feen groene kijk op het verkeer H, Karen Fortuin, José Lemmen en Sabine Verburg Neem de tijd en je komt overal Reizen is een belangrijk onderdeel van ons leven. Hoeveel tijd besteden we niet aan verplaatsen Hoeveel kilometers zitten we niet op de weg in een auto, bus of trein of op de fiets Het openbaar vervoer in Zeeland is niet ideaal. Slechts één spoorlijn wel meerdere buslijnen, maar de bus rijdt ééns per uur of nog minder. Het is veel aantrekkelijker in de auto te stappen en weg te rijden. Maar wat zijn de gevolgen van het autogebruik Zijn er alternatieven Het is mogelijk bij de aanschaf van een nieuwe auto rekening te houden met zijn effekt voor het milieu, welke is de minst vervuilende Ook is het mogelijk selektief en kreatief gebruik te maken van uw auto. Inhoud 1. Een groene kijk op het milieu 2. Gevolgen van het autogebmik 3. Milieuvriendelijker autogebmik Instelling De auto en het milieu I et maakt nogal wat uit voor je ma aier van leven of je afhankelijk bent >ent van auto, fiets of openbaar ver- oer. Wie in een grotere stad dichtbij en station woont kan met het open baar vervoer heel wat doen, ook alkost dat meestal meer tijd. Woon je aan de and van een stad of op het platteland, lan lijkt een auto bijna onmisbaar. Jan 'illem Jongepier, voorzitter van de Zeeuwse Milieufederatie mist de auto geen moment. Hij is zelfs niet in het Dezit van een rijbewijs. Wantij sprak net een overtuigde niet-automobilist. Reizen per trein een kwestie van instelling toch zelden is, volgens hem) met de bus in plaats van de fiets. Ook de we kelijkse boodschappen worden met de fiets vervoerd. Al geeft hij toe, slechts voor één persoon boodschap pen in huis te hoeven halen. Voor hem is het een kwestie van je vervoer aan je leven aanpassen en niet andersom. Jan Willem denkt dat het voor de meeste mensen toch anders ligt. ,Je wilt buiten wonen, dat is mooi. Maar verwacht dan niet dat er om de vijf minuten een bus vertrekt. Als je je Ik doe alles per fiets, trein of met de bus. Als je je leven eenmaal hebt afge stemd op deze manier van verplaatsen, dan kom je overal. Het is een kwestie van goed plannen en even de tijd ne men. Ik ben een grote plantenlief hebber. Daarvoor moet ik vaak in Zeeuws-Vlaanderen zijn. Ik ga dan op de fiets. Dat kost wel wat meer tijd. naar daar staat tegenover dat je ook eel meer ziet van de natuur om je een". Jan W illem geeft toe, dat vooral e afgelegen streken van de Zeeuwse 'rovincie niet altijd even gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereiken zijn. In bijna ieder dorp komt wel een bus, maar die rijdt meestal toch maar linimaal. Bijvoorbeeld één bus per tvee uur en niet op zondag. ,Je moet bet van tevoren even goed uitzoeken in het bus- en spoorboekje. En wat meer wachttijden plannen". Toch heeft voor de ZMF-voorzit- er het reizen per trein en bus meer voor- dan nadelen. „In de trein kun je lezen, schrijven en werken. Op die manier is je tijd goed besteed. En je komt veel ontspannener aan. Je kunt ondertussen zelf nog wat gebruiken". Slecht weer Voor Jan Willem geen ramp. Hij kleedt zich goed en gaat bij echt hondeweer (wat het overigens boodschappen alleen in een grote su permarkt buiten de stad wilt doen, ben je meestal ook aangewezen op de auto. Mijn keuze van woonplaats was zo dicht mogelijk bij het station. Een an der maakt een andere keuze". Sluit Jan Willem bij voorbaat het autogebruik voor iedereen uit „Nee. natuurlijk niet. Tenslotte kan en wil ook niet iedereen in Vlissingen, Mid delburg of Terneuzen wonen. Maar toch zie je dat het ook aan je instelling ligt. Studenten bij mij op school ko men met z'n zessen in een Eend naar school. Eenmaal afgestudeerd rijdt ieder in z'n eigen auto. Terwijlhet toch veel voordeliger is om met meer men sen in één auto te rijden".

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 11