Korte
erichten
en
nededelingen
laar blijft de radioaktiviteit
Baalhoekkanaal
Ultra lichte vliegtuigen
monuitspraak Bleijko Betonindustrie Walsoorden
fsjernobyl kan ook plaatsvinden
Doel of Borssele. Om dat
(ooral niet te vergeten en iets
p.chtbaar te maken van de
lesastreuze gevolgen, hielden
aet Zeeuws Platform Stop Kern
energie en de Werkgroep
kernenergie Zeeuws-Vlaan
deren op 24 april eenkleine aktie.
Twee jaar na Tsjemobyl beten ze
x 100 balonnen op en
x 50 flessen te water bij "onze"
cerncentrales. In totaal kwamen
28 terugmeldingen binnen,
j/andeflesb rieven slechts drie uit
le Westerschelde en één bij
f-Ieist. Zou geloosde radio-
iktiviteit öok grotendeels verder
/eg spoelen
ba de lucht is snel een flink
/ebied besmet. Vaak nog
Ëezelfde dag werden tot bij
p7aregem en Oudenaarde
patonnen teruggevonden, dus
jngeveer 75 km verwijderd.
(Op deze dag kwam de wind eerst
luit het noorden (Borssele) en
later uit het noordoosten (Doel),
het waait ook wel eens uit het
noordwesten, of zuidoosten,
of..vul maar in.
Tot voor kort behoorde het
Baalhoekkanaal slechts tot de
woordenschat van Antwerpse
schepenen, die tijdens nieuw
jaarsredes of persborrels de
lokale traditie hooghielden het
kanaal aan te prijzen als de
Antwerpse levensader. Enkele
maanden geleden verscheen het
Baalhoekkanaal ineens in het
Struktuurschema Vaarwegen.
De Zeeuwse Miheufederatie
heeft samen met Natuur en
Müieu verontwaardigd gerea
geerd. De Tweede Kamer is
verzocht bij de behandeling
van de aanpassing van het
StruktuurschemahetBaalhoek-
kanaal weer te schrappen. De
gemeente Hulst en het pro
vinciebestuur hebben zich
hierbij aangesloten. De plannen
voor het Baalhoekkanaal
dateren al uit de jaren zestig.
Het moet voor zeeschepen de
verbinding zijn tussen de linker
Scheldeoever en de Wester
schelde. De plannen wekten
heel wat beroering in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen, en terecht.
Dorpjes als Paal, Emmahaven en
Baalhoek verdwijnen onder het
400 meter brede kanaal. 700 ha
landbouwgrond, en in het
gunstigste geval 60 ha schor
van Saeftinge, gaan bij de aanleg
verloren. Maar de plannen
bleven in de burola bggen en het
verzet ebde weg. Totdat bij
een tussentijdse aanpassing van
het Struktuurschema Vaar
wegen het Baalhoekkanaal
ineens weer opduikt. Minister
Smit-Kroes stelt voor het
kanaal, als een oude Belgische
wens, erin op te nemen.
Ze vindt het zo'n ondergeschikt
punt, dat een inspraakproce
dure wat haar betreft niet nodig
is. Dat is natuurhjk onaanvaard
baar. Een projekt met zulke
grote gevolgen voor het leef-
miheu in Oost-Zeeuws-Vlaan
deren, waartegen zoveel verzet
bestaat gedragen door de hele
Zeeuwse politiek, kun je niet
zomaar via een achterdeurtje
tot regeringsbeleid verheffen.
Vandaar dat de Tweede Kamer
is gevraagd de Minister op dit
punt terug te fluiten. Werk aan
de winkel voor de Zeeuwse
lobby in Den Haag.
Iedereen is er tegen en toch gaat
het door. Rara, hoe kan dat
Sinds enkele maanden gaan Ultra
Lichte Vliegtuigen (ULVs) de
lucht in bij Brouwershaven. Jaren
geleden al verzocht een partiku-
lier toestemming bij de Rijks
luchtvaartdienst om van een
veldje achter zijn boerderij met
ULV's te mogen opstijgen.
Tegen deze "bromvliegen"
bestaan grote bezwaren,
vanwege de geluidshinder die de
laag en langzaam vliegende
ULV's veroorzaken in de om
geving. Daarnaast verstoren ze
vogels. In een land met zoveel
vogelkoncentraties als Neder
land levert dat onvermijdelijk
problemen op.
Alle adviezen van instanties
zoals het provinciebestuur, de
Inspektie Ruimtelijke Ordening
en de Inspektie Milieuhygiëne
waren dan ook negatiefHet
terrein bij Brouwershaven ligt
in een potentieel stiltegebied en
dichtbij het rekreatie- en natuur
gebied de Grevelingen. Des
ondanks heeft de Rijkslucht
vaartdienst een proefvergunning
afgegeven en stemde het
ministerie van VROM daarmee
in. De ZMF en de Stichting
Natuur enMilieuhebbenberoep
aangetekend en schorsing van de
vergunning gevraagd. Het laatste
werd door de Raad van State
daags voor de opening ver
worpen, onder meer omdat de
adviserende instanties het
bij een briefje hadden gelaten en
niet eveneens schorsing vroegen.
Waarop het provinciebestuur als
mosterd na de maaltijd alsnog
schorsing vroeg
Ondertussen is de eerste ULV al
boven de Oosterschelde inlagen
gesignaleerd. Om deze asociale
hobby in de kiem te smoren, is
het zaak dat de provincie einde
lijk de stiltegebieden vaststelt
waarop al jaren wordt ge
studeerd
'p 18 maart jL beschikte de
toon op advies van de Raad
van State over de beroepen
tegen de Hinderwetvergunning
die 27 maart 1984door Gedepu
teerde Staten van Zeeland aan
Bleijko was verleend.
Het merendeel van de gestelde
voorwaarden bleef gehand
haafd, een aantal werd
gewijzigd. Belangrijk is de
t/ijziging van de maximaal toe
laatbare uitstoot van coating-
produkt (teer) van 30 tot 10
mg/m3 lucht. De uitstoot van
oplosmiddel blijft echter staan
op 150 mg/m3. Het bepleite
verbod op het gebruik van
oplosmiddelen, die milieu
schadelijk of gevaarlijk voor de
gezondheid zijn, werd niet
ingewilligd, ondanks het feit
dat sommige stoffen zelfs op
de zwarte lijst staan. Wel werd
bepaald dat toepassing ervan
eerst moet worden goedge
keurd.
De vergunning werd aange
scherpt, zodat voortaan ook
zware beton elementen binnen
de gesloten en aangepaste
produktieloods gecoat moeten
worden. Nu blijkt, dat Bleijko
die zware elementen (boven 6
ton) wel in de speciale coating-
loods kan behandelen, iets
waarover voordien nogal
moeilijk werd gedaan.
Het plaatsen van meet
apparatuur aan de grenzen van
het Bleijkoterrein om de
neerslag van de schadelijke
stoffen te registreren,zoals
bepleit door het Landbouw
schap en de ZMF, werd niet
door de Kroon overgenomen.
De Kroon vindt dat de
vergunningvoorschriften toe
reikend zijn ter voorkoming
dan wel beperking van gevaar,
schade of hinder buiten de
inrichting. Gezien alle er
varingen uit het verleden
is het teleurstellend dat de
Kroon het hierbij heeft gelaten,
wetende wat er tijdens de
behandeling van de bezwaar-
en beroepsprocedures naar
voren werd gebracht.