Korte erichten en nededelingen laar blijft de radioaktiviteit Baalhoekkanaal Ultra lichte vliegtuigen monuitspraak Bleijko Betonindustrie Walsoorden fsjernobyl kan ook plaatsvinden Doel of Borssele. Om dat (ooral niet te vergeten en iets p.chtbaar te maken van de lesastreuze gevolgen, hielden aet Zeeuws Platform Stop Kern energie en de Werkgroep kernenergie Zeeuws-Vlaan deren op 24 april eenkleine aktie. Twee jaar na Tsjemobyl beten ze x 100 balonnen op en x 50 flessen te water bij "onze" cerncentrales. In totaal kwamen 28 terugmeldingen binnen, j/andeflesb rieven slechts drie uit le Westerschelde en één bij f-Ieist. Zou geloosde radio- iktiviteit öok grotendeels verder /eg spoelen ba de lucht is snel een flink /ebied besmet. Vaak nog Ëezelfde dag werden tot bij p7aregem en Oudenaarde patonnen teruggevonden, dus jngeveer 75 km verwijderd. (Op deze dag kwam de wind eerst luit het noorden (Borssele) en later uit het noordoosten (Doel), het waait ook wel eens uit het noordwesten, of zuidoosten, of..vul maar in. Tot voor kort behoorde het Baalhoekkanaal slechts tot de woordenschat van Antwerpse schepenen, die tijdens nieuw jaarsredes of persborrels de lokale traditie hooghielden het kanaal aan te prijzen als de Antwerpse levensader. Enkele maanden geleden verscheen het Baalhoekkanaal ineens in het Struktuurschema Vaarwegen. De Zeeuwse Miheufederatie heeft samen met Natuur en Müieu verontwaardigd gerea geerd. De Tweede Kamer is verzocht bij de behandeling van de aanpassing van het StruktuurschemahetBaalhoek- kanaal weer te schrappen. De gemeente Hulst en het pro vinciebestuur hebben zich hierbij aangesloten. De plannen voor het Baalhoekkanaal dateren al uit de jaren zestig. Het moet voor zeeschepen de verbinding zijn tussen de linker Scheldeoever en de Wester schelde. De plannen wekten heel wat beroering in Oost- Zeeuws-Vlaanderen, en terecht. Dorpjes als Paal, Emmahaven en Baalhoek verdwijnen onder het 400 meter brede kanaal. 700 ha landbouwgrond, en in het gunstigste geval 60 ha schor van Saeftinge, gaan bij de aanleg verloren. Maar de plannen bleven in de burola bggen en het verzet ebde weg. Totdat bij een tussentijdse aanpassing van het Struktuurschema Vaar wegen het Baalhoekkanaal ineens weer opduikt. Minister Smit-Kroes stelt voor het kanaal, als een oude Belgische wens, erin op te nemen. Ze vindt het zo'n ondergeschikt punt, dat een inspraakproce dure wat haar betreft niet nodig is. Dat is natuurhjk onaanvaard baar. Een projekt met zulke grote gevolgen voor het leef- miheu in Oost-Zeeuws-Vlaan deren, waartegen zoveel verzet bestaat gedragen door de hele Zeeuwse politiek, kun je niet zomaar via een achterdeurtje tot regeringsbeleid verheffen. Vandaar dat de Tweede Kamer is gevraagd de Minister op dit punt terug te fluiten. Werk aan de winkel voor de Zeeuwse lobby in Den Haag. Iedereen is er tegen en toch gaat het door. Rara, hoe kan dat Sinds enkele maanden gaan Ultra Lichte Vliegtuigen (ULVs) de lucht in bij Brouwershaven. Jaren geleden al verzocht een partiku- lier toestemming bij de Rijks luchtvaartdienst om van een veldje achter zijn boerderij met ULV's te mogen opstijgen. Tegen deze "bromvliegen" bestaan grote bezwaren, vanwege de geluidshinder die de laag en langzaam vliegende ULV's veroorzaken in de om geving. Daarnaast verstoren ze vogels. In een land met zoveel vogelkoncentraties als Neder land levert dat onvermijdelijk problemen op. Alle adviezen van instanties zoals het provinciebestuur, de Inspektie Ruimtelijke Ordening en de Inspektie Milieuhygiëne waren dan ook negatiefHet terrein bij Brouwershaven ligt in een potentieel stiltegebied en dichtbij het rekreatie- en natuur gebied de Grevelingen. Des ondanks heeft de Rijkslucht vaartdienst een proefvergunning afgegeven en stemde het ministerie van VROM daarmee in. De ZMF en de Stichting Natuur enMilieuhebbenberoep aangetekend en schorsing van de vergunning gevraagd. Het laatste werd door de Raad van State daags voor de opening ver worpen, onder meer omdat de adviserende instanties het bij een briefje hadden gelaten en niet eveneens schorsing vroegen. Waarop het provinciebestuur als mosterd na de maaltijd alsnog schorsing vroeg Ondertussen is de eerste ULV al boven de Oosterschelde inlagen gesignaleerd. Om deze asociale hobby in de kiem te smoren, is het zaak dat de provincie einde lijk de stiltegebieden vaststelt waarop al jaren wordt ge studeerd 'p 18 maart jL beschikte de toon op advies van de Raad van State over de beroepen tegen de Hinderwetvergunning die 27 maart 1984door Gedepu teerde Staten van Zeeland aan Bleijko was verleend. Het merendeel van de gestelde voorwaarden bleef gehand haafd, een aantal werd gewijzigd. Belangrijk is de t/ijziging van de maximaal toe laatbare uitstoot van coating- produkt (teer) van 30 tot 10 mg/m3 lucht. De uitstoot van oplosmiddel blijft echter staan op 150 mg/m3. Het bepleite verbod op het gebruik van oplosmiddelen, die milieu schadelijk of gevaarlijk voor de gezondheid zijn, werd niet ingewilligd, ondanks het feit dat sommige stoffen zelfs op de zwarte lijst staan. Wel werd bepaald dat toepassing ervan eerst moet worden goedge keurd. De vergunning werd aange scherpt, zodat voortaan ook zware beton elementen binnen de gesloten en aangepaste produktieloods gecoat moeten worden. Nu blijkt, dat Bleijko die zware elementen (boven 6 ton) wel in de speciale coating- loods kan behandelen, iets waarover voordien nogal moeilijk werd gedaan. Het plaatsen van meet apparatuur aan de grenzen van het Bleijkoterrein om de neerslag van de schadelijke stoffen te registreren,zoals bepleit door het Landbouw schap en de ZMF, werd niet door de Kroon overgenomen. De Kroon vindt dat de vergunningvoorschriften toe reikend zijn ter voorkoming dan wel beperking van gevaar, schade of hinder buiten de inrichting. Gezien alle er varingen uit het verleden is het teleurstellend dat de Kroon het hierbij heeft gelaten, wetende wat er tijdens de behandeling van de bezwaar- en beroepsprocedures naar voren werd gebracht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 17