Breed en zacht Scenario's Vuile handen 9 tmmtminwu ui lil ui i i ji j dm Vergeleken met deze projekten is het Kanaalzoneprojekt het breedste en het zachtste. Breed, omdat de provin cie er drie gemeenten, enkele tiental- lenbedrijven en de milieubewegingbij betrokken heeft. En ook breed omdat zowel de huidige knelpunten als de toekomstwensen van die gemeenten, bedrijven en milieuorganisaties beke ken zullen worden. Het is een zacht projekt omdat niet bij voorbaat vast staat wat er met het resultaat zal ge beuren. De participanten hebben slechts de intentie uitgesproken dat ze met de uitkomsten rekening zullen houden bij besluiten over de toekomst van de Kanaalzone. Maar daarvoor zul len de normale procedures gevolgd worden, die formeel gezien los staan van het Kanaalzone-projekt. Zo'n in tentieverklaring klinkt heel wat vager dan de bindende afspraken die bij het DSM-of het Rijnmondprojekt het re sultaat waren. Het Kanaalzoneprojekt is dus ge baseerd op goede wil, waarvan bij iedere stap opnieuw moet blijken dat die aanwezig is. Tot nu toe is een redelijke mate van eensgezindheid gegroeid over de reik wijdte van het projekt. Er zullen kon- krete voorstellen worden uitgewerkt voor de periode tot het jaar 2000, en verder worden vooruitgekeken tot 2015. Dit zal gebeuren in de vorm van scenario's, waarin ofwel milieuverbe tering, ofwel groei van bedrijven voor rang krijgt. Er is een stille hoop dat beide doe len te kombineren zijn, bijvoorbeeld door een verschuiving naar schonere bedrijven dan de huidige. Tenminste moet duidelijk worden welke gevol gen verdere industriële groei voor het milieu zal hebben. Belangrijk is voor ons dat moge lijkheden gezocht zullen worden om het milieu flink te verbeteren, door maatregelen aan de bron of desnoods door verplaatsing van bedrijven of woningen. Nu worden op diverse plaatsen in de Kanaalzone de milieu grenswaarden voor luchtvervuiling en geluid net niet overschreden. Dat is zeker geen optimale situatie te noe men. Van andere milieu-aspekten is eenvoudig niet bekend hoe de situatie is. Het eerste nuttige effekt van het Kanaalzonepro j ekt is dan ook dat naar dit soort „witte vlekken" onderzoek wordt gedaan. Zo start er binnenkort een onderzoek naar ontploffings- risiko's van alle relevante bedrijven en transportsystemen. Hetzelfde is denkbaar voor bijvoorbeeld stank en nog onbekende typen luchtvervuiling zoals PAK's en andere koolwaterstof fen. De spannendste momenten van het Kanaalzoneprojekt zijn pas na deze onderzoeksfase te verwachten. Dan komt de ZMF net zo goed als andere participanten voor lastige keuzen te staan. Want, al heeft iedere deelnemer zijn handen vrijgehouden, het is wel degelijk de bedoeling om zo mogelijk een eensgezinde visie op de Kanaal zone op te stellen. Kunnen we daarna nog bezwaar maken tegen plannen waarmee binnen het projekt is inge stemd? Welke milieuverbetering vinden wij minimaal nodig? Welke bedrijvengroei is akseptabel, welke verplaatsingen zijn wenselijk Enz. Enz. Dit is het soort vragen waarvan ZMF-vertegenwoordigers in ruilver kavelingskommissies vuile handen krijgen. Over pakweg een jaar zullen we weten hoe het in de Kanaalzone is uitgepakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 9