Gevolgen van het autogebruik Inkomen Luchtverontreiniging Afval Ruimtegebruik Energieverbruik Geluidshinder Gezondheidsrisiko's Onderzoek heeft uitgewezen dat het autogebruik toeneemt als men meer geld te besteden heeft. 1% groei van het gemiddelde inkomen leidt tot 1% extra autobezit, 1,6% extra autoge bruik en slechts 04,% extra openbaar vervoergebruik. Mensen met lagere inkomens besteden 8 a 10% van hun inkomen aan verplaatsingen, hogere inkomens geven hier 13% aan uit. Groeit de welvaart in een land, dan stijgen ook de feitelijke bestedingen aan vervoer. „Het autogebruik stijgt niet einde loos, maar toch wel fors. En dan kom je toch al gauw weer uit bij het schrik beeld van de jaren zeventig. Een ver vuilde toekomst, Nederland zit dicht met files, met verstikkende uitlaatgas sen in de lucht. Natuurlijk wordt de auto onder druk van de milieubewe ging en de overheidsmaatregelen langzamerhand wel stiller, zuiniger, veiliger en schoner, maar juist de enorme groei doet de netto-winst voor het milieu teniet". Het milieu was naast principiële afkeer van het vierwielige voertuig de voor naamste reden voorjan Willem om op andere manieren naar zijn bestem ming te komen. „Natuurlijk is de auto industrie bezig de nadelen van de auto te verminderen, maar toch blijft het verkeer een groot aandeel houden in de luchtverontreiniging met verzu rende stoffen. En wat te zeggen van de visuele aantasting van ons landschap door de enorme hoeveelheden blik in onze dorpen, steden en in de rekreatie- gebieden. Om van het lawaai maar te zwijgen". JanWillem resumerend„Hetwel of niet gebruik maken van een auto is zeer afhankelijk van je eigen omstan digheden. Voor veel mensen is het openbaar vervoer (helaas) geen goed alternatief. Maar toch denk ik dat het vaak ook een kwestie van willen is. We zijn in deze tijd vaak té gehaast en té voorbarig. Ook in ons oordeel over het openbaar vervoer en de fiets". 4 De uitstoot van stikstofoxyden door personenauto's in I960 bedroeg on geveer 14 miljoen kilo en in 1980 maar liefst 148 miljoen kilo. De uitstoot van stikstofoxyden door het openbaar vervoer, zoals bus, trein, tram en metro is daarentegen in de afgelopen twintig jaar maar nauwelijks gestegen van 8,3 miljoen kilo in I960 naar 10,4 miljoen in 1980. Het wegverkeer is ook verantwoordelijk voor de uitstoot van een aantal andere stoffen, zoals koolmonoxyde, koolwaterstoffen, stofdeeltjes, zwaveldioxyde en lood- verbin dingen. sloopauto's De ongeveer 5 miljoen personen- z. auto's zorgen voor een produktie van J enorme hoeveelheden afval. Jaarlijks J komen er ongeveer een half miljoen 5 autowrakken bij en worden er tien- 2 duizenden tonnen aan afgewerkte olie, autobanden en akkuzuur ge dumpt. In Nederland wordt 1770 vierkante kilometer ingenomen door wegen, bermen en parkeerterreinen. Dat is 4,3% van de totale landoppervlakte. Wanneer de invloedsfeer rond de wegen, dat is de ruimte waar door het verkeer beperkingen opgelegd wor den aan rekreatie, natuurbeheer, land bouw, bebouwing etc. meegerekei d wordt, komt men tot veel grote e oppervlakten. En elk jaar komen ;r nog nieuwe autowegen bij. Dit bete kent een enorme aanslag op natuur t n landschap. Het totale transport vergde in Neder land ongeveer vijftien procent van h et totale energieverbruik. Ruim negen tig procent daarvan kwam voor rek e- ning van de auto. Een personenauto met twee inzittenden verbruikt per kilometer per persoon drie keer zo veel energie als een bus die maar vot r twintig procent bezet is. Elke dag hebben ongeveer 250.000 woningen, 800 scholen en 900 bejaa - denhuizen ernstige hinder van hi t autoverkeer, dat wil zeggen dat mer - sen niet gekoncentreerd kunnen we - ken en geïrriteerd raken door de gi - luidsoverlast van auto's. De auto kan een bedreiging vormei voor de gezondheid. Zo zorgen luch - vuilende stoffen voor een reeks klacl - ten. Ze zijn verantwoordelijk voor be paalde vormen van kanker, beschad gen de ademhalingsorganen, veroor zaken belemmeringen en ernstig longziekten. Lood dat overal in bir nensteden hoge koncentraties ka aannemen, zorgt voor hersenbesch; - digingen bij kinderen en is bij volwa: senen verantwoordelijk voor te hog bloeddruk. i geluidsoverlast

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 12