In de vaart der volkeren
K
Ossendrechtse polders in gevaar
Marcel Rekers
Logistiek Centrum Zoomweg (LCZ)
Het idee van de hoefijzervorm die het Deltage
bied markeert als een gebied met groot
schalige open landschappen en natuurgebie
den wordt langzamerhand verlaten.
Ekonomische en rekreatieve ontwikkelingen
tasten die beschermende struktuur aan.
Dit verhaal gaat over de Ossendrechtse
polders, die Zeeland en Brabant met elkaar
verbinden.
Als daar de plannen voor aanleg van een
race-circuit en een logistiek centrum
doorgaan, wordt milieu, natuur en landschap
een heel gevoelige slag toegebracht.
legelmatig reis ik vanuit Zuid-Hol
land of Noord-Brabant de nauwe "lan
dengte" door die de overgang van
Brabant met Zuid-Beveland vormt.
Van de Brabantse Wal richting Zee
land verandert het gebied van oud
kultuurland met kreekrestanten en
kronkelende dijkjes in grootschalige,
jonge polders. Vanuit de trein zie je
goed hoe de van bosschages voorzie
ne uitlopers van het dekzandgebied
als het ware in de klei verdwijnen. Op
de grens tussen de Brabantse Wal en
de Zeeuwse vlakten liggen de
Ossendrechtse polders. Binnen een
straal van twintig kilometer vanuit
deze polders bevinden zich drie
natuurgebieden met internationale sta
tus: het Verdronken Land van Saeftin-
ge, de Oosterschelde en het Markie-
zaatsmeer. Daarnaast zijn er zandver
stuivingen, droge en vochtige heide,
klein- en grootschalig polderland
schap, afgesloten en open zeearmen
en schorren en slikken. Een dergelijke
grote variatie aan landschapstypen
vind je in Nederland nergens.
De polders verhogen de waarden
van de omliggende natuurgebieden.
Het beste is dat te illustreren aan de
ganzen die in het winterhalfjaar de
polders aandoen om te rusten en te
fourageren. Het is duidelijk dat de
natuurgebieden niet ophouden bij hun
officiële begrenzingen, maar dat de
polders er door hun centrale ligging
een wezenlijk deel van uitmaken.
De Ossendrechtse polders worden op
allerlei manieren bedreigd. De aanleg
van de Zoomweg die Rotterdam met
Antwerpen verbindt, kan niet meer
verhinderd worden. Door deze weg
komen de Ossendrechtse polders op
een bijzonder strategische plaats te
liggen. De Zoomweg gaat namelijk
bij Bergen op Zoom de A 58 (Vlissin-
gen - Bergen op Zoom - Breda) krui
sen.
Als de Zoomweg Zuid in 1992
klaar is, dan zien provincie, het
streekgewest, ondernemers, de Heide -
mij en verschillende ministeries daar
graag een bedrijventerrein langs lig
gen dat speciaal voor transportbedrij-
ven is. De laatste tijd gaan produktie-
bedrijven vervoerstaken steeds meer
afstoten en transportbedrijven gaan
deze voor hun rekening nemen naast
opslag, overslag, voorraad beheer en
assemblage. Daardoor zijn bedrijven
die dit soort "logistieke" taken ver
richten qua vestiging onafhankelijker
van de havens geworden. Ze gaan op
die plaatsen zitten, van waaruit het
enorme achterland in zoveel mogelijk
richtingen kan worden bediend. Een
dergelijke strategische plaats zouden
de de Ossendrechtse polders kunnen
zijn.
De gemeente Ossendrecht weet
nog niet of het dit miljoenenprojekt
kan betalen, maar geeft het jawoord
op voorhand, zoekt naarstig naar geld
schieters en laat de haalbaarheid op
dit moment onderzoeken. Aan ruimte
beslag zou het 84 ha. gaan kosten en
1400 plaatsen aan werkgelegenheid
opleveren.
Van overheidswege is alleen
Rijkswaterstaat tegen. De argumenten
zijn dat een logistiek centrum zo dicht
tegen de grens met België de konkur-
rentiepositie van de Antwerpse haven
zou versterken en dat op- en afritten
mogelijk de aanleg van de Zoomweg
zullen vertragen. Zo kun je het ook
nog eens bekijken.
De Zoomweg (1), het Logistieke Centrum (2) en het Racecircuit (3) zijn de belangrijkste bedreigingen voor het gebied tussen Antwer
pen en Dergen op Zoom. Dit gebied wordt omzoomd door natuurgebieden als de Oosterschelde (4), het Markiezaat (5), de Brabantse
Wal (6) en de Kalmhoutse Heide (7|
Hoogerheide