan de minimum eisen die in Nederland al lang geleden zijn vastgelegd in de vorrr van de „basiskwaliteitsnorm". Deze is sinds kort ook in België van kracht. Voor bepaalde delen van het Scheldt I stroomgebied zouden voor dezelfde middellange termijn verdergaande kwaliteitseisen vastgesteld en gereali-1 seerd moeten worden. Men kan bij- i voorbeeld aan het water mensgerichte funkties toekennen, zoals zwemwater, vis- en schelpdierwater en (voor de zoete waterenleverancier van drink water. Bovendien kunnen voorlopig beperkte ekologische doelstellingen worden omschreven. In dit artikel kunnen niet alle elemen ten van een effektief Schelde-aktie plan worden genoemd. Zo zal men behalve lozingen ook de diffuse ver vuilingsbronnen (bijvoorbeeld ver keer en landbouw) moeten aanpak ken. Overheidsinstanties zullen voor al in België veel meer werk moeten maken van opsporing van lozers, harde afspraken over sanering van in dustriële produktieprocessen en kon- trole achteraf. De ervaring heeft ge leerd dat er technisch heel veel verbe tering mogelijk is, maar ook dat door instanties en doelstellingen alleen het water niet beter wordt. i

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 4