Certificaten nodig
Wat het verbranden van dit soort
afval betreft mikt de rijksoverheid op
een flinke uitbreiding met nieuwe ver
brandingsinstallaties. In elk daarvan
moet zo'n 6 a 700.000 ton/jaar ver
werkt worden. Dit betekent een grote
toename van de hoeveelheid onver-
brandbare afvalprodukten, de slakken
en het vliegas. De Afvalverwerking
Rijnmond (AVR) werkt met een
gemoderniseerde verbrandingsinstal
latie, die twee jaar geleden in gebruik
werd genomen. Per miljoen ton ver
werkt afval komt ca. 20.000 ton aan
slakken vrij, een verhouding van 1 op
50.
De verbranding van huishoudelijk en
bedrijfsafval levert landelijk het vol
gende slakken-beeld:
1986: 675.000 ton slakken, waarvan
275.000 ton werd hergebruikt en
400.000 ton gestort.
Het ministerie tekent hierbij wel
meteen aan dat het een en ander
afhangt van de kwaliteit van de te ver
branden afvalstoffen. Bekend is dat
slakken van huisvuilverbrandingsin
stallaties veel zware metalen bevatten.
Vooral de koncentratie arseen is soms
en normering en certificering van
slakken uit huisvuilverbrandingsovens
op het verlanglijstje staan.
Nieuw is dat voor de slakken van
de verbrandingsoven van de AVR in
Rijnmond een KOMO-keur is inge
voerd. Dit keurmerk waarborgt dat
AVR-slakken aan vastgestelde milieu-
2000 meer dan 750.000 ton slakken,
wegens sterke toename verbranding
afval (15% meer), waarvan meer dan
600.000 ton moet worden hergebruikt
en 150.000 ton gestort.
Het beleid moet er dus binnen 10
jaar in slagen om hergebruik van slak
ken te verdubbelen en afvoer naar de
stortplaats met 2/3 terug te dringen.
De taakstelling in het afvalstoffenbe
leid is dat 80% van de uit verbran
dingsinstallaties voor huisvuil en
bedrijfsafval vrijkomende slakken een
nuttige toepassing moet vinden in de
wegenbouw en bij grootschalige wer
ken (wind- en geluidschermen) en
dergelijke. Het vliegas kan volgens
VROM toegepast worden als vulstof
in asfalt.
zo hoog dat de slakken als chemisch
afval aangemerkt moeten worden.
Vliegas is nog smeriger daar zit bij
voorbeeld ook veel cadmium en lood
in. Ook hier geldt weer dat de Zeeuw
se Milieufederatie een grote voorstan
der is van hergebruik, maar dan moe
ten wel eerst de schadelijke kompo-
nenten uit de slak en het vliegas wor
den gehaald. Als dat niet gebeurt zijn
we bezig om via bouwmaterialen,
funderingen voor wegen en fietspaden
en andere toepassingen een geweldige
diffuse verspreiding van schadelijke
stoffen te veroorzaken.
Gelukkig heeft' het Ministerie van
VROM ook de kwaliteitsverbetering
eisen voldoen, evenals technische
eisen voor toepassing in de grond- en
wegenbouw.
Tot het zover is dat alle slakken
en vliegasprodukten gezuiverd wor
den en voorzien zijn van certificaten
blijft het oppassen. De Zeeuwse
Milieufederatie vindt dat overheids
diensten en partikulieren die slakken
en vliegas gebruiken, van de leveran
cier mogen eisen dat de kwaliteit van
het produkt bekend wordt gemaakt.
Van partij tot partij bestaan hier grote
verschillen in. Als de gegevens niet
voorhanden zijn moet onderzoek uit
wijzen of het milieuverantwoord is
om de betreffende produkten te
gebruiken. Ze kunnen immers tot in
lengte van jaren het milieu danig ver
pesten. 4