Eerdere akties Lou Walhout De kerkgangers in Breskens stonden aanvankelijk afwachtend, zo niet afkerig tegenover zijn maatschappelijke aktiviteiten. Pastoor Omer Gielliet heeft zich er niet door uit het veld laten slaan. Hij staat samen met een aantal leden van de werkgroep „Kerk en Samenleving" uit Breskens aan de wieg van de aktie „Redt de Schelde". Sukses Redt de Schelde traks hebben we niet eens meer water om te dopen". Omer Gielliet egt het zachtjes. Al geruime tijd is hij bezig de mensen in Breskens attent te maken op de voortgaande, dreigende vernietiging van de schepping. De pas toor is een niet onverdienstelijk hout- Ëverker. Hij schiep veertien jaar ge en een eigen Kruisweg voor de rooms-katholieke kerk van het dorp iian de Westerschelde. Een houtsnij- verk toonde Jezus die wordt ont deed". De tekst ernaast liet weinig aan j verbeelding over„Naakt zijn bomen I :onder blaren, Naakt is water zonder vis, Naakt is lucht zonder vogels, uit- ekleed door geweld of chemisch ver- if'. e meningen waren verdeeld „Poli- iek hoort niet thuis in de kerk". De ressiaanse pastoor kreeg enkele ke en deze opmerking te horen. Nel oeckhout, aktief in „Kerk en Samen- eving" en „Redt de Schelde", kan zich daarin niet vinden. Zij stelt met Omer dat de kerk een maatschappelijke ver antwoordelijkheid heeft. Dat heeft op zich niets met politiek te maken. „We vinden dat kerken moeten opstaan". „De kerk is geen doel, maar één van de middelen waarmee iets kan worden bereikt", vult Omer aan. „Als zij een doel is, wordt een kerk een kerker. Dan sluit je God op". De Westerschelde was niet de eerste inspiratiebron voor de, nu in „Redt de Schelde" aktieve rooms-katholieken. Ze hielden zich aanvankelijk in de werkgroep „Kerk en Samenleving" bezig met andere vraagstukken: de kruisraketten en het CDA, de „ver meend" evangelische basis van de be ginselen van die partij. De West- Zeeuws-Vlaamse natuurbescher mingsvereniging 't Duumpje vroeg Omer twee jaar geleden mee te doen aan een aktie tegen de vervuiling van de Westerschelde. Hij maakte een houten beeld als aanklacht tegen aan tasting van het milieu. Dat is vervol gens op de Schapenplaat tussen Bres kens en het gehucht Nummer Eén geplaatst. „Ik werkte mee, omdat de kokkels langzaam waren vergiftigd", blikt de pastoor op die gebeurtenis terug. „Om als Johannes de Doper duidelijk te maken dat een ommekeer in het leven nodig is". nieuwe kampagne. Alle huisdeuren in Breskens werden afgelopen. De helft van de inwoners zette een handteke ning. De aktie die de groep „Redt de Schel de" samen met de Zeeuwse Milieu federatie voert, is een gevolg van de voorgaande. Omer Gielliet en Nel Boeckhout zijn enigszins verbaasd over het sukses. Zij hebben in pastoor Lex Verkruijsse uit Meerdonk „een Poort naar Vlaanderen" gevonden. De Bressiaanders hebben via hem een tioaüJt Wr*- Mum. NaoiUs v» iooJk» vUi. v> qAiuA. o.| UJCAum Aiai/v ■WW*»*» wrOAltt. Axfc H t&Y*. dU» nwunfoaA'd" m itScW, dUot %-u.wXuÜ^A KHKSiCOHK Houtsnijwerk van Omer Gielliet De vernietiging van de Wester schelde bleef Omer sinds 1986 bezig houden. Tijdens de visserijfeesten in Breskens werden voor het eerst hand tekeningen ingezameld. ,,'tWas wel een feest", verklaart Omer, „maar waar leeft de vis eigenlijk in De aktie leverde 3300 handtekeningen op. De lokale werkgroep „Kerk en Samenle ving" deed hier nog niet aan mee. Zij stond vorig jaar september-oktober op. De Noordzee-konferentie in Lon den over verbranding van chemisch afval op zee was de reden voor een weg gebaand tot in Brussel, Antwer pen en Gent. „Overal klinkt die stem" drukt Omer zich beeldend uit. „Er moest iets gebeuren. De vervuiling van de Schelde en de Westerschelde vraagt daarom. Zo'n 50.000 mensen staan aan weerszijden van de grens binnenkort voor een schone rivier en zeearm". De aktiegroep „Redt de Schelde" kan niet meer stoppen en wil zich, aldus Omer, na afloop van de aktie op industriepastors richten. Jezus wordt ontkleed" was een teken aan de wand".

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 9