Polder Ossendrecht met oprukkende Antwerpse industrie Race-circuit Schelde-Rijnkanaal (RSR) Nog meer rampen De plaats waar het logistieke centrum is gepland Het Hek is van de Dam Als om haar Brabantse buurgemeente naar de kroon te steken kwam de gemeente Reimerswaal met de bijzon dere tróef een zogenaamd multifunk- tioneel snelheidscentrum - groot 230 ha. - aan de Ossendrechtse kant van het Rijn-Schelde kanaal te vestigen. Het betreft hier een internationaal race-circuit plus een rekreatiepark waarin alle aktiviteiten geënt zijn op onze heilige koe nummer één: de auto. Het Spuikanaal dat parallel aan het Rijn-Scheldekanaal ligt en niet door de scheepvaart gebruikt wordt, zou zich prima lenen voor het houden van speedbootraces. Tijdens een voorlichtingsavond afgedwongen door de bewoners van Reimerswaal bij de bestuurders, werd beloofd een haalbaarheidsonderzoek te organiseren. Eigenlijk hoefde dat niet eens. De burgemeester zei name lijk toe dat het het hele plan niet door zou gaan als de bevolking tegen was. En dat waren ze; ter plekke en una niem. Landelijk worden de circuits van Zandvoort en Reimerswaal met elkaar vergeleken. Als het alleen om geluids overlast gaat, moet gevreesd worden dat aan Reimerswaal de voorkeur gegeven wordt. In het dichterbevolkte gebied rond Zandvoort wegen de bezwaren met betrekking tot race- lawaai zeer zwaar. Om die reden zou een internationale status van een cir cuit (nog meer lawaai) wellicht alleen in Reimerswaal mogelijk zijn. Een mogelijke bedreiging voor de Ossendrechtse polders kan ook de spoorbaan zijn voor de supersnelle trein (TGV) die Antwerpen (Parijs) met de randstad moet gaan verbinden. Tot nu toe zijn er nog twee tracés in de race. Eén langs de E19 via Breda. Het gewraakte alternatief is het door de Belgen voorgestane trajekt door het Antwerpse havengebied (zodat daar vanuit de milieubeweging geen tegenstand te verwachten is) en ver volgens wordt de TGV losgelaten op de Ossendrechtse polders. En nog is de voorraad aanslagen niet uitgeput. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de stankoverlast in het gebied die veroor zaakt wordt door de Antwerpse indus trie vergelijkbaar is met de hinder in het Rijnmondgebied, het Noordzeeka- naalgebied en Zuid-Limburg. Vervolgens: het schor Appelzak dat tussen Westerschelde en het Rijn- Scheldekanaal ligt staat hoog op de nominatie om een depot te worden voor heel sterk verontreinigd slib uit de havens van de Westerschelde. Verder: de militaire Pilatus vlieg tuigen van vliegbasis Gilze-Rijen zor gen in heel West-Brabant voor geluidshinder en tot slot is er nog een ruilverkaveling die zeker géén per ceelsverkleining en ook géén grond waterstandsverhoging tot gevolg zal hebben. Te zijner tijd zal dit uitwerken in een vervlakking van de soortendi versiteit in de vegetatie en een verar ming van de weidevogelstand. Wie lust er nog een? publieke opinie te mobiliseren een fietstocht en een handtekeningenaktie gehouden. Iets meer dan 60% van de bevolking was tegen de geplande bedrijvigheid. Met een begeleidend schrijven is dit aan het gemeentebe stuur van Ossendrecht gezonden. Benegora leefmilieu (Benegora Belgisch Nederlands Grensoverleg Regio Antwerpen) heeft destijds de ministers Nijpels (VROM) en Braks (landbouw en Visserij) de tweede kamerfrakties en de media op de hoogte gebracht van de meest aktuele en ernstige bedreigingen van de pol ders. Zowel met de komst van een logistiek centrum, als met verwezen lijking van een race-circuit zal de weg terug afgesloten zijn. De aanleg van de Zoomweg heeft de argumenten voor behoud van de polders al ver zwakt. Gaan het LCZ en race-circuit er werkelijk komen, dan zullen andere ekonomische aktiviteiten er makkelij ker een voet aan de grond krijgen, en dan moet ook gevreesd worden voor verstedelijking vanuit het Antwerpse en Bergen op Zoom. In het Streekplan West-Brabant uit 1987 staan de Ossendrechtse polders vermeld als groene buffer, juist om bovengenoem de ontwikkelingen die leefbaarheid voor mens, dier en natuur zo aantas ten, tegen te houden. De provincie Noord-Brabant heeft door met het De lokale boeren en bevolking van de dorpen rond de polders hebben al op verschillende manieren op de plannen gereageerd. De Ossendrechtse bewonersgroep "Hek van de Dam" die vindt dat met de plannen voor het LCZ het hek wer kelijk van de dam is, heeft om de LCZ in te stemmen, al woordbreuk gepleegd. De enige hoopvolle ontwikkeling is dat de Zeeuwse en Brabantse aktie- voerders voor behoud van de polders de handen ineen slaan. De milieufede raties van beide provincies en het Del ta-overleg staan vierkant achter dit initiatief. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 9