Verspreiding
Beperking vervoer
fen over de binnenwateren is via een
aantal reglementen vastgesteld. Alles
is gebaseerd op de Wet Gevaarlijke
Stoffen. De uitvoering ervan en de
kontrole erop zijn in goede handen.
Het laatste ligt bij het Korps Kontro-
leurs Gevaarlijke Stoffen en Rijks
politie te Water. Rijkswaterstaat heeft
de dreiging van de nieuwe situatie in
het centrale Oosterscheldegebied on
derkent en het terrein van de scheep
vaartbegeleiding uitgebreid. Dat was
ook wel nodig, omdat intussen geble
ken was dat ongeveer de helft van het
aantal ongevallen voorkomen had
kunnen worden. Er rijzen zo langza
merhand toch wel enkele vragen, nl.
- moeten de kontrolerende taken in
dit kwetsbare gebied niet flink wor
den uitgebreid
- moet de wetgeving niet eens worden
aangepast, zodat óók het behoud van
de natuur- en milieuwaarden daarin
tot doel wordt gesteld en zich niet
alleen richt op de risiko's voor men
sen.
Er is een Wet Milieugevaarlijke
Stoffen in aantocht, die op EG-richt-
De bestrijding van de gevolgen is een
heel ander hoofdstuk en kan van lang
durige aard zijn. Daarbij moet onder
scheid worden gemaakt tussen de ver
schillende soorten milieugevaarlijke
stoffen. Daarbij komt dan de nadruk te
liggen op de zeer gevaarlijke toxische
stoffen, die een desastreuze invloed op
iedere soort van leven kunnen uit
oefenen.
M CD
§T
52 «3
C® C3
bedreigd gebied gedurende eerste 24 uur na lozing bedreigd gebied gedurende eerste 48 uur na lozing
verontreinigde oppervlakte29 km
verontreinigde oppervlakte48 km
Belangrijke bedreigde objekten/gebieden - Zandkreekluis/Veerse Meer
- Galgeplaat
- op lange termijnRoggeplaat/Krabbekreek
lijnen is gebaseerd. Maar voorlopig
blijft het nog een open vraag tot welke
stoffen deze Wet zich zal beperken.
Het is in iedergeval al welprettig dat de
verplichte meldingen m.b.t. het ver
voer van bepaalde gevaarlijke stoffen
via een informatieverwerkend sy
steem (IVS) zodanig toegankelijk zijn,
dat op de Zeeuwse sluizen meteen be
kend is welke schepen op welk trajekt
en met welke soort lading varen.
Bij een ernstig scheepsongeval is via
die weg snel de nodige informatie
bekend.
De verspreiding van milieugevaar
lijke stoffen in getijdewateren kan
men met behulp van twee kompu-
termodellen beschrijven, hoewel er
een grote onnauwkeurigheid in de be
rekeningen blijft bestaan. Uit het rap
port „Milieurisico's Scheepvaart Oos
terschelde" (maart 1987) wordt in bij
gaande afbeelding aangetoond hoe de
lozing van 400 ton kreosoot zich kan
verspreiden.
Bij een veel geringere lozing van
20 ton kreosoot moet men nog reke
ning houden met koncentraties in het
Oosterscheldewater tot 0,5 mg/1. De
veilig geachte koncentratiegrens ligt
lager dan 0,01 mg/1.
De lozing van één van de vele soor
ten toxische stoffen kan een aanzier -
lijke sterfte van waterorganismen vei-
oorzaken. Bij een ramp in de buurt van
een plaat, slik of schor kunnen deze
stoffen in de bodem dringen, wat tot
grote schade aan de bodemfauna kan
leiden met waarschijnlijk ook gevol
gen voor de fouragerende vogels. De
herstelduur van levensgemeenschap
pen zal sterk uiteenlopen en voo
schelpdierkultures wel 10 jaarvergen.
Moet men uit oogpunt van behoud
van natuur- en milieuwaarden en ook
terwillen van de volksgezondheid het
vervoer van milieugevaarlijke stoffen
via het centrale Oosterscheldegebied
niet beperken Die vraag klemt te
meer, wanneer er in de komende jarer
nog een flinke uitbreiding van de wa
terrekreatie in en langs dit gebied is te
verwachten.
In het voorgaande werden enkelc-
maatregelengenoemd, gericht op pre
ventie en op bestrijding van eer
scheepsongeval met milieugevaarlijke
stoffen. Van het grootste belang is na
tuurlijk het voorkomen van een der
gelijk ongeval.
Een totaal vervoersverbod via het
water van het centrale Oosterschelde
gebied voor de meest ernstige to
xische stoffen lijkt onafwendbaar.
Verder dient sterk overwogen te wor
den om het vervoer van overige
milieugevaarlijke stoffen in gevaren-
klassen in te delen met daaraan ver
bonden een beperking van de inhoud
per ladingtank en per vaartuig. Ten
slotte is het handhaven van strikte ver
keersregels en verkeersbegeleiding
voor de gehele scheepvaart een ver
eiste.