A
Voorrang voor bedrijven
Integrale aanpak
binnen reuk-, zicht- en gehoorafstand
NSM gelegen is, binnen reuk-, zicht
en gehoorafstand van deze kunstmest-
fabrikant. Intussen is de milieu
klachten-statistiek van de gemeente
en de provincie met sprongen om
hoog gegaan.
In het noorden van de Kanaalzone
probeert grote broer Dow dit soort
problemen op eigen houtje te voor
komen. Als er een woning vrijkomt in
het naastgelegen buurtschapje Boe-
rengat is Dow er als de kippen bij om
hem op te kopen, niet voor huisves
ting van eigen werknemers maar voor
de sloop. Zo verdwijnen hier goede
woningen terwijl geen sprake is van
overmatige milieuhinder, alleen maar
omeventuele toekomstige overlast te
verhinderen. Overlastvoorhetbedrijf,
wel te verstaan.
Een derde voorbeeld. De Ge
meente Terneuzen heeft besloten de
arbeiderswijk Sluiskil-Oost in zijn ge
heel af tebreken. Het leefmilieu is hier
door buurman ACZ (de cokesfabriek)
en achterstallig onderhoud zo ver
gaand verpest, dat verbetering geen
haalbare kaart is. De inkt van het ge
meenteraadsbesluit was nog niet op
gedroogd toen ACZ al een claim neer
legde om het vrijkomende terrein te
benutten voor bedrijfsuitbreiding en
daarvan zelfs een voorwaarde maakte
om aan de sanering mee te werken.
Karakteristiek voor de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone zijn dit soort
konflikten, waarbij het bedrijfsbelang
meestal aan het langste eind trekt.
Toch is ook voor de bedrijven de lucht
niet helder. Stap voor stap wordt de
milieuwetgeving uitgebreid en wor
den nieuwe voorschriften van kracht.
Met name de geluidshinderregels zor
gen nu al voor „problemen". Zowel in
Sas van Gent als in Sluiskil staan woon
wijken en industriële lawaaibronnen
zo dicht bij elkaar dat zowel woning
bouw als industrieuitbreiding volgens
deze regels niet meer mogen.
Anderzijds denkt het provincie
bestuur dat Zeeuws-Vlaanderen bij
uitstek in het Kanaalzonegebied (in
dustriële) groeikansen bezit. Ziedaar
het probleem, dat alleen maar inge
wikkelder wordt als men ook naar
andere soorten milieuhinder kijkt
(bijv. explosierisiko's) of als men de
bestaande mate van bijv. luchtvervui
ling zou willen verminderen.
In enkele andere streken van het land
is geprobeerd een vergelijkbare klu
wen te ontwarren door naar allerlei
milieu-problemen en ontwikkelings
mogelijkheden tegelijk te kijken. Zo is
rond het DSM-komplex in Zuid-Lim
burg een „integrale milieuzonering"
vastgesteld die stankoverlast én ge
luidhinder én explosie-risiko's moet
voorkomen.
Rond het Noordzeekanaal, met
onder meer de Hoogovens, is men op
een andere manier „integraal tewerk
gegaan. Daar is niet slechts naar de
ongewenste uitstoot van bedrijven
gekeken, maar ook naar de grond
stoffen- en energiegebruik en dus
naar de produktieprocessen zelf. Dat
is een voorwaarde om de gebruikelijke
symptoombestrijding van milieupro
blemen te vervangen door meer fun
damentele oplossingen.
Weer een andere aanpak levert
het Rijnmondgebied, dat vanwege te
grote milieu-ellende jarenlang de sta
tus van saneringsgebied had. Om van
dat negatieve etiket af te komen is hier
een plan gemaakt dat aan een hele
serie bedrijven verbeteringsmaatre
gelen oplegt, vooral gericht op stank-
bestrijding.
De aanpak bij deze projekten ver
schilt nogal sterk, afhankelijk van de
problemen die aan de orde zijn, maar
ook van de overheidsinstantie die het
voortouw neemt, de hardheid van
procedures, het is wel of niet parti
ciperen van milieuorganisaties en de
mogelijkheden om feitelijke maatre
gelen te nemen.