A Voorrang voor bedrijven Integrale aanpak binnen reuk-, zicht- en gehoorafstand NSM gelegen is, binnen reuk-, zicht en gehoorafstand van deze kunstmest- fabrikant. Intussen is de milieu klachten-statistiek van de gemeente en de provincie met sprongen om hoog gegaan. In het noorden van de Kanaalzone probeert grote broer Dow dit soort problemen op eigen houtje te voor komen. Als er een woning vrijkomt in het naastgelegen buurtschapje Boe- rengat is Dow er als de kippen bij om hem op te kopen, niet voor huisves ting van eigen werknemers maar voor de sloop. Zo verdwijnen hier goede woningen terwijl geen sprake is van overmatige milieuhinder, alleen maar omeventuele toekomstige overlast te verhinderen. Overlastvoorhetbedrijf, wel te verstaan. Een derde voorbeeld. De Ge meente Terneuzen heeft besloten de arbeiderswijk Sluiskil-Oost in zijn ge heel af tebreken. Het leefmilieu is hier door buurman ACZ (de cokesfabriek) en achterstallig onderhoud zo ver gaand verpest, dat verbetering geen haalbare kaart is. De inkt van het ge meenteraadsbesluit was nog niet op gedroogd toen ACZ al een claim neer legde om het vrijkomende terrein te benutten voor bedrijfsuitbreiding en daarvan zelfs een voorwaarde maakte om aan de sanering mee te werken. Karakteristiek voor de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone zijn dit soort konflikten, waarbij het bedrijfsbelang meestal aan het langste eind trekt. Toch is ook voor de bedrijven de lucht niet helder. Stap voor stap wordt de milieuwetgeving uitgebreid en wor den nieuwe voorschriften van kracht. Met name de geluidshinderregels zor gen nu al voor „problemen". Zowel in Sas van Gent als in Sluiskil staan woon wijken en industriële lawaaibronnen zo dicht bij elkaar dat zowel woning bouw als industrieuitbreiding volgens deze regels niet meer mogen. Anderzijds denkt het provincie bestuur dat Zeeuws-Vlaanderen bij uitstek in het Kanaalzonegebied (in dustriële) groeikansen bezit. Ziedaar het probleem, dat alleen maar inge wikkelder wordt als men ook naar andere soorten milieuhinder kijkt (bijv. explosierisiko's) of als men de bestaande mate van bijv. luchtvervui ling zou willen verminderen. In enkele andere streken van het land is geprobeerd een vergelijkbare klu wen te ontwarren door naar allerlei milieu-problemen en ontwikkelings mogelijkheden tegelijk te kijken. Zo is rond het DSM-komplex in Zuid-Lim burg een „integrale milieuzonering" vastgesteld die stankoverlast én ge luidhinder én explosie-risiko's moet voorkomen. Rond het Noordzeekanaal, met onder meer de Hoogovens, is men op een andere manier „integraal tewerk gegaan. Daar is niet slechts naar de ongewenste uitstoot van bedrijven gekeken, maar ook naar de grond stoffen- en energiegebruik en dus naar de produktieprocessen zelf. Dat is een voorwaarde om de gebruikelijke symptoombestrijding van milieupro blemen te vervangen door meer fun damentele oplossingen. Weer een andere aanpak levert het Rijnmondgebied, dat vanwege te grote milieu-ellende jarenlang de sta tus van saneringsgebied had. Om van dat negatieve etiket af te komen is hier een plan gemaakt dat aan een hele serie bedrijven verbeteringsmaatre gelen oplegt, vooral gericht op stank- bestrijding. De aanpak bij deze projekten ver schilt nogal sterk, afhankelijk van de problemen die aan de orde zijn, maar ook van de overheidsinstantie die het voortouw neemt, de hardheid van procedures, het is wel of niet parti ciperen van milieuorganisaties en de mogelijkheden om feitelijke maatre gelen te nemen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 8