Milieuvriendelijker autogebruik
Als u tenslotte
<unnen wij tenminste
i atief en selektief autogebruik
Samen op pad
De meest milieuvriendelijke
aankoop
toch besluit om uw vierwieler niet van de hand te doen,
nog proberen om uw autogebruik milieuvriendelijker te maken.
B et-gemaakte kilometers besparen
I 5 de nadelige milieu-effekten.
em liever de fiets naar de brieven-
j 3 of loop naar de bakker om de
ek. Dit levert ook iets op tijdens
rte ritten gebruikt een auto door
haaldelijk remmen, opstarten, ke-
j i e.d. gemiddeld 40% meer energie
bij lange afstanden.
1et is ook niet per definitie makke-
eer om per auto te reizen. Een ritje
i >or de binnenstad levert vaak alleen
rar ellende op. Juist in de b innenstad
staan ook de grootste problemen
et de ongezonde hoeveelheden
>d, stikstofoxyden e.d. Veel plezie-
er en milieuvriendelijker is het om
r bus of lopend de stad te door-
uisen. Het bespaart een hoop sjag-
■n en vaak bent u nog sneller op uw
stemming ook.
Per auto reizen is vaak een ge
woonte geworden terwijl eigenlijk per
er bekeken zou moeten worden
e u het beste reist. Kombinaties van
ito en trein of fiets en trein zijn soms
k heel aardig. Selektief en kreatief
zen dus.
naakt volgende week een reis naar
t buitenland of misschien rijdt u wel
-dere dag in uw uppie naar Rotter-
m. ZondeMisschien doetuwbuur-
an die ook alleen in zijn auto zit, dit
k wel en had er iemand graag mee-
reisd naar Brussel of Parijs. Een be-
htje in de krant of telefoontje naar
liftcentrale (tel. 020-224342) voor-
omt onnodig gemaakte kilometers
n luchtverontreiniging.
Over samen rijden gesproken. In
weiand bestaan reële mogelijkheden
m het individuele woon-werkver-
eer te verminderen waar de grote
erkgevers bedrijfsbussen laten rij
den.
lijn vriend staat op het punt om een
stoten daarmee maar liefst 80-90%
meer schadelijke gassen uit. En dat
terwijl in dezelfde brochure te zien is
dat anno 1988 maar liefst 400 auto
typen wel met ingebouwde katalysa
tor geleverd worden. Er blijft ook een
ruime keuze mogelijk, alleen de dure
als Ferrari, Landrover, Porsche en
merken als Yugo, Skoda, Daihatsu
blijken echt niets te bieden.
Mijn vriend komt met een goed
idee, we laten achteraf een katalysator
in de uitlaat bouwen. Volgens de le
verancier is dit bij veel auto's mogelijk,
het wordt alleen iets duurder. Laat nu
net onze Fiat niet geschikt zijn voor
energieverbruik. Niet alleen vanwege
de portemonnee, we moeten tenslotte
ook spaarzaam zijn met onze energie
bronnen. Op dit punt blijkt de Fiat
Uno eindelijk redelijk tescoren 1 liter
op 17 kilometer. Voordat we onze
nieuwe keuze gaan maken, zetten we
eerst maar eens op een rij waar we
allemaal op moeten letten
Rijdt hij volledig op loodvrij ja/nee
Is een katalysator aanwezig ja/nee
Hoe is het energieverbruik ...l/...km
Is de motor geluidarm ja/nee
Zijn asbestvrije remvoeringen en
koppelplaten leverbaar
(zie kader) ja/nee
nieuwe auto te kopen. Zijn oog is ge
vallen op een Fiat Uno Turbo. Hoe
milieuvriendelijk valt deze aankoop
uit
Met de brochure „Brandstof-ver
bruikscijfers van personenauto's",
van de Stichting Voorlichting Energie
besparing Nederland (SVEN) worden
we snel wijzer. Dit type wordt evenals
veel andere kleine auto's niet geleverd
met ingeboude katalysator. Dat lijkt
ons een onoverkomelijk bezwaar. We
een katalysator. In de handige brochu
re van Shell „welke benzine in welke
auto" komt de Fiat Uno Turbo niet in
de lijst voor van auto's met een motor
die zonder lood kan. Een katalysator
kan nu eenmaal niet tegen lood.
Overigens kunnen wij het ook niet
over ons hart verkrijgen om mee te
werken aan de verontreiniging van
binnensteden met lood, een zeer gif
tige stof. Uit de brochure van SVEN
blijkt dat 75% van de auto's uit het
bouwjaar 1988 zonder lood kan.
Goed, we zetten definitief een
punt achter onze Fiat, maar kijken
voor de volledigheid nog even naar het
De katalysator