In de winkel van de Zeeuwse Milieufederatie vindt u een groot aantal uitgaven rond de thema's afval, voedsel, energie, zure regen etc. U kunt altijd een kijkje komen nemen in de winkel die te vinden is op het ZMF-kantoor, Singelstraat 7 te Goes. Schoon op weg Wegwijs in Zeeuwse natuur- en milieu-organisaties - Tentoonstelling Schone Schelde juni 1988 - Schone Schelde juni 1988. In opdracht van Milieudefensie en de Initiatiefgroep Wijs op Weg zijn door drie universitaire instellingen onderzoeken ver richt om na te gaan, of er voor Nederland in de toekomst een verkeers- en vervoersstelsel denkbaar is dat niet de grote milieuproblemen van het huidige stelsel kent. De resul taten van deze onderzoeken zijn gepubliceerd in het rapport „Schoon op Weg". Milieudefensie en Wijs op Weg hebben milieu-eisen vast gesteld, waaraan het verkeer en vervoer van personen zou moeten voldoen. Zo zouhet energieverbruik met 70% omlaag moeten en de uitstoot van stoffen die verantwoordelijk zijn voor smogvorming en zure regen met 90%. Ook is gekeken naar verstoring (geluidhinder, stank), versnippering van het landschap en verkeersveilig heid. De Technische Universi teit van Delft heeft een scenario opgesteld, dat laat zien hoe het verkeers- en vervoersstelsel er over ongeveer dertig jaar zal uitzien, als de huidige trend van groeiend autoverkeer doorzet. In dat zogenaamde Trendscenario worden vervui ling, verstoring etc. keurig in cijfertjes gepresenteerd. Konklusiede gestelde eisen worden bij lange na niet gehaald. In een tweede scenario (het Trendbreukscenario) wordt een verkeers- en vervoerssysteem geschetst dat wel voldoet aan de eisen. Daarvoor zal het auto verkeer met 70% moeten af nemen. Omdat men zich na tuurlijk wel wil kunnen blijven verplaatsen, moet de kapaciteit van het openbaar vervoer 2,5 maal zo groot worden. Het rapport geeft aan hoe dat technisch kan worden gereali seerd. Door de Vrije Universiteit van Amsterdam is berekend wat het voorgestelde verkeers- en vervoersstelsel gaat kosten en wat de ekonomische gevol gen zijn. Het blijkt dat de overheid in het Trendbreuk scenario veel tekort zal komen, want minder heilige koeien leveren minder akcijnsin- komsten op en het openbaar vervoer moet wel gesubsidieerd blijven. Anderzijds zullen de konsumenten veel op het vervoer kunnen besparen en met die besparing kan het overheidstekort worden opge heven. De onderzoekers hebben dan ook gekeken naar ekonomische bij-effekten, bijvoorbeeld op de werkge legenheid. Een derde onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen naar de akseptatie van het Trendbreukscenario wijst uit dat „de Nederlander" de auto alleen wil laten staan als het openbaar vervoer stukken beter is dan nu. De grote waarde van het rapport is, dat nu eens op een wetenschappelijke manier wordt hardgemaakt, dat een ander verkees- en vervoers stelsel (waarin de auto een ondergeschikte rol speelt) noodzakelijk is en dat zo'n stelsel technisch en economisch haalbaar is. De scheiding tussen de politieke boodschap en de wetenschap is in het rapport zorgvuldig in het oog gehoudende onderzoeken worden in aparte hoofdstukken ob jektief behandeld. Hoewel de onderzoeken wetenschappelijk verantwoord zijn, kan er niet worden bewezen dat het gepresenteerde ver keers- en vervoersstelsel „werkt", daarvoor bevat het on derzoek teveel aannames, die al tijd aanvechtbaar zijn, zeker als het over de toekomst gaat. Men neemt bijvoorbeeld aan dat er een soort wetmatige rem bestaat op de totale tijd die in de samen leving aan reizen wordt besteed. Omdat de gemiddelde reissnel- heid in het Trendbreukscenario daalt (er wordt meer gelopen en gefietst), zou daardoor de totale afgelegde afstand dalen. En dat leidt tot gunstige uit komsten voor de milieubelas ting. Ook gaan de onderzoekers ervan uit, dat de ruimtelijke ordening zal inspelen op het nieuwe verkeers- en vervoers stelsel. Ondanks de twijfels en vragen die het rapport oproept, raak je er al lezende wel van overtuigd dat het beleid erop moet zijn gericht dat de auto wordt teruggedrongen ten gunste van het openbaar vervoer. Het rapport is in de eerste plaats geschreven voor degenen die bij het verkeers- en ver voersbeleid zijn betrokken. De schrijfstijl en de vele tabellen maken een droge indruk, maar daarin zit nu juist de overtuigingskracht. Niet alleen voor beleidmakers, maar voor iedereen die zich serieus in de „autodiskussie" wil mengen, biedt het rapport „Schoon op Weg" waardevolle informatie en een paar uit dagende ideeën voor verkeer en vervoer in de toekomst. Schoon op Weg, naar een trendbreuk in het personenverkeer, 100 pagina's, door P. M. Peeters, Uitgeverij Milieudefensie, Damrak 26, 1012 LJ Amsterdam, 020-221366. Wouter de Gaaij. De ZMF heeft een gids samen gesteld met informatie over alle organisaties in Zeeland die zich bezighouden met natuur en milieuzaken. Een totaal overzicht van regionale en provinciale aktiegroepen, werkgroepen, verenigingen, onderzoeks- en overheidsinstel lingen. Ook de adressen van enkele belangrijke landelijke natuur- en milieu-organisaties zijn er in te vinden. Naast adres en telefoonnummer geeft de brochure bij iedere or ganisatie een omschrijving van de werkzaamheden. De gids „wegwijs in Zeeuwse natuur- en milieuorganisaties" is verkrijgbaar bij de ZMF. Prijs 3,50 (exklusief 2,50 porto). Dez e tentoonstelling is gemaakt in het kader van het ZMF- projekt rond de vervuiling van de Schelde. Het bevat infor matie o ver het stroomgebied, de industrie, waterverontreiniging en de natuur. Te leen bij de ZMF. Deze brochure hoort bij de tentoonstelling „Schone Schelde", maar is ook uitste kend los daarvan te lezen. In de brochure vindt u informa tie over de verontreiniging van de Schelde maar ook over de natuur die er te vinden is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 24