feen groene kijk op het verkeer
H,
Karen Fortuin, José Lemmen en Sabine Verburg
Neem de tijd en je komt overal
Reizen is een belangrijk onderdeel van ons leven. Hoeveel tijd besteden we niet
aan verplaatsen Hoeveel kilometers zitten we niet op de weg in een
auto, bus of trein of op de fiets
Het openbaar vervoer in Zeeland is niet ideaal. Slechts één spoorlijn
wel meerdere buslijnen, maar de bus rijdt ééns per uur of nog minder.
Het is veel aantrekkelijker in de auto te stappen en weg te rijden.
Maar wat zijn de gevolgen van het autogebruik Zijn er alternatieven
Het is mogelijk bij de aanschaf van een nieuwe auto rekening te houden
met zijn effekt voor het milieu, welke is de minst vervuilende Ook is het mogelijk
selektief en kreatief gebruik te maken van uw auto.
Inhoud
1. Een groene kijk op het milieu
2. Gevolgen van het autogebmik
3. Milieuvriendelijker
autogebmik
Instelling
De auto en
het milieu
I et maakt nogal wat uit voor je ma
aier van leven of je afhankelijk bent
>ent van auto, fiets of openbaar ver-
oer. Wie in een grotere stad dichtbij
en station woont kan met het open
baar vervoer heel wat doen, ook alkost
dat meestal meer tijd. Woon je aan de
and van een stad of op het platteland,
lan lijkt een auto bijna onmisbaar. Jan
'illem Jongepier, voorzitter van de
Zeeuwse Milieufederatie mist de auto
geen moment. Hij is zelfs niet in het
Dezit van een rijbewijs. Wantij sprak
net een overtuigde niet-automobilist.
Reizen per trein een kwestie van instelling
toch zelden is, volgens hem) met de
bus in plaats van de fiets. Ook de we
kelijkse boodschappen worden met
de fiets vervoerd. Al geeft hij toe,
slechts voor één persoon boodschap
pen in huis te hoeven halen. Voor hem
is het een kwestie van je vervoer aan je
leven aanpassen en niet andersom.
Jan Willem denkt dat het voor de
meeste mensen toch anders ligt. ,Je
wilt buiten wonen, dat is mooi. Maar
verwacht dan niet dat er om de vijf
minuten een bus vertrekt. Als je je
Ik doe alles per fiets, trein of met de
bus. Als je je leven eenmaal hebt afge
stemd op deze manier van verplaatsen,
dan kom je overal. Het is een kwestie
van goed plannen en even de tijd ne
men. Ik ben een grote plantenlief
hebber. Daarvoor moet ik vaak in
Zeeuws-Vlaanderen zijn. Ik ga dan op
de fiets. Dat kost wel wat meer tijd.
naar daar staat tegenover dat je ook
eel meer ziet van de natuur om je
een". Jan W illem geeft toe, dat vooral
e afgelegen streken van de Zeeuwse
'rovincie niet altijd even gemakkelijk
met het openbaar vervoer te bereiken
zijn. In bijna ieder dorp komt wel een
bus, maar die rijdt meestal toch maar
linimaal. Bijvoorbeeld één bus per
tvee uur en niet op zondag. ,Je moet
bet van tevoren even goed uitzoeken
in het bus- en spoorboekje. En wat
meer wachttijden plannen".
Toch heeft voor de ZMF-voorzit-
er het reizen per trein en bus meer
voor- dan nadelen. „In de trein kun je
lezen, schrijven en werken. Op die
manier is je tijd goed besteed. En je
komt veel ontspannener aan. Je kunt
ondertussen zelf nog wat gebruiken".
Slecht weer Voor Jan Willem geen
ramp. Hij kleedt zich goed en gaat bij
echt hondeweer (wat het overigens
boodschappen alleen in een grote su
permarkt buiten de stad wilt doen, ben
je meestal ook aangewezen op de auto.
Mijn keuze van woonplaats was zo
dicht mogelijk bij het station. Een an
der maakt een andere keuze".
Sluit Jan Willem bij voorbaat het
autogebruik voor iedereen uit „Nee.
natuurlijk niet. Tenslotte kan en wil
ook niet iedereen in Vlissingen, Mid
delburg of Terneuzen wonen. Maar
toch zie je dat het ook aan je instelling
ligt. Studenten bij mij op school ko
men met z'n zessen in een Eend naar
school. Eenmaal afgestudeerd rijdt
ieder in z'n eigen auto. Terwijlhet toch
veel voordeliger is om met meer men
sen in één auto te rijden".