Sociale gerechtigheid Heel de schepping Ekonomisch gewin Marten Wiersma Er valt binnen de kerken een toenemende belangstelling te konstateren voor milieuvraagstukken. Onlangs verscheen het rapport „Over kerk en milieu" en een studiedag in Den Bosch trok meer dan 350 deelnemers. Een kijk op de relatie tussen „kerk" en „milieu". Kerk als aktiegroep Kerk en milieu z ioak bij zo veel maatschappelijke groeperingen, krijgen ook de kerken steeds meer aandacht voor de zorg voor het milieu. Aan die toenemende belangstelling liggen grofweg drie mo tieven ten grondslaghet streven naar sociale gerechtigheid, het besef dat de schepping verder reikt dan de mens en de huidige westerse kuituur. De ekologkche krisk heeft ons ge leerd, dat de aardse natuur maar een beperkte ruimte biedt aan mensen grondstoffen raken op en de draag kracht van de natuur kent grenzen. Het veroorzaken van milieuschade door de westerse wereld betekent dat andere groepen mensen minder krij gen: toekomstige generaties en de ontwikkelingslanden krijgen onze milieukosten op hun bord. Degenen die na ons komen, lopen de kans een verminkte wereld aan te treffen. De koers die de westerse wereld momen teel vaart, gaat vaak ten koste van na tuur en milieu in de derde wereld het westen gebruikt het grootste deel van de grondstoffenvoorraad, verplaatst milieuvervuilende aktiviteiten naar de derde wereld, enz. De inzet voor een betere omgang met natuur en milieu hier en nu, heeft daarom alles te ma ken met rechtvaardigheid en eerlijk delen. Het tweede motief van de kerken om zich meer met milieukwesties bezig te houden, ligt in de konstatering dat de schepping niet alleen de mens maar ook planten en dieren omvat. Heel het ingewikkelde stelsel van leven, heel de schepping hoort erbij. Dat is een ver andering van denken in de theologie, die te lang en te vaak de nadruk heeft gelegd op de mens en daardoor de rest van de schepping veronachtzaamde. Ten derde wordt meer en meer dui delijk, dat milieuproblemen zeer nauw samenhangen met de kuituur waarin ze zich voordoen. Oplossingen voor milieuproblemen blijken be grensd te worden door de samenle ving wetten en regels - voor zover die er zijn - worden niet nageleefd of kun nen niet gehandhaafd worden. De grote nadruk op ekonomisch gewin of de heersende sociale norm (100, 120 of meer kilometer per uur) verhinde ren een effektief milieubeleid. De ge richtheid op techniek en technische oplossingen belemmert het zicht op de wezenlijke oorzaken van de milieu- krisis. Daarmee stuiten we op een aantal ethische vragen die te maken hebben met de grenzen aan de ekonomische groei en aan de menselijke begeerten. Vragen waarover kerken en aanver wante organisaties wel wat te zeggen hebben. Kerken en kerkgangers gaan zich dus (of zouden zich moeten) bezighouder met vraagstukken van natuur- en milieubehoud. Betekent dit dat de kerk een stevige, goed georganiseerde aktiegroep moet worden Die gewa pend met spandoeken, theologisch en ekologisch getinte leuzen de straat op trekt Die het verkeer lam legt in de strijd tegen de zure regen Dat liever niet, de kerk leent zich daarvoor niet Milieugroepen vervullen die funktie al en vaak goed. Nee, de kerk heeft an dere mogelijkheden. Binnen onze door belangen en tegenstellingen ver zuilde samenleving is de kerk een van de weinige - zo niet de enige organisa tie waarin mensen van diverse pluima ge samenkomen. W erknemers, werk gevers, uitkeringsgerechtigden, indu striëlen, natuurbeschermers, politici, agrariërs, technici en biologenje vindt ze er allemaal, bijeengehouden door hun levensovertuiging. Daarom kunnen wezenlijke vragen rond ieders individuele en onze gezamenlijke ver antwoordelijkheid hier aan de orde komen. Op wereldschaal gebeurt dit thans binnen het zogenaamd concili air proces met de titel "Vrede, Gerech tigheid en Heelheid van de Schep ping". Dit proces ging onlangs van start en brengt de drie grote vraag- Zure regenonze eigen schuld, onze eigen zorg Uitbrochure zure regen. VROM 1985

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 6