D Goede wil van de provincie niet waargemaakt Thijs Kramer Het provinciebestuur heeft zich gebogen over het beleid dat de laatste jaren gevoerd is rond natuur en landschap in Zeeland. Ervaringen uit het verleden moeten samen met "nieuwe inzichten" leiden tot een goed toekomstig beleid. De ontwerpnota mist konkrete beleids voornemens en gaat voorbij aan de aftakeling van natuur- en landschaps waarden die in de praktijk te zien is. Wil het provinciebestuur werkelijk werk maken van natuur- en landschapsbeieid, dan is de nodige vechtlust en inspiratie onontbeerlijk. Er zal nog heel wat aan de nota geknutseld moeten worden voor de definitieve versie er in september ligt Is er toekomst voor de natuur in Zeeland e evaluatienota Natuur- en Land- schapszorg heeft de ZMF verleid tot een uitgebreide inspraakreaktie, waar in veel voorstellen worden gedaan hoe het anders kan. Twee belangrijke thema's lichten we daar uit. De nood zaak tot een verbetering vanhet plano logisch beleid en de mogelijkheden voor een aktief natuurbeschermings- beleid. Voor de bescherming van natuur- en landschapswaarden is het instrument van de ruimtelijke ordening van groot belang. Dat het niet in alle gevallen afdoende bescherming biedt, blijkt uit het verdwijnen van waardevolle wei landen, kreekrestanten e.d. in gebie- overwegend met een zogenaamde atl tikel 19 procedure. Dat stuit op grote'; bezwaren. Vooral in gevallen waar )i| duidelijke natuur- en landschapsbe- langen in het geding zijn (SchelphoekJ uitbreiding kampings/zomerhuizen-l terreinen) betekent deze procedure een ernstige vermindering van de be roepsmogelijkheden van de partik u- lier, waaronder ook de natuurbescher- mingsorganisaties. Dit wordt mede in de hand gewerkt door het bestuurlij :e overleg dat aan een planwijzigi ïg vooraf gaat. In het geval van de re kreatieve invulling van het Schei p- hoekgebied waren al maanden vat onderhandelingen aan het plan vooi al gegaan. Alle bestuurslagen (gemeen te, provincie, stuurgroep Oostersch .ri de, rijksvertegenwoordigers) hadden zich aan een kompromis gebonden De gemeente bracht het grootste de el van het plan via artikel 19 inprocedure om nog in aanmerking te komen vooi subsidie. Een goede afweging van de diverse belangen via een volwaardige sk? **5 v at* den met zowel agrarische belangen als natuurwaarden. Een ander voorbeeld is het verschijnen van kampings en zomerwoningen in de buurt van (of in) waardevolle natuurgebieden langs de kust. Er hapert dus iets aan het instru ment. Een aantal knelpunten worden al in de evaluatienota gesignaleerd (1) in een aantal gevallen is goedkeur- ring onthouden aan delen van het bestemmingsplanhet duurt vaak te lang voordat de gemeente het plan aanpast, wat kan betekenen dat na tuurgebieden een lange periode on beschermd blijven (2) er zijn bestemmingsplannen die onvoldoende zijn toegesneden op de bescherming van natuur- en land schapswaarden, vooral in de oudere bestemmingsplannenherziening vindt te laat plaats of blijft geheel uit; (3) de naleving levert in de praktijk veel problemen op. Egalisatie zorgt voor nivellering van natuurwaarden Artikel 19 We kunnen daar nog aan toevoegen de manier waarop in Zeeland met wij zigingen van het bestemmingsplan wordt omgesprongen. Dit gebeurt bestemmingsplan-procedure werdl hiermee bemoeilijkt. En dan wordtl een milieufederatie die een berotp| doet op de Raad van State (een grond-I wettelijk recht) door de rekreatieg-H deputeerde ook nog beschuldigd v£ns extremisme.... Pauiinaschor ■n -3

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 18