Strand Boulevard Vlissingen Veerse Meer BESLISSERS EEN MOTORBOOT KADO! 19 Vf" "4» het provinciaal milieubeleidsplan moet een antwoord geformuleerd worden op de vraag hoe het autoge bruik door de vakantiegangers terug gedrongen kan worden. Daarbij kan in eerste instantie ge dacht worden aan een verbetering van het openbaar vervoer van en naar de kust. Het NS-plan voor een treinver binding over de koppen van de eilan den behoort in dit licht serieus beke ken te worden. In ieder geval is de busverbinding vanaf het station Mid delburg naar de kust nu verre van ide aal. Aan de andere kant kan het gebruik van de auto minder aantrekkelijk ge maakt worden door het afsluiten van bepaalde wegen in de drukke kust dorpen. Ook het ononderbroken vol gen van de kust, zoals in West Zeeuws Vlaanderen het geval is, kan door het plaatsen van 2 of 3 slagbomen worden verhinderd. Er kan zelfs gedacht wor den aan het voor het autoverkeer af sluiten van polderwegen, uitgezon derd plaatselijk verkeer. Dat kan een eenvoudige, en voor alle regio's aan trekkelijke manier zijn om de rust in het achterland te bevorderen ten gun ste van het wandelen en fietsen. Deze rekreatievormen verdienen trouwens sowieso een extra impuls te krijgen. Voor de ontwikkeling van grote at- traktiepunten behoort de voorwaarde te gelden dat ze uitstekend door het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Een groots dagrekreatief projekt op Neeltje Jans voldoet niet aan die voorwaarde. Niet iedereen is doordrongen van het belang van een goede milieukwaliteit voor de rekreatie. Dit blijkt uit de reaktie van de voorzitter van het re- kreatieschap het Veerse Meer op de nota van Rijkswaterstaat over het wa terbeheer. In deze nota worden de mogelijke oplossingen besproken om de alarmerende verslechtering van de waterkwaliteit van het meer aan te pakken. Wat de voorzitter betreft be hoeft de kwaliteit van het water niet echt veel te verbeteren uit angst voor de natuurbeschermers. Die zouden wel eens kunnen gaan pleiten voor be perkingen van de rekreatie als de na tuurwaarden door de betere water kwaliteit toenemen. Het is te hopen dat de voorzitter van het rekreatie- schap alleen staat met dit standpunt. Een goede waterkwaliteit is per defm- tie een zaak waar milieu- en rekreatie- organisaties gezamenlijk voor kun nen ijveren. Naast eerbare ondernemers zijn er ook die op een minder sympa- tieke manier hun geld verdienen. René Colthof is zo iemand. Door zelf zo weinig mogelijk risiko te nemen en op een agressieve ma nier te ronselen, slijt hij zomer woningen. In een paginabrede advertentie prijst hij zijn nieuwe projekt aan: vakantiebungalows in de "zee- zicht-waterresidentie Port Gre- ve", aan de oevers van het Gre- velingenmeer. "Voor 75 snelle beslissers een sportboot kado", bloklettert de advertentie in Trouw. Even verder wordt de unieke omgeving aangeprezen: "Kortom, een el dorado voor wa tersporters en rustzoekers". Of die rust nog aanwezig zal zijn als er 75 motorboten voorbij scheu ren laat zich raden. De betrouwbaarheid van de ad vertentie loopt even verder een volgende deuk op. Met dikke let ters wordt vermeld dat de ver koop dit weekend start. Kort daarvoor wordt echter melding gemaakt van de suksesvolle ver koop van meer dan 200 villa's binnen 4 weken. Bluf is het han delsmerk van Colthof. Potentiële kopers doen er ver standig aan eerst hun licht op te steken op plaatsen waar Colthof eerder projekten heeft gereali seerd. Prins Claus spreekt in dit soort gevallen snerend over "the ugly face of capitalism".

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 23