De katalysator
Al deze maand (oktober 1988) worden er
strengere eisen gesteld aan de uitlaatgassen van
auto's. Het gaat in eerste instantie om de grotere
auto's. In 1993 wordt het echt allemaal beter
dan moet elke auto van groot tot klein schoon
rijden. Dit kan bereikt worden door een kataly
sator in de uitlaat te bouwen. De schadelijke
stoffen die de auto uitstoot - stikstofoxyden,
koolmonoxyde en koolwaterstoffen - worden dan
omgezet in onschadelijke gassen - waterdamp,
kooldioxyde en stikstofgas. Het meest geavan
ceerde type - de geregelde katalysator - ver
wijdert maar liefst 80-90% van de schadelijke
stoffen.
Wat kost zo'n katalysator? Op dit moment
niets I Als u de prijslijsten langsloopt, ziet u dat
een nieuwe auto met katalysator meestal minder
kost dan een „vuile auto". Dit kan doordat de
Nederlandse overheid u een belastingvoordeel
schenkt Dit prijsvoordeel geldt niet voor een
gebruikte auto waar u een katalysator in laat
bouwen.
Als u een nieuwe auto koopt kies dan een
model met ingebouwde katalysator. Het kost u
niets en u bewijst het milieu er een grote dienst
mee.
Vraag uw dealer of de importeur om een lijst
met beschikbare modellen. Een goed overzicht
vindt u ook in de brochure „Brandstofver
bruikscijfers van personenauto's", gratis ver
krijgbaar bij SVEN, postbus 503, 7300 AM
werd ook toegevoegd om het oktaangehalte van
benzine te verhogen. Dat pepte de benzine als het
ware op en voorkwam pingelen. Ook dat kan
tegenwoordig zonder lood door een verbeterde
raffinage. Als uw auto volgens de importeur of
dealer zonder lood kan, tank dan ook loodvrij. Dat
uw auto beter rijdt op loodhoudende supeiten-
zine, is suggestie.
Als uw auto nog een motor met .zachte"
klepzittingen bezit kunt u niet helemaal zonder
lood rijden, maar wel met beduidend minder. Deze
motoren krijgen voldoende loodsmering als u eens
per vier keer loodhoudende superbenzine tankt.
in de brochure van SVEN leest u welke auto's
volledig loodvrij kunnen. Meer informatie over de
verkrijgbaarheid van loodvrije benzine in het
buitenland vindt u op de kaart „loodvrij in het
buiteland", verkrijgbaar bij de ANWB.
Asbest
Remvoeringen en koppelingsplaten van auto's
zijn veelal van asbest. Door slijtage tijdens het
rijden komt asbeststof in de lucht terecht. Vooral
op verkeersknooppunten in binnensteden en in
tunnels komen hoge concentraties asbest in de
lucht voor. Ook op de schroot belandt per jaar heel
wat asbest.
Vraag bij uw garage of de remvoeringen en
koppelingsplaten in uw auto asbestvrij zijn of dat
ze vervangen kunnen worden. Er bestaan wel
degelijk alternatieven, gemaakt van metaalvezels
in kunsthars of van koolstofvezels.
Apeldoorn.
Als u om welke reden dan ook een auto
aanschaft zonder katalysator, zoek dan een
model dat zo min mogelijk luchtverontreiniging
produceert. Hierin blijken zeer grote verschillen
te bestaan. Vraag uw dealer of de importeur om
meetgegevens.
Meer informatie over de katalysatorvindt u in
„De auto met katalysator", gratis verkrijgbaar bij
VROM, Van Alkemakade 85, 's-Gravenhage.
Loodvrije benzine
Lood is een stof die zeer giftig is voor mens en dier.
Het kan de aanmaak van bloedcellen verstoren,
hersenbeschadigingen veroorzaken en verhoogde
bloeddruk tot gevolg hebben. Gelukkig zijn er
maatregelen genomen tegen het toevoegen van
lood aan benzine. Bij alle stations kunt u tegen
woordig loodvrij tanken en veel motoren hebben
geen lood meer nodig. Lood was vroeger nodig om
de klepzittingen van de motor te smeren omdat ze
anders slijten. Nieuwe motoren hebben vaak
„harde" klepzittingen die veel minder slijten. Lood
O CO CL
CO
CO
"O
CD
CD
13
CD
_Q
CD
CO U)
C/3
Milieuvriendelijk rijgedrag
CD
O)
a>
•o
c
O
O
CL CM
"03 v+~-
05 <D
E oo
c
O) O)
03
c
CD -O
C/3
E
03
CD
"O
O
■Hi CD
2 Jz
CD O
ffi e I.
CD Q3 i—
C/3 -T—03
03
5 C
o3 r-
i—
c
03
03
O
"O
03
CD
CD
03 C
"O 03 "O
03 4- V3J
c E -
03 0
0
"O
c
03
c
0
03
03
C
Dit vouwblad is een uitgave van de
Zeeuwse Milieufederatie. Deze uitgave is
opgenomen in het verenigingsblad Wantij,
maar kan ook los besteld worden bij
Zeeuwse Milieufederatie,
Postbus 334, 4460 AS Goes,
tel. 01100-28259.
Vormgeving
58% minder stikstofoxyden
10% minder brandstof
Laat de diverse motoronderdele n
goed afstellen. Een slecht afgestelde
motor kan wel twee keer zoveel koel-
monoxyde, koolwaterstoffen of roet
deeltjes uitstoten.
Zorg voor een goede bandenspan
ning. Als die 0,5 bar te laag is, verb ruil, t
u snel 5% meer brandstof.
Koop banden die gemaakt zijn van
oude banden met vernieuwing van het
loopvlak. Bij deze banden wordt 80%
van de oude band opnieuw gebruik;.
Ze zijn goedkoper, veroorzaken min
der afval en zijn niet minder van kw; -
liteit.
Lever afgewerkte olie in bij uw ga
rage.
Zorg bij het afdanken van uw auto
dat zeer schadelijke vloeistoffen, zoals
akkuzuur, afgetapt worden.
E co tu
n
O
"n
t5
E
c
Niet alleen het type auto dat u koopt,
maar ook uw rijgedrag is van invloed
op het milieu. Enkele praktische tips.
Hoe harder u rijdt, des te meer stik-
stofoxyde u uitstoot.
80 km/u 2,8 gram stikstofoxyde
per km.
100 km/u 4,0 gram stikstofoxyde
per km.
120 km/u 5,2 gram stikstofoxyde
per km.
Zet de motor van uw auto af bij brug
gen en spoorwegen. Als de motor drie
minuten voor niets draait kost dat
evenveel benzine als een kilometer
rijden.
Agressief rijden (snel optrekken,
voortdurend inhalen, krachtig rem
men) veroorzaakt meer vervuilende
stoffen en een hoger brandstofver
bruik. Beheerst rijden in de stad levert
op:
30% minder koolwaterstoffen
<D
"O
c
CD
_*c
a>
S° CD
E
Z
o 3
c
"O
co
a
"O
N co F
O)
C
0
C
o -E
z
E
0
C
c
O
_Q
03
C
0
0
0
O
"O
E
Kristiaan Daled GVN, Oostburg.
Drukker
Zoeteweij, Yerseke.