Polder Ossendrecht met oprukkende Antwerpse industrie
Race-circuit Schelde-Rijnkanaal (RSR)
Nog meer rampen
De plaats waar het logistieke centrum is gepland
Het Hek is van de Dam
Als om haar Brabantse buurgemeente
naar de kroon te steken kwam de
gemeente Reimerswaal met de bijzon
dere tróef een zogenaamd multifunk-
tioneel snelheidscentrum - groot 230
ha. - aan de Ossendrechtse kant van
het Rijn-Schelde kanaal te vestigen.
Het betreft hier een internationaal
race-circuit plus een rekreatiepark
waarin alle aktiviteiten geënt zijn op
onze heilige koe nummer één: de
auto. Het Spuikanaal dat parallel aan
het Rijn-Scheldekanaal ligt en niet
door de scheepvaart gebruikt wordt,
zou zich prima lenen voor het houden
van speedbootraces.
Tijdens een voorlichtingsavond
afgedwongen door de bewoners van
Reimerswaal bij de bestuurders, werd
beloofd een haalbaarheidsonderzoek
te organiseren. Eigenlijk hoefde dat
niet eens. De burgemeester zei name
lijk toe dat het het hele plan niet door
zou gaan als de bevolking tegen was.
En dat waren ze; ter plekke en una
niem.
Landelijk worden de circuits van
Zandvoort en Reimerswaal met elkaar
vergeleken. Als het alleen om geluids
overlast gaat, moet gevreesd worden
dat aan Reimerswaal de voorkeur
gegeven wordt. In het dichterbevolkte
gebied rond Zandvoort wegen de
bezwaren met betrekking tot race-
lawaai zeer zwaar. Om die reden zou
een internationale status van een cir
cuit (nog meer lawaai) wellicht alleen
in Reimerswaal mogelijk zijn.
Een mogelijke bedreiging voor de
Ossendrechtse polders kan ook de
spoorbaan zijn voor de supersnelle
trein (TGV) die Antwerpen (Parijs)
met de randstad moet gaan verbinden.
Tot nu toe zijn er nog twee tracés in
de race. Eén langs de E19 via Breda.
Het gewraakte alternatief is het door
de Belgen voorgestane trajekt door
het Antwerpse havengebied (zodat
daar vanuit de milieubeweging geen
tegenstand te verwachten is) en ver
volgens wordt de TGV losgelaten op
de Ossendrechtse polders.
En nog is de voorraad aanslagen
niet uitgeput. Wetenschappelijk
onderzoek heeft aangetoond dat de
stankoverlast in het gebied die veroor
zaakt wordt door de Antwerpse indus
trie vergelijkbaar is met de hinder in
het Rijnmondgebied, het Noordzeeka-
naalgebied en Zuid-Limburg.
Vervolgens: het schor Appelzak
dat tussen Westerschelde en het Rijn-
Scheldekanaal ligt staat hoog op de
nominatie om een depot te worden
voor heel sterk verontreinigd slib uit
de havens van de Westerschelde.
Verder: de militaire Pilatus vlieg
tuigen van vliegbasis Gilze-Rijen zor
gen in heel West-Brabant voor
geluidshinder en tot slot is er nog een
ruilverkaveling die zeker géén per
ceelsverkleining en ook géén grond
waterstandsverhoging tot gevolg zal
hebben. Te zijner tijd zal dit uitwerken
in een vervlakking van de soortendi
versiteit in de vegetatie en een verar
ming van de weidevogelstand.
Wie lust er nog een?
publieke opinie te mobiliseren een
fietstocht en een handtekeningenaktie
gehouden. Iets meer dan 60% van de
bevolking was tegen de geplande
bedrijvigheid. Met een begeleidend
schrijven is dit aan het gemeentebe
stuur van Ossendrecht gezonden.
Benegora leefmilieu (Benegora
Belgisch Nederlands Grensoverleg
Regio Antwerpen) heeft destijds de
ministers Nijpels (VROM) en Braks
(landbouw en Visserij) de tweede
kamerfrakties en de media op de
hoogte gebracht van de meest aktuele
en ernstige bedreigingen van de pol
ders.
Zowel met de komst van een
logistiek centrum, als met verwezen
lijking van een race-circuit zal de weg
terug afgesloten zijn. De aanleg van
de Zoomweg heeft de argumenten
voor behoud van de polders al ver
zwakt. Gaan het LCZ en race-circuit
er werkelijk komen, dan zullen andere
ekonomische aktiviteiten er makkelij
ker een voet aan de grond krijgen, en
dan moet ook gevreesd worden voor
verstedelijking vanuit het Antwerpse
en Bergen op Zoom. In het Streekplan
West-Brabant uit 1987 staan de
Ossendrechtse polders vermeld als
groene buffer, juist om bovengenoem
de ontwikkelingen die leefbaarheid
voor mens, dier en natuur zo aantas
ten, tegen te houden. De provincie
Noord-Brabant heeft door met het
De lokale boeren en bevolking van de
dorpen rond de polders hebben al op
verschillende manieren op de plannen
gereageerd.
De Ossendrechtse bewonersgroep
"Hek van de Dam" die vindt dat met
de plannen voor het LCZ het hek wer
kelijk van de dam is, heeft om de
LCZ in te stemmen, al woordbreuk
gepleegd.
De enige hoopvolle ontwikkeling
is dat de Zeeuwse en Brabantse aktie-
voerders voor behoud van de polders
de handen ineen slaan. De milieufede
raties van beide provincies en het Del
ta-overleg staan vierkant achter dit
initiatief. 4