In de winkel van de Zeeuwse
Milieufederatie vindt u een
groot aantal uitgaven rond de
thema's afval, voedsel, energie,
zure regen etc. U kunt altijd
een kijkje komen nemen in de
winkel die te vinden is op het
ZMF-kantoor, Singelstraat 7
te Goes.
Schoon op weg
Wegwijs in Zeeuwse natuur- en
milieu-organisaties
- Tentoonstelling Schone Schelde
juni 1988
- Schone Schelde
juni 1988.
In opdracht van Milieudefensie
en de Initiatiefgroep Wijs op
Weg zijn door drie universitaire
instellingen onderzoeken ver
richt om na te gaan, of er voor
Nederland in de toekomst een
verkeers- en vervoersstelsel
denkbaar is dat niet de grote
milieuproblemen van het
huidige stelsel kent. De resul
taten van deze onderzoeken zijn
gepubliceerd in het rapport
„Schoon op Weg".
Milieudefensie en Wijs op
Weg hebben milieu-eisen vast
gesteld, waaraan het verkeer
en vervoer van personen
zou moeten voldoen. Zo zouhet
energieverbruik met 70%
omlaag moeten en de uitstoot
van stoffen die verantwoordelijk
zijn voor smogvorming en zure
regen met 90%. Ook is gekeken
naar verstoring (geluidhinder,
stank), versnippering van het
landschap en verkeersveilig
heid. De Technische Universi
teit van Delft heeft een scenario
opgesteld, dat laat zien hoe het
verkeers- en vervoersstelsel er
over ongeveer dertig jaar zal
uitzien, als de huidige trend
van groeiend autoverkeer
doorzet. In dat zogenaamde
Trendscenario worden vervui
ling, verstoring etc. keurig in
cijfertjes gepresenteerd.
Konklusiede gestelde eisen
worden bij lange na niet gehaald.
In een tweede scenario (het
Trendbreukscenario) wordt een
verkeers- en vervoerssysteem
geschetst dat wel voldoet aan de
eisen. Daarvoor zal het auto
verkeer met 70% moeten af
nemen. Omdat men zich na
tuurlijk wel wil kunnen blijven
verplaatsen, moet de kapaciteit
van het openbaar vervoer
2,5 maal zo groot worden.
Het rapport geeft aan hoe dat
technisch kan worden gereali
seerd.
Door de Vrije Universiteit
van Amsterdam is berekend wat
het voorgestelde verkeers- en
vervoersstelsel gaat kosten
en wat de ekonomische gevol
gen zijn. Het blijkt dat de
overheid in het Trendbreuk
scenario veel tekort zal komen,
want minder heilige koeien
leveren minder akcijnsin-
komsten op en het openbaar
vervoer moet wel gesubsidieerd
blijven. Anderzijds zullen
de konsumenten veel op het
vervoer kunnen besparen
en met die besparing kan het
overheidstekort worden opge
heven. De onderzoekers
hebben dan ook gekeken naar
ekonomische bij-effekten,
bijvoorbeeld op de werkge
legenheid.
Een derde onderzoek door
de Rijksuniversiteit Groningen
naar de akseptatie van het
Trendbreukscenario wijst uit
dat „de Nederlander" de auto
alleen wil laten staan als het
openbaar vervoer stukken beter
is dan nu.
De grote waarde van het
rapport is, dat nu eens op een
wetenschappelijke manier
wordt hardgemaakt, dat een
ander verkees- en vervoers
stelsel (waarin de auto een
ondergeschikte rol speelt)
noodzakelijk is en dat zo'n stelsel
technisch en economisch
haalbaar is. De scheiding
tussen de politieke boodschap
en de wetenschap is in het
rapport zorgvuldig in het oog
gehoudende onderzoeken
worden in aparte hoofdstukken
ob jektief behandeld.
Hoewel de onderzoeken
wetenschappelijk verantwoord
zijn, kan er niet worden bewezen
dat het gepresenteerde ver
keers- en vervoersstelsel
„werkt", daarvoor bevat het on
derzoek teveel aannames, die al
tijd aanvechtbaar zijn, zeker als
het over de toekomst gaat. Men
neemt bijvoorbeeld aan dat er
een soort wetmatige rem bestaat
op de totale tijd die in de samen
leving aan reizen wordt besteed.
Omdat de gemiddelde reissnel-
heid in het Trendbreukscenario
daalt (er wordt meer gelopen en
gefietst), zou daardoor de
totale afgelegde afstand dalen.
En dat leidt tot gunstige uit
komsten voor de milieubelas
ting. Ook gaan de onderzoekers
ervan uit, dat de ruimtelijke
ordening zal inspelen op het
nieuwe verkeers- en vervoers
stelsel. Ondanks de twijfels en
vragen die het rapport oproept,
raak je er al lezende wel van
overtuigd dat het beleid erop
moet zijn gericht dat de auto
wordt teruggedrongen ten
gunste van het openbaar
vervoer.
Het rapport is in de eerste
plaats geschreven voor degenen
die bij het verkeers- en ver
voersbeleid zijn betrokken.
De schrijfstijl en de vele
tabellen maken een droge
indruk, maar daarin zit nu
juist de overtuigingskracht.
Niet alleen voor beleidmakers,
maar voor iedereen die zich
serieus in de „autodiskussie"
wil mengen, biedt het rapport
„Schoon op Weg" waardevolle
informatie en een paar uit
dagende ideeën voor verkeer
en vervoer in de toekomst.
Schoon op Weg, naar een trendbreuk
in het personenverkeer,
100 pagina's, door P. M. Peeters,
Uitgeverij Milieudefensie, Damrak
26, 1012 LJ Amsterdam,
020-221366.
Wouter de Gaaij.
De ZMF heeft een gids samen
gesteld met informatie over alle
organisaties in Zeeland die
zich bezighouden met natuur
en milieuzaken. Een totaal
overzicht van regionale en
provinciale aktiegroepen,
werkgroepen, verenigingen,
onderzoeks- en overheidsinstel
lingen. Ook de adressen van
enkele belangrijke landelijke
natuur- en milieu-organisaties
zijn er in te vinden.
Naast adres en telefoonnummer
geeft de brochure bij iedere or
ganisatie een omschrijving van
de werkzaamheden.
De gids „wegwijs in Zeeuwse
natuur- en milieuorganisaties"
is verkrijgbaar bij de ZMF.
Prijs 3,50 (exklusief 2,50
porto).
Dez e tentoonstelling is gemaakt
in het kader van het ZMF-
projekt rond de vervuiling
van de Schelde. Het bevat infor
matie o ver het stroomgebied, de
industrie, waterverontreiniging
en de natuur.
Te leen bij de ZMF.
Deze brochure hoort bij de
tentoonstelling „Schone
Schelde", maar is ook uitste
kend los daarvan te lezen.
In de brochure vindt u informa
tie over de verontreiniging
van de Schelde maar ook over de
natuur die er te vinden is.