In de vaart der volkeren K Ossendrechtse polders in gevaar Marcel Rekers Logistiek Centrum Zoomweg (LCZ) Het idee van de hoefijzervorm die het Deltage bied markeert als een gebied met groot schalige open landschappen en natuurgebie den wordt langzamerhand verlaten. Ekonomische en rekreatieve ontwikkelingen tasten die beschermende struktuur aan. Dit verhaal gaat over de Ossendrechtse polders, die Zeeland en Brabant met elkaar verbinden. Als daar de plannen voor aanleg van een race-circuit en een logistiek centrum doorgaan, wordt milieu, natuur en landschap een heel gevoelige slag toegebracht. legelmatig reis ik vanuit Zuid-Hol land of Noord-Brabant de nauwe "lan dengte" door die de overgang van Brabant met Zuid-Beveland vormt. Van de Brabantse Wal richting Zee land verandert het gebied van oud kultuurland met kreekrestanten en kronkelende dijkjes in grootschalige, jonge polders. Vanuit de trein zie je goed hoe de van bosschages voorzie ne uitlopers van het dekzandgebied als het ware in de klei verdwijnen. Op de grens tussen de Brabantse Wal en de Zeeuwse vlakten liggen de Ossendrechtse polders. Binnen een straal van twintig kilometer vanuit deze polders bevinden zich drie natuurgebieden met internationale sta tus: het Verdronken Land van Saeftin- ge, de Oosterschelde en het Markie- zaatsmeer. Daarnaast zijn er zandver stuivingen, droge en vochtige heide, klein- en grootschalig polderland schap, afgesloten en open zeearmen en schorren en slikken. Een dergelijke grote variatie aan landschapstypen vind je in Nederland nergens. De polders verhogen de waarden van de omliggende natuurgebieden. Het beste is dat te illustreren aan de ganzen die in het winterhalfjaar de polders aandoen om te rusten en te fourageren. Het is duidelijk dat de natuurgebieden niet ophouden bij hun officiële begrenzingen, maar dat de polders er door hun centrale ligging een wezenlijk deel van uitmaken. De Ossendrechtse polders worden op allerlei manieren bedreigd. De aanleg van de Zoomweg die Rotterdam met Antwerpen verbindt, kan niet meer verhinderd worden. Door deze weg komen de Ossendrechtse polders op een bijzonder strategische plaats te liggen. De Zoomweg gaat namelijk bij Bergen op Zoom de A 58 (Vlissin- gen - Bergen op Zoom - Breda) krui sen. Als de Zoomweg Zuid in 1992 klaar is, dan zien provincie, het streekgewest, ondernemers, de Heide - mij en verschillende ministeries daar graag een bedrijventerrein langs lig gen dat speciaal voor transportbedrij- ven is. De laatste tijd gaan produktie- bedrijven vervoerstaken steeds meer afstoten en transportbedrijven gaan deze voor hun rekening nemen naast opslag, overslag, voorraad beheer en assemblage. Daardoor zijn bedrijven die dit soort "logistieke" taken ver richten qua vestiging onafhankelijker van de havens geworden. Ze gaan op die plaatsen zitten, van waaruit het enorme achterland in zoveel mogelijk richtingen kan worden bediend. Een dergelijke strategische plaats zouden de de Ossendrechtse polders kunnen zijn. De gemeente Ossendrecht weet nog niet of het dit miljoenenprojekt kan betalen, maar geeft het jawoord op voorhand, zoekt naarstig naar geld schieters en laat de haalbaarheid op dit moment onderzoeken. Aan ruimte beslag zou het 84 ha. gaan kosten en 1400 plaatsen aan werkgelegenheid opleveren. Van overheidswege is alleen Rijkswaterstaat tegen. De argumenten zijn dat een logistiek centrum zo dicht tegen de grens met België de konkur- rentiepositie van de Antwerpse haven zou versterken en dat op- en afritten mogelijk de aanleg van de Zoomweg zullen vertragen. Zo kun je het ook nog eens bekijken. De Zoomweg (1), het Logistieke Centrum (2) en het Racecircuit (3) zijn de belangrijkste bedreigingen voor het gebied tussen Antwer pen en Dergen op Zoom. Dit gebied wordt omzoomd door natuurgebieden als de Oosterschelde (4), het Markiezaat (5), de Brabantse Wal (6) en de Kalmhoutse Heide (7| Hoogerheide

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 8