Gevolgen van het autogebruik
Inkomen
Luchtverontreiniging
Afval
Ruimtegebruik
Energieverbruik
Geluidshinder
Gezondheidsrisiko's
Onderzoek heeft uitgewezen dat het
autogebruik toeneemt als men meer
geld te besteden heeft. 1% groei van
het gemiddelde inkomen leidt tot 1%
extra autobezit, 1,6% extra autoge
bruik en slechts 04,% extra openbaar
vervoergebruik. Mensen met lagere
inkomens besteden 8 a 10% van hun
inkomen aan verplaatsingen, hogere
inkomens geven hier 13% aan uit.
Groeit de welvaart in een land, dan
stijgen ook de feitelijke bestedingen
aan vervoer.
„Het autogebruik stijgt niet einde
loos, maar toch wel fors. En dan kom je
toch al gauw weer uit bij het schrik
beeld van de jaren zeventig. Een ver
vuilde toekomst, Nederland zit dicht
met files, met verstikkende uitlaatgas
sen in de lucht. Natuurlijk wordt de
auto onder druk van de milieubewe
ging en de overheidsmaatregelen
langzamerhand wel stiller, zuiniger,
veiliger en schoner, maar juist de
enorme groei doet de netto-winst voor
het milieu teniet".
Het milieu was naast principiële afkeer
van het vierwielige voertuig de voor
naamste reden voorjan Willem om op
andere manieren naar zijn bestem
ming te komen. „Natuurlijk is de auto
industrie bezig de nadelen van de auto
te verminderen, maar toch blijft het
verkeer een groot aandeel houden in
de luchtverontreiniging met verzu
rende stoffen. En wat te zeggen van de
visuele aantasting van ons landschap
door de enorme hoeveelheden blik in
onze dorpen, steden en in de rekreatie-
gebieden. Om van het lawaai maar te
zwijgen".
JanWillem resumerend„Hetwel
of niet gebruik maken van een auto is
zeer afhankelijk van je eigen omstan
digheden. Voor veel mensen is het
openbaar vervoer (helaas) geen goed
alternatief. Maar toch denk ik dat het
vaak ook een kwestie van willen is. We
zijn in deze tijd vaak té gehaast en té
voorbarig. Ook in ons oordeel over
het openbaar vervoer en de fiets". 4
De uitstoot van stikstofoxyden door
personenauto's in I960 bedroeg on
geveer 14 miljoen kilo en in 1980 maar
liefst 148 miljoen kilo. De uitstoot van
stikstofoxyden door het openbaar
vervoer, zoals bus, trein, tram en
metro is daarentegen in de afgelopen
twintig jaar maar nauwelijks gestegen
van 8,3 miljoen kilo in I960 naar 10,4
miljoen in 1980. Het wegverkeer is
ook verantwoordelijk voor de uitstoot
van een aantal andere stoffen, zoals
koolmonoxyde, koolwaterstoffen,
stofdeeltjes, zwaveldioxyde en lood-
verbin dingen.
sloopauto's
De ongeveer 5 miljoen personen- z.
auto's zorgen voor een produktie van J
enorme hoeveelheden afval. Jaarlijks J
komen er ongeveer een half miljoen 5
autowrakken bij en worden er tien- 2
duizenden tonnen aan afgewerkte
olie, autobanden en akkuzuur ge
dumpt.
In Nederland wordt 1770 vierkante
kilometer ingenomen door wegen,
bermen en parkeerterreinen. Dat is
4,3% van de totale landoppervlakte.
Wanneer de invloedsfeer rond de
wegen, dat is de ruimte waar door het
verkeer beperkingen opgelegd wor
den aan rekreatie, natuurbeheer, land
bouw, bebouwing etc. meegerekei d
wordt, komt men tot veel grote e
oppervlakten. En elk jaar komen ;r
nog nieuwe autowegen bij. Dit bete
kent een enorme aanslag op natuur t n
landschap.
Het totale transport vergde in Neder
land ongeveer vijftien procent van h et
totale energieverbruik. Ruim negen
tig procent daarvan kwam voor rek e-
ning van de auto. Een personenauto
met twee inzittenden verbruikt per
kilometer per persoon drie keer zo
veel energie als een bus die maar vot r
twintig procent bezet is.
Elke dag hebben ongeveer 250.000
woningen, 800 scholen en 900 bejaa -
denhuizen ernstige hinder van hi t
autoverkeer, dat wil zeggen dat mer -
sen niet gekoncentreerd kunnen we -
ken en geïrriteerd raken door de gi -
luidsoverlast van auto's.
De auto kan een bedreiging vormei
voor de gezondheid. Zo zorgen luch -
vuilende stoffen voor een reeks klacl -
ten. Ze zijn verantwoordelijk voor be
paalde vormen van kanker, beschad
gen de ademhalingsorganen, veroor
zaken belemmeringen en ernstig
longziekten. Lood dat overal in bir
nensteden hoge koncentraties ka
aannemen, zorgt voor hersenbesch; -
digingen bij kinderen en is bij volwa:
senen verantwoordelijk voor te hog
bloeddruk. i
geluidsoverlast