tmSir ft F3&V Ruimtelijke ordening Schot voor de boeg Riet Beukert-Rijk is lid van de e.n.f.b.-afdeling Zeeland. Wouter de Gaaij is koördinator van het Delta- overleg, waarin natuur- en milieuorganisaties samenwerken. hebben (om nog maar te zwijgen van fietsen), zegt Waterreus„Dat is een kwestie van afwegen. Bagageruimte gaat ten koste van zitplaaten, waar door de bus op drukke trajekten minder bruikbaar wordt". Wil de bus aantrekkelijker worden dan is van het grootste belang dat deze regelmatig en frekwent rijdt en zo mogelijk rechtstreeks van de plaats van herkomst naar de plaats van be stemming. In de ruimtelijke ordening moet worden geprobeerd om een te ruime verspreiding van woongebie den en vooral van bestemmingen (werkgelegenheid, diensten etc.) te voorkomen. Funkties waar veel men sen op af komen moeten worden ge groepeerd langs openbaar vervoer lijnen. De ZWN heeft niet zoveel vat op dit soort dingen. Het bedrijf praat meestal wel mee als er belangrijke voorzieningen (zoals ziekenhuizen) worden gepland. Wij krijgen de indruk dat het streek vervoer (om ons maar tot deze kate- gorie te beperken) zijn uiterste best moet doen om de verworven positie te handhaven. Uitbreiding vanbetekenis zit er voorlopig niet in. En de kwali teitsverhoging is eigenlijk niet meer dan marginaal. Dat is misschien voor een deel te verklaren uit de Zeeuwse situatie. Maar ongunstig is ook dat het overheidsbeleid nog steeds is gericht op een verkeers- en vervoersstelsel, waarin de auto centraal staat. Boven dien zouden de vervoerbedrijven best nog wat meer aan de weg kunnen tim meren. Ookal kan Zeeland niet van de ene dag op de andere een auto-arm gebied worden, dat mag de overheid en vervoerbedrijven er niet van weer houden om de weg te bereiden voor het openbaar vervoer. Zoals geschetst in het trendbreukscenario. Met een stimulerende visie kreatieve plannen en een paar praktijkproeven zouden de vervoerbedrijven samen met de provincie veel kunnen bereiken. Om een schotvoorde boeg te geven :ishet denkbaar dat er een kollektief ver voermiddel wordt ingezet om een grote stroom toeristen te vervoeren van een parkeerterrein in Goes naar verschillende bestemmingen langs de kust Daardoor kan mogelijk worden voorkomen dat na Middelburg ook de rest van Walcheren zomers wordt „ingeblikt". "N f

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 16