Certificaten nodig Wat het verbranden van dit soort afval betreft mikt de rijksoverheid op een flinke uitbreiding met nieuwe ver brandingsinstallaties. In elk daarvan moet zo'n 6 a 700.000 ton/jaar ver werkt worden. Dit betekent een grote toename van de hoeveelheid onver- brandbare afvalprodukten, de slakken en het vliegas. De Afvalverwerking Rijnmond (AVR) werkt met een gemoderniseerde verbrandingsinstal latie, die twee jaar geleden in gebruik werd genomen. Per miljoen ton ver werkt afval komt ca. 20.000 ton aan slakken vrij, een verhouding van 1 op 50. De verbranding van huishoudelijk en bedrijfsafval levert landelijk het vol gende slakken-beeld: 1986: 675.000 ton slakken, waarvan 275.000 ton werd hergebruikt en 400.000 ton gestort. Het ministerie tekent hierbij wel meteen aan dat het een en ander afhangt van de kwaliteit van de te ver branden afvalstoffen. Bekend is dat slakken van huisvuilverbrandingsin stallaties veel zware metalen bevatten. Vooral de koncentratie arseen is soms en normering en certificering van slakken uit huisvuilverbrandingsovens op het verlanglijstje staan. Nieuw is dat voor de slakken van de verbrandingsoven van de AVR in Rijnmond een KOMO-keur is inge voerd. Dit keurmerk waarborgt dat AVR-slakken aan vastgestelde milieu- 2000 meer dan 750.000 ton slakken, wegens sterke toename verbranding afval (15% meer), waarvan meer dan 600.000 ton moet worden hergebruikt en 150.000 ton gestort. Het beleid moet er dus binnen 10 jaar in slagen om hergebruik van slak ken te verdubbelen en afvoer naar de stortplaats met 2/3 terug te dringen. De taakstelling in het afvalstoffenbe leid is dat 80% van de uit verbran dingsinstallaties voor huisvuil en bedrijfsafval vrijkomende slakken een nuttige toepassing moet vinden in de wegenbouw en bij grootschalige wer ken (wind- en geluidschermen) en dergelijke. Het vliegas kan volgens VROM toegepast worden als vulstof in asfalt. zo hoog dat de slakken als chemisch afval aangemerkt moeten worden. Vliegas is nog smeriger daar zit bij voorbeeld ook veel cadmium en lood in. Ook hier geldt weer dat de Zeeuw se Milieufederatie een grote voorstan der is van hergebruik, maar dan moe ten wel eerst de schadelijke kompo- nenten uit de slak en het vliegas wor den gehaald. Als dat niet gebeurt zijn we bezig om via bouwmaterialen, funderingen voor wegen en fietspaden en andere toepassingen een geweldige diffuse verspreiding van schadelijke stoffen te veroorzaken. Gelukkig heeft' het Ministerie van VROM ook de kwaliteitsverbetering eisen voldoen, evenals technische eisen voor toepassing in de grond- en wegenbouw. Tot het zover is dat alle slakken en vliegasprodukten gezuiverd wor den en voorzien zijn van certificaten blijft het oppassen. De Zeeuwse Milieufederatie vindt dat overheids diensten en partikulieren die slakken en vliegas gebruiken, van de leveran cier mogen eisen dat de kwaliteit van het produkt bekend wordt gemaakt. Van partij tot partij bestaan hier grote verschillen in. Als de gegevens niet voorhanden zijn moet onderzoek uit wijzen of het milieuverantwoord is om de betreffende produkten te gebruiken. Ze kunnen immers tot in lengte van jaren het milieu danig ver pesten. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 16