De katalysator Al deze maand (oktober 1988) worden er strengere eisen gesteld aan de uitlaatgassen van auto's. Het gaat in eerste instantie om de grotere auto's. In 1993 wordt het echt allemaal beter dan moet elke auto van groot tot klein schoon rijden. Dit kan bereikt worden door een kataly sator in de uitlaat te bouwen. De schadelijke stoffen die de auto uitstoot - stikstofoxyden, koolmonoxyde en koolwaterstoffen - worden dan omgezet in onschadelijke gassen - waterdamp, kooldioxyde en stikstofgas. Het meest geavan ceerde type - de geregelde katalysator - ver wijdert maar liefst 80-90% van de schadelijke stoffen. Wat kost zo'n katalysator? Op dit moment niets I Als u de prijslijsten langsloopt, ziet u dat een nieuwe auto met katalysator meestal minder kost dan een „vuile auto". Dit kan doordat de Nederlandse overheid u een belastingvoordeel schenkt Dit prijsvoordeel geldt niet voor een gebruikte auto waar u een katalysator in laat bouwen. Als u een nieuwe auto koopt kies dan een model met ingebouwde katalysator. Het kost u niets en u bewijst het milieu er een grote dienst mee. Vraag uw dealer of de importeur om een lijst met beschikbare modellen. Een goed overzicht vindt u ook in de brochure „Brandstofver bruikscijfers van personenauto's", gratis ver krijgbaar bij SVEN, postbus 503, 7300 AM werd ook toegevoegd om het oktaangehalte van benzine te verhogen. Dat pepte de benzine als het ware op en voorkwam pingelen. Ook dat kan tegenwoordig zonder lood door een verbeterde raffinage. Als uw auto volgens de importeur of dealer zonder lood kan, tank dan ook loodvrij. Dat uw auto beter rijdt op loodhoudende supeiten- zine, is suggestie. Als uw auto nog een motor met .zachte" klepzittingen bezit kunt u niet helemaal zonder lood rijden, maar wel met beduidend minder. Deze motoren krijgen voldoende loodsmering als u eens per vier keer loodhoudende superbenzine tankt. in de brochure van SVEN leest u welke auto's volledig loodvrij kunnen. Meer informatie over de verkrijgbaarheid van loodvrije benzine in het buitenland vindt u op de kaart „loodvrij in het buiteland", verkrijgbaar bij de ANWB. Asbest Remvoeringen en koppelingsplaten van auto's zijn veelal van asbest. Door slijtage tijdens het rijden komt asbeststof in de lucht terecht. Vooral op verkeersknooppunten in binnensteden en in tunnels komen hoge concentraties asbest in de lucht voor. Ook op de schroot belandt per jaar heel wat asbest. Vraag bij uw garage of de remvoeringen en koppelingsplaten in uw auto asbestvrij zijn of dat ze vervangen kunnen worden. Er bestaan wel degelijk alternatieven, gemaakt van metaalvezels in kunsthars of van koolstofvezels. Apeldoorn. Als u om welke reden dan ook een auto aanschaft zonder katalysator, zoek dan een model dat zo min mogelijk luchtverontreiniging produceert. Hierin blijken zeer grote verschillen te bestaan. Vraag uw dealer of de importeur om meetgegevens. Meer informatie over de katalysatorvindt u in „De auto met katalysator", gratis verkrijgbaar bij VROM, Van Alkemakade 85, 's-Gravenhage. Loodvrije benzine Lood is een stof die zeer giftig is voor mens en dier. Het kan de aanmaak van bloedcellen verstoren, hersenbeschadigingen veroorzaken en verhoogde bloeddruk tot gevolg hebben. Gelukkig zijn er maatregelen genomen tegen het toevoegen van lood aan benzine. Bij alle stations kunt u tegen woordig loodvrij tanken en veel motoren hebben geen lood meer nodig. Lood was vroeger nodig om de klepzittingen van de motor te smeren omdat ze anders slijten. Nieuwe motoren hebben vaak „harde" klepzittingen die veel minder slijten. Lood O CO CL CO CO "O CD CD 13 CD _Q CD CO U) C/3 Milieuvriendelijk rijgedrag CD O) a> •o c O O CL CM "03 v+~- 05 <D E oo c O) O) 03 c CD -O C/3 E 03 CD "O O ■Hi CD 2 Jz CD O ffi e I. CD Q3 i— C/3 -T—03 03 5 C o3 r- i— c 03 03 O "O 03 CD CD 03 C "O 03 "O 03 4- V3J c E - 03 0 0 "O c 03 c 0 03 03 C Dit vouwblad is een uitgave van de Zeeuwse Milieufederatie. Deze uitgave is opgenomen in het verenigingsblad Wantij, maar kan ook los besteld worden bij Zeeuwse Milieufederatie, Postbus 334, 4460 AS Goes, tel. 01100-28259. Vormgeving 58% minder stikstofoxyden 10% minder brandstof Laat de diverse motoronderdele n goed afstellen. Een slecht afgestelde motor kan wel twee keer zoveel koel- monoxyde, koolwaterstoffen of roet deeltjes uitstoten. Zorg voor een goede bandenspan ning. Als die 0,5 bar te laag is, verb ruil, t u snel 5% meer brandstof. Koop banden die gemaakt zijn van oude banden met vernieuwing van het loopvlak. Bij deze banden wordt 80% van de oude band opnieuw gebruik;. Ze zijn goedkoper, veroorzaken min der afval en zijn niet minder van kw; - liteit. Lever afgewerkte olie in bij uw ga rage. Zorg bij het afdanken van uw auto dat zeer schadelijke vloeistoffen, zoals akkuzuur, afgetapt worden. E co tu n O "n t5 E c Niet alleen het type auto dat u koopt, maar ook uw rijgedrag is van invloed op het milieu. Enkele praktische tips. Hoe harder u rijdt, des te meer stik- stofoxyde u uitstoot. 80 km/u 2,8 gram stikstofoxyde per km. 100 km/u 4,0 gram stikstofoxyde per km. 120 km/u 5,2 gram stikstofoxyde per km. Zet de motor van uw auto af bij brug gen en spoorwegen. Als de motor drie minuten voor niets draait kost dat evenveel benzine als een kilometer rijden. Agressief rijden (snel optrekken, voortdurend inhalen, krachtig rem men) veroorzaakt meer vervuilende stoffen en een hoger brandstofver bruik. Beheerst rijden in de stad levert op: 30% minder koolwaterstoffen <D "O c CD _*c a> S° CD E Z o 3 c "O co a "O N co F O) C 0 C o -E z E 0 C c O _Q 03 C 0 0 0 O "O E Kristiaan Daled GVN, Oostburg. Drukker Zoeteweij, Yerseke.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 14