Gemeenten en Provincie
inzameling
Integraal
Integraal
Wekelijks GFT en rest
Twee-wekelijks
afwisselend GFT en rest
TWee-wekelijks
tegelijk GFT en rest
Wekelijks GFT en
twee-wekelijks rest
Inzamelkosten per woonhuisaansluiting per jaar. In de bedragen is 49,40 verwerkt vooi
inzameling van grofvuil, klein chemisch afval, glas en ijzer, plus de kosten voor kontrole op
hele systeem. Ook de stort van reststoffen is meegenomen in de genoemde bedragen.
inzamelmiddel
achturige
werkweek
negenurige
werkweek
zak
mini-kontainer
mini-kontainer
244,77
(exkl. kosten van zakken
257,40 255,56
255,15 250,32
mini-kontainer
237,10
234,36
mini-kontainer
222,41
220,14
mini-kontainer
248,15
244,08
Subsidies op kompostvaten verstrekt door gemeenten in Zeeland.
St. Philipsland80,-
Wissenkerke80,-/60,-(1)
Mariekerke60,-
Middelburg 50,-
Valkenisse 40,-
Veere 40,-
Vlissingen 50,-
Westkapelle 30,-
Aardenburg 50,-
Sas van Gent50,-
Terneuzen 50,-
(1) 60,- subsidie voor kleine kompostvaten.
Literatuur: Kreuzberg, G.J. en en F.A. Reyenga, Gescheiden inzameling groente-, fruit- en
tuinafval, Handboek- GFT, Interfacultaire Vakgroep Milieukunde van de Universiteit van
Amsterdam, Amsterdam 1989
Lidwien Willemse en Jaques Roumen zijn
beiden aktief in de afvalwerkgroep van de
ZMF.
Bij een kapaciteit van 40.000 ton
GFT-afval per jaar, kost kompostering
(op beluchte hopen op een overdekt
terrein) 40,- a 50,- per ton. De
extra inzamelkosten zijn ongeveer
20,- per huisaansluiting per jaar
(gegevens handboek GFT). Centrale
kompostering blijkt ook in ekonomi-
sche zin aantrekkelijk te zijn. Bij een
volledige deelname van de bevolking
kan de hoeveelheid gescheiden inge
zameld GFT-afval in Zeeland oplopen
tot meer dan 40.000 ton. Een kapaci
teit van 40.000 ton kan zeker worden
gehaald, wanneer naast GFT uit huis
houdelijk afval ook afval uit de land
en tuinbouw en uit plantsoenen wordt
meegekomposteerd. Er is hiervoor wel
gedegen onderzoek nodig naar de
kwaliteit van kompost uit agrarisch en
plantsoenenafval. De kapaciteit kan
verder vergroot worden wanneer Zee
land gaat samenwerken met aangren
zende gebieden (Noord-Brabant).
Onder andere als gevolg van de dioxi
ne affaires die onlangs aan het licht
kwamen (verouderde afvalverbran
dingsinstallaties die teveel dioxine in
de lucht uitstoten waardoor dioxine
o.m. in de melk terecht komt) zullen
de normen voor verbranding worden
verscherpt. Hierdoor zullen de kosten
van verbranding nog verder oplopen
omdat meer maatregelen nodig zijn
om de uitstoot van schadelijke stoffen
te beperken. Dit heeft tot gevolg dat
centrale kompostering ook bij een
geringere kapaciteit dan 40.000 ton
GFT-afval per jaar voordelig wordt.
Uit het voorafgaande zal duidelijk zijn
dat centrale kompostering technisch
Er is een bedrijfseconomisch verslag verschenen van de proef met GFT-inzameling en
kompostering in het samenwerkingsgebied West friesland. In onderstaande tabel worden
de kosten vergeleken van integraal en gescheiden inzamelen bij verbrandingskosten van
ƒ125,— per ton en regionale kompostering in een installatie met een kapaciteit van 30.000
ton GFT.
In Westfriesland is gescheiden inzameling goedkoper dan integrale inzameling.
en ekonomisch mogelijk is. Een over
heid die het afvalprobleem onder ogen
durft te zien. kan niet langer wachten
met centrale kompostering. Zeker niet
met het oog op de toekomst wanneer
ook steeds meer Zeeuws afval ver
brand moet gaan worden. Verbranding
is kostbaar en levert milieuproblemen
op. Vermindering van de afvalhoop is
daarom van belang. Bovendien wordt
het rendement bij verbranding hoger
wanneer het GFT-afval dat immers
vochtig is, zoveel mogelijk eruit wordt
gehouden.
Zowel de gemeenten als de provincie
in Zeeland hebben een taak in het
gescheiden inzamelen en komposteren
van GFT-afval. De provincie zal een
stimulerende en koördinerende rol
moeten spelen voor de gemeenten.
Hierbij kan gedacht worden aan het
instellen van een beheersorganisatie
voor het aan de bron scheiden van
huishoudelijk afval en het opnemen
van een taakstellend hergebruik per
centage in het provinciaal afval-
stoffenplan. Ook kan de provincie een
proefgebied voor centrale komposte
ring instellen, overleg voeren met aan
grenzende regio's, als doorgeefluik
fungeren voor relevante informatie
elders uit het land, enz. De gemeenten
kunnen in intergemeentelijk samen
werkingsverband plannen maken
voor gescheiden inzameling van GFT-
afval.
Naast het organiseren van de tech
nische uitvoering zullen met name
gemeenten een zeer belangrijke rol
hebben om de huishoudens te infor
meren over gescheiden inzameling
van GFT-afval. Deze voorlichtings
taak van de gemeente zal zeer door
dacht aangepakt moeten worden.
Vooral in de beginfase is er veel voor
lichting nodig om de burgers aan te
zetten tot het gescheiden houden van
afval. Elders in het land zijn er rele
vante voorlichtingsprogramma's uitge
voerd en geëvalueerd, waarvan de
Zeeuwse gemeenten kunnen profite
ren.
Een kwaliteitsprovincie als Zee
land mag deze mogelijkheid om het
begrip kwaliteit in te vullen, niet laten
liggen.