Breed en zacht
Scenario's
Vuile handen
9
tmmtminwu
ui lil ui i i ji j dm
Vergeleken met deze projekten is het
Kanaalzoneprojekt het breedste en
het zachtste. Breed, omdat de provin
cie er drie gemeenten, enkele tiental-
lenbedrijven en de milieubewegingbij
betrokken heeft. En ook breed omdat
zowel de huidige knelpunten als de
toekomstwensen van die gemeenten,
bedrijven en milieuorganisaties beke
ken zullen worden. Het is een zacht
projekt omdat niet bij voorbaat vast
staat wat er met het resultaat zal ge
beuren. De participanten hebben
slechts de intentie uitgesproken dat ze
met de uitkomsten rekening zullen
houden bij besluiten over de toekomst
van de Kanaalzone. Maar daarvoor zul
len de normale procedures gevolgd
worden, die formeel gezien los staan
van het Kanaalzone-projekt. Zo'n in
tentieverklaring klinkt heel wat vager
dan de bindende afspraken die bij het
DSM-of het Rijnmondprojekt het re
sultaat waren.
Het Kanaalzoneprojekt is dus ge
baseerd op goede wil, waarvan bij
iedere stap opnieuw moet blijken dat
die aanwezig is.
Tot nu toe is een redelijke mate van
eensgezindheid gegroeid over de reik
wijdte van het projekt. Er zullen kon-
krete voorstellen worden uitgewerkt
voor de periode tot het jaar 2000, en
verder worden vooruitgekeken tot
2015. Dit zal gebeuren in de vorm van
scenario's, waarin ofwel milieuverbe
tering, ofwel groei van bedrijven voor
rang krijgt.
Er is een stille hoop dat beide doe
len te kombineren zijn, bijvoorbeeld
door een verschuiving naar schonere
bedrijven dan de huidige. Tenminste
moet duidelijk worden welke gevol
gen verdere industriële groei voor het
milieu zal hebben.
Belangrijk is voor ons dat moge
lijkheden gezocht zullen worden om
het milieu flink te verbeteren, door
maatregelen aan de bron of desnoods
door verplaatsing van bedrijven of
woningen. Nu worden op diverse
plaatsen in de Kanaalzone de milieu
grenswaarden voor luchtvervuiling en
geluid net niet overschreden. Dat is
zeker geen optimale situatie te noe
men. Van andere milieu-aspekten is
eenvoudig niet bekend hoe de situatie
is. Het eerste nuttige effekt van het
Kanaalzonepro j ekt is dan ook dat naar
dit soort „witte vlekken" onderzoek
wordt gedaan. Zo start er binnenkort
een onderzoek naar ontploffings-
risiko's van alle relevante bedrijven en
transportsystemen. Hetzelfde is
denkbaar voor bijvoorbeeld stank en
nog onbekende typen luchtvervuiling
zoals PAK's en andere koolwaterstof
fen.
De spannendste momenten van het
Kanaalzoneprojekt zijn pas na deze
onderzoeksfase te verwachten. Dan
komt de ZMF net zo goed als andere
participanten voor lastige keuzen te
staan. Want, al heeft iedere deelnemer
zijn handen vrijgehouden, het is wel
degelijk de bedoeling om zo mogelijk
een eensgezinde visie op de Kanaal
zone op te stellen. Kunnen we daarna
nog bezwaar maken tegen plannen
waarmee binnen het projekt is inge
stemd? Welke milieuverbetering
vinden wij minimaal nodig? Welke
bedrijvengroei is akseptabel, welke
verplaatsingen zijn wenselijk Enz.
Enz. Dit is het soort vragen waarvan
ZMF-vertegenwoordigers in ruilver
kavelingskommissies vuile handen
krijgen. Over pakweg een jaar zullen
we weten hoe het in de Kanaalzone is
uitgepakt.