Het openbaar vervoer in Zeeland Vangnet Riet Beukert-Rijk en Wouter de Gaaij Het openbaar vervoer zou een goed alternatief kunnen zijn voor de auto. Dat geldt ook voor Zeeland, want de Zeeuwse auto's zijn ook verantwoordelijk voor de bekende problemen zoals lucht vervuiling, zure regen, versnippering van het landschap, onveiligheid en stank- en lawaaioverlast. Dat valt hier niet zo op omdat we niet te maken hebben met stervende bossen en files. Algemeen bestaat de overtuiging dat je in Zeeland niet zonder auto kan omdat het openbaar vervoer niets voorstelt. Maar als er belangrijk meer geld beschikbaar komt, dan moet goed openbaar vervoer toch ook zijn weggelegd voor de provincie met bijna de grootste autodichtheid van het land Trots Kwaliteit »r kwamen steeds meer mensen bij die i over de busvloer.... Wachten op de gele golf o. p initiatief van Milieudefensie en Wijs op Weg is het zgn. trendbreuk scenario opgesteld (zie recensie Wantij oktober 1988, nr. 4). Kon- klusie van een uitgebreid onderzoek was dat het technisch en ekonomisch haalbaar is om de kapaciteit van het openbaar vervoer twee-en-een-half keer zo groot te maken. Zodoende kan het autogebruik met 70% afne men, waardoor een aantal algemeen aanvaarde doelstellingen t.a.v. milieu en energie worden gehaald. Het trendbreukscenario geeft een beeld van een verkeers- en vervoerssy steem, dat op de regionale schaal zou moeten worden uitgewerkt. Over huidige situatie en de mogelijkheden in de Zeeuwse regio hadden wij een gesprek met ir Waterreus, chef ver voer van N.V. Streekvervoer Zuid- West-Nederland (ZWN). De ZWN exploiteert in heel Zeeland een basisnet, aangevuld met snelbus- sen (met lange non-stop trajekten) en buurtbussen. Waterreus„het basis- net zorgt ervoor dat iedereen zich vanuit bijna elke kern per bus kan verplaatsen. Het streven is om overal minstens een uurdienst te onderhou den. Als er genoeg mensen met de bus meewillen, kan de frekwentie worden opgevoerd of kunnen de bussen ook 's avonds en op zondag regelmatig rijden. Het rijk, dat het streekvervoer zwaar subsidieert, dwingt ons om on rendabele lijnen op te heffen. Dat lot treft volgend jaar verschillende dien sten op Zuid-Beveland". Het gevolg is dan, zo denken wij, dat het openbaar vervoer zo weinig be- trouwbaar wordt dat veel mensen lie ver aan de gewoonte vasthouden om de auto te pakken. En de niet-automo- bilisten moeten maar improviseren of thuisblijven. Zo blijft de bus niet meer dan een vangnet voor mensen die om dat voor reden dan ook niet over een auto kunnen beschikken. Hoewel het hem ook spijt, kan Waterreus dit niet ontkennen. In het trendscenario staat een snelbus- lijn getekend tussen Goes en Rotter dam. Zou deze lijn kunnen worden gerealiseerd „Die is er al sinds 1980", kan Waterreus melden, „en hij loopt naar wéns". De ZWN heeft plannen voor een snelbusdienst tussen Hulst en Terneuzen en misschien komen er ook zulk soort diensten tussen Hulst en Antwerpen en tussen Gent en Ter- neuzen. Snelbussen vormen een aan trekkelijk alternatief voor het woon- werk verkeer. „Op de Zuidhollandse eilanden wonen veel mensen met een zelfde bestemming. Voor hen is het aantrekkelijk om de bus te pakken die aansluit op het stadsvervoer in Rot terdam en de metro. Door de Heyenoord-tunnel gaan op elke 5000 autopassagiers 3000 buspassagiers". En op dit feit is Waterreus merkbaar trots. In Zeeland gaat het echter om veel sterk verspreide verplaatsingen die moeilijk te kanaliseren zijn. Sommige kernen zijn zo klein dat het niet haalbaar is om deze in het basisnet op te nemen. Hier kan de buurtbus uitkomstbieden. Op Duiveland rijden buurtbusjes rond, die worden be stuurd door vrijwilligers, en dat gaat redelijk goed. Om het openbaar vervoer meer te la ten zijn dan een vangnet kan het auto gebruik op allerlei manieren worden ontmoedigd. Filevorming en hogere brandstofprijzen werken daar aardig aan mee. Maar de mensen stappen pas over op het openbaar vervoer als het echt veel meer te bieden heeft. De kwaliteit moet flink omhoog. En waar die kwaliteit een zeker nivo heeft moe ten de mensen door promotie ver trouwd worden gemaakt met bus en trein. Waar moet je aan denken als je de kwaliteit wilt verhogen Waterreus noemt een paar voor beelden die aantonen dat de ZWN hier ook mee bezig is. „Volgend jaar worden nieuwe en veel komfortab eler bussen in gebruik genomen. We pro beren in overleg met de wegbeheer- der gedaan te krijgen dat er goed be schutte haltes zijn. Er worden proeven gedaan met beïnvloeding van ver keerslichten, zodat de bus vlotter door de steden rijdt dan de auto. Gepro beerd wordt om overal goede aanslui tingen op andere diensten van ZWN en van de NS te krijgen. In Zeeuws- IfewSS Vlaanderen is het gelukt om de aan vangstijden van een paar scholen af te stemmen op onze dienstregeling". Op onze vraag waarom nog niet alle bus sen bergruimte voor kinderwagens

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1988 | | pagina 15