Milieuvriendelijker autogebruik Als u tenslotte <unnen wij tenminste i atief en selektief autogebruik Samen op pad De meest milieuvriendelijke aankoop toch besluit om uw vierwieler niet van de hand te doen, nog proberen om uw autogebruik milieuvriendelijker te maken. B et-gemaakte kilometers besparen I 5 de nadelige milieu-effekten. em liever de fiets naar de brieven- j 3 of loop naar de bakker om de ek. Dit levert ook iets op tijdens rte ritten gebruikt een auto door haaldelijk remmen, opstarten, ke- j i e.d. gemiddeld 40% meer energie bij lange afstanden. 1et is ook niet per definitie makke- eer om per auto te reizen. Een ritje i >or de binnenstad levert vaak alleen rar ellende op. Juist in de b innenstad staan ook de grootste problemen et de ongezonde hoeveelheden >d, stikstofoxyden e.d. Veel plezie- er en milieuvriendelijker is het om r bus of lopend de stad te door- uisen. Het bespaart een hoop sjag- ■n en vaak bent u nog sneller op uw stemming ook. Per auto reizen is vaak een ge woonte geworden terwijl eigenlijk per er bekeken zou moeten worden e u het beste reist. Kombinaties van ito en trein of fiets en trein zijn soms k heel aardig. Selektief en kreatief zen dus. naakt volgende week een reis naar t buitenland of misschien rijdt u wel -dere dag in uw uppie naar Rotter- m. ZondeMisschien doetuwbuur- an die ook alleen in zijn auto zit, dit k wel en had er iemand graag mee- reisd naar Brussel of Parijs. Een be- htje in de krant of telefoontje naar liftcentrale (tel. 020-224342) voor- omt onnodig gemaakte kilometers n luchtverontreiniging. Over samen rijden gesproken. In weiand bestaan reële mogelijkheden m het individuele woon-werkver- eer te verminderen waar de grote erkgevers bedrijfsbussen laten rij den. lijn vriend staat op het punt om een stoten daarmee maar liefst 80-90% meer schadelijke gassen uit. En dat terwijl in dezelfde brochure te zien is dat anno 1988 maar liefst 400 auto typen wel met ingebouwde katalysa tor geleverd worden. Er blijft ook een ruime keuze mogelijk, alleen de dure als Ferrari, Landrover, Porsche en merken als Yugo, Skoda, Daihatsu blijken echt niets te bieden. Mijn vriend komt met een goed idee, we laten achteraf een katalysator in de uitlaat bouwen. Volgens de le verancier is dit bij veel auto's mogelijk, het wordt alleen iets duurder. Laat nu net onze Fiat niet geschikt zijn voor energieverbruik. Niet alleen vanwege de portemonnee, we moeten tenslotte ook spaarzaam zijn met onze energie bronnen. Op dit punt blijkt de Fiat Uno eindelijk redelijk tescoren 1 liter op 17 kilometer. Voordat we onze nieuwe keuze gaan maken, zetten we eerst maar eens op een rij waar we allemaal op moeten letten Rijdt hij volledig op loodvrij ja/nee Is een katalysator aanwezig ja/nee Hoe is het energieverbruik ...l/...km Is de motor geluidarm ja/nee Zijn asbestvrije remvoeringen en koppelplaten leverbaar (zie kader) ja/nee nieuwe auto te kopen. Zijn oog is ge vallen op een Fiat Uno Turbo. Hoe milieuvriendelijk valt deze aankoop uit Met de brochure „Brandstof-ver bruikscijfers van personenauto's", van de Stichting Voorlichting Energie besparing Nederland (SVEN) worden we snel wijzer. Dit type wordt evenals veel andere kleine auto's niet geleverd met ingeboude katalysator. Dat lijkt ons een onoverkomelijk bezwaar. We een katalysator. In de handige brochu re van Shell „welke benzine in welke auto" komt de Fiat Uno Turbo niet in de lijst voor van auto's met een motor die zonder lood kan. Een katalysator kan nu eenmaal niet tegen lood. Overigens kunnen wij het ook niet over ons hart verkrijgen om mee te werken aan de verontreiniging van binnensteden met lood, een zeer gif tige stof. Uit de brochure van SVEN blijkt dat 75% van de auto's uit het bouwjaar 1988 zonder lood kan. Goed, we zetten definitief een punt achter onze Fiat, maar kijken voor de volledigheid nog even naar het De katalysator

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 13