WEILIGHË G ESLOTEN sTor BORSSE Bezwaren ZMF: De belangrijkste ingediende bezwaren van de ZMF tegen de COVRA zijn heel kort samen gevat - Uitbreiding kernenergiecomplex Borssele met COVRA trekt kerncentrales aan - Verbranden radioactief afval geeft lozingen naar lucht en water. - Overstromingsgevaar met gevolgen. -Twijfel aan gewaarborgde duurzaamheid 10O-jarige opslag van hoog radioactief afval. - Ontbrekende aandacht voor zeetransporten hoog radioactief afval. Duurzaamheid Transporten radioactief afval Redelijk alternatiefCOBRA Opvallend is dat bijna ieder moge lijk incident in de MER met een kans van optreden wordt vermeld. Maar voor het grote percentage menselijke fouten (30%) dat inkerncentrales voor problemen zorgt, sluit de COVRA de ogen. Alleen het opslaggebouw voor warmte producerend hoog radioactief afval zal een veilige bescherming bie den tot tien meter boven N.A.P. Maar de gebouwen voor de opslag van laag en middel radioactief afval en voor niet-warmte producerend hoog ra dioactief afval zullen dan niet veilig genoeg zijn. Over de mogelijke lekkage van afge dankte spijtstofstaven laat de COVRA zich liever niet uit. Uit vorige rappor ten is bekend dat ook de COVRA aanneemt dat bij aankomst van afge werkte splijtstofstaven (=warmte producerend hoog radioactief afval) één promil van de staven lekt en dat tijdens de opslag nog eens één procent van de cilinders met splijtstofelemen ten of kernsplijtingsafval gaat lekken. In Duitse veiligheidsrapporten wordt het eerste probleem tien keer hoger ingeschat. Om het in Petten aanwezige radio actieve afval naar Borssele te brengen zijn 600 transporten nodig (300 per jaar). Bij de grootste productie van 4 radioactief afval rekent de COVRA op 336 transporten per jaar. Wanneer de huidige situatie blijft bestaan dan re kent men met 130 transporten per jaar. Als er onderweg geen verkeers- of dioactief afval gedurende langere tijd aan de invloed van in- en uitstromend zeewater worden blootgesteld, kan er een gedeeltelijke uitloging van de va ten en lozing naar zee plaatsvinden. De bouwwerken van de COVRA moeten in ieder geval 100 jaar be scherming bieden en niemand kan ga randeren dat een ernstige overstro ming nooit binnen die periode valt. de extra stralingsdosis voor de mensen in de buurt (20 m afstand) uiterst ge ring zijn. Bij ongelukken ligt dat wel even anders. De COVRA rekent dan ineens met een afstand van 100 m of meer. De wetenschap dat kinderen veel gevoeliger voor opgelopen stra ling zijn dan volwassenen (waarvan altijd wordt uitgegaan), werd in de be rekeningen over het hoofd gezien. Een paar jaar geleden heeft de ZMF samen met anderen een „milieuvrien delijk" alternatief voorgesteld. Een „centrale opslag voor bestaand radio actief afval". Zo'n COBRA moet na tuurlijk aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als iedere andere opzet. Hij zoubij voorkeur in de bestaande, maar dan wel stilgelegde kerncentrale Bors sele gemaakt kunnen worden of des noods ernaast. Het COBRA-plan er kent dat er radioaktief afval is en dat er binnenkort radioaktief afval uit het buitenland terugkomt. Al dat afval zal ergens bovengronds moeten worden opgeslagen. De COVRA heeft dit mooie alternatief niet bekeken. -4 andere ongelukken gebeuren dan zal Over spoorwegtransporten hult de COVRA zich in het duister. Misschien wel omdat gevaarlijke wegtransporten altijd buitendebebouwdekomblijven en veel spoorlijnen er dwars doorheen lopenAan het zeetransport van hoog radioactief afval afkomstig uit Enge land en eventueel ook uit Frankrijk via de Westerschelde besteedt de CO VRA ook geen aandacht, niettegen staande welde opdrachtwerdgegeven om dit risico in de MER te onder zoeken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1989 | | pagina 4