Verspreiding Beperking vervoer fen over de binnenwateren is via een aantal reglementen vastgesteld. Alles is gebaseerd op de Wet Gevaarlijke Stoffen. De uitvoering ervan en de kontrole erop zijn in goede handen. Het laatste ligt bij het Korps Kontro- leurs Gevaarlijke Stoffen en Rijks politie te Water. Rijkswaterstaat heeft de dreiging van de nieuwe situatie in het centrale Oosterscheldegebied on derkent en het terrein van de scheep vaartbegeleiding uitgebreid. Dat was ook wel nodig, omdat intussen geble ken was dat ongeveer de helft van het aantal ongevallen voorkomen had kunnen worden. Er rijzen zo langza merhand toch wel enkele vragen, nl. - moeten de kontrolerende taken in dit kwetsbare gebied niet flink wor den uitgebreid - moet de wetgeving niet eens worden aangepast, zodat óók het behoud van de natuur- en milieuwaarden daarin tot doel wordt gesteld en zich niet alleen richt op de risiko's voor men sen. Er is een Wet Milieugevaarlijke Stoffen in aantocht, die op EG-richt- De bestrijding van de gevolgen is een heel ander hoofdstuk en kan van lang durige aard zijn. Daarbij moet onder scheid worden gemaakt tussen de ver schillende soorten milieugevaarlijke stoffen. Daarbij komt dan de nadruk te liggen op de zeer gevaarlijke toxische stoffen, die een desastreuze invloed op iedere soort van leven kunnen uit oefenen. M CD §T 52 «3 C® C3 bedreigd gebied gedurende eerste 24 uur na lozing bedreigd gebied gedurende eerste 48 uur na lozing verontreinigde oppervlakte29 km verontreinigde oppervlakte48 km Belangrijke bedreigde objekten/gebieden - Zandkreekluis/Veerse Meer - Galgeplaat - op lange termijnRoggeplaat/Krabbekreek lijnen is gebaseerd. Maar voorlopig blijft het nog een open vraag tot welke stoffen deze Wet zich zal beperken. Het is in iedergeval al welprettig dat de verplichte meldingen m.b.t. het ver voer van bepaalde gevaarlijke stoffen via een informatieverwerkend sy steem (IVS) zodanig toegankelijk zijn, dat op de Zeeuwse sluizen meteen be kend is welke schepen op welk trajekt en met welke soort lading varen. Bij een ernstig scheepsongeval is via die weg snel de nodige informatie bekend. De verspreiding van milieugevaar lijke stoffen in getijdewateren kan men met behulp van twee kompu- termodellen beschrijven, hoewel er een grote onnauwkeurigheid in de be rekeningen blijft bestaan. Uit het rap port „Milieurisico's Scheepvaart Oos terschelde" (maart 1987) wordt in bij gaande afbeelding aangetoond hoe de lozing van 400 ton kreosoot zich kan verspreiden. Bij een veel geringere lozing van 20 ton kreosoot moet men nog reke ning houden met koncentraties in het Oosterscheldewater tot 0,5 mg/1. De veilig geachte koncentratiegrens ligt lager dan 0,01 mg/1. De lozing van één van de vele soor ten toxische stoffen kan een aanzier - lijke sterfte van waterorganismen vei- oorzaken. Bij een ramp in de buurt van een plaat, slik of schor kunnen deze stoffen in de bodem dringen, wat tot grote schade aan de bodemfauna kan leiden met waarschijnlijk ook gevol gen voor de fouragerende vogels. De herstelduur van levensgemeenschap pen zal sterk uiteenlopen en voo schelpdierkultures wel 10 jaarvergen. Moet men uit oogpunt van behoud van natuur- en milieuwaarden en ook terwillen van de volksgezondheid het vervoer van milieugevaarlijke stoffen via het centrale Oosterscheldegebied niet beperken Die vraag klemt te meer, wanneer er in de komende jarer nog een flinke uitbreiding van de wa terrekreatie in en langs dit gebied is te verwachten. In het voorgaande werden enkelc- maatregelengenoemd, gericht op pre ventie en op bestrijding van eer scheepsongeval met milieugevaarlijke stoffen. Van het grootste belang is na tuurlijk het voorkomen van een der gelijk ongeval. Een totaal vervoersverbod via het water van het centrale Oosterschelde gebied voor de meest ernstige to xische stoffen lijkt onafwendbaar. Verder dient sterk overwogen te wor den om het vervoer van overige milieugevaarlijke stoffen in gevaren- klassen in te delen met daaraan ver bonden een beperking van de inhoud per ladingtank en per vaartuig. Ten slotte is het handhaven van strikte ver keersregels en verkeersbegeleiding voor de gehele scheepvaart een ver eiste.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 4