D
Goede wil van de provincie niet waargemaakt
Thijs Kramer
Het provinciebestuur heeft zich gebogen
over het beleid dat de laatste jaren gevoerd
is rond natuur en landschap in Zeeland.
Ervaringen uit het verleden moeten
samen met "nieuwe inzichten" leiden tot een
goed toekomstig beleid.
De ontwerpnota mist konkrete beleids
voornemens en gaat voorbij aan de
aftakeling van natuur- en landschaps
waarden die in de praktijk te zien is.
Wil het provinciebestuur werkelijk werk
maken van natuur- en landschapsbeieid,
dan is de nodige vechtlust en inspiratie
onontbeerlijk.
Er zal nog heel wat aan de nota
geknutseld moeten worden voor de
definitieve versie er in september ligt
Is er toekomst voor de
natuur in Zeeland
e evaluatienota Natuur- en Land-
schapszorg heeft de ZMF verleid tot
een uitgebreide inspraakreaktie, waar
in veel voorstellen worden gedaan hoe
het anders kan. Twee belangrijke
thema's lichten we daar uit. De nood
zaak tot een verbetering vanhet plano
logisch beleid en de mogelijkheden
voor een aktief natuurbeschermings-
beleid.
Voor de bescherming van natuur- en
landschapswaarden is het instrument
van de ruimtelijke ordening van groot
belang. Dat het niet in alle gevallen
afdoende bescherming biedt, blijkt uit
het verdwijnen van waardevolle wei
landen, kreekrestanten e.d. in gebie-
overwegend met een zogenaamde atl
tikel 19 procedure. Dat stuit op grote';
bezwaren. Vooral in gevallen waar )i|
duidelijke natuur- en landschapsbe-
langen in het geding zijn (SchelphoekJ
uitbreiding kampings/zomerhuizen-l
terreinen) betekent deze procedure
een ernstige vermindering van de be
roepsmogelijkheden van de partik u-
lier, waaronder ook de natuurbescher-
mingsorganisaties. Dit wordt mede in
de hand gewerkt door het bestuurlij :e
overleg dat aan een planwijzigi ïg
vooraf gaat. In het geval van de re
kreatieve invulling van het Schei p-
hoekgebied waren al maanden vat
onderhandelingen aan het plan vooi al
gegaan. Alle bestuurslagen (gemeen
te, provincie, stuurgroep Oostersch .ri
de, rijksvertegenwoordigers) hadden
zich aan een kompromis gebonden
De gemeente bracht het grootste de el
van het plan via artikel 19 inprocedure
om nog in aanmerking te komen vooi
subsidie. Een goede afweging van de
diverse belangen via een volwaardige
sk?
**5
v at*
den met zowel agrarische belangen als
natuurwaarden. Een ander voorbeeld
is het verschijnen van kampings en
zomerwoningen in de buurt van (of in)
waardevolle natuurgebieden langs de
kust. Er hapert dus iets aan het instru
ment. Een aantal knelpunten worden
al in de evaluatienota gesignaleerd
(1) in een aantal gevallen is goedkeur-
ring onthouden aan delen van het
bestemmingsplanhet duurt vaak te
lang voordat de gemeente het plan
aanpast, wat kan betekenen dat na
tuurgebieden een lange periode on
beschermd blijven
(2) er zijn bestemmingsplannen die
onvoldoende zijn toegesneden op de
bescherming van natuur- en land
schapswaarden, vooral in de oudere
bestemmingsplannenherziening
vindt te laat plaats of blijft geheel uit;
(3) de naleving levert in de praktijk
veel problemen op.
Egalisatie zorgt voor nivellering van natuurwaarden
Artikel 19
We kunnen daar nog aan toevoegen
de manier waarop in Zeeland met wij
zigingen van het bestemmingsplan
wordt omgesprongen. Dit gebeurt
bestemmingsplan-procedure werdl
hiermee bemoeilijkt. En dan wordtl
een milieufederatie die een berotp|
doet op de Raad van State (een grond-I
wettelijk recht) door de rekreatieg-H
deputeerde ook nog beschuldigd v£ns
extremisme....
Pauiinaschor
■n
-3