Strand Boulevard Vlissingen
Veerse Meer
BESLISSERS EEN
MOTORBOOT KADO!
19
Vf" "4»
het provinciaal milieubeleidsplan
moet een antwoord geformuleerd
worden op de vraag hoe het autoge
bruik door de vakantiegangers terug
gedrongen kan worden.
Daarbij kan in eerste instantie ge
dacht worden aan een verbetering van
het openbaar vervoer van en naar de
kust. Het NS-plan voor een treinver
binding over de koppen van de eilan
den behoort in dit licht serieus beke
ken te worden. In ieder geval is de
busverbinding vanaf het station Mid
delburg naar de kust nu verre van ide
aal.
Aan de andere kant kan het gebruik
van de auto minder aantrekkelijk ge
maakt worden door het afsluiten van
bepaalde wegen in de drukke kust
dorpen. Ook het ononderbroken vol
gen van de kust, zoals in West Zeeuws
Vlaanderen het geval is, kan door het
plaatsen van 2 of 3 slagbomen worden
verhinderd. Er kan zelfs gedacht wor
den aan het voor het autoverkeer af
sluiten van polderwegen, uitgezon
derd plaatselijk verkeer. Dat kan een
eenvoudige, en voor alle regio's aan
trekkelijke manier zijn om de rust in
het achterland te bevorderen ten gun
ste van het wandelen en fietsen. Deze
rekreatievormen verdienen trouwens
sowieso een extra impuls te krijgen.
Voor de ontwikkeling van grote at-
traktiepunten behoort de voorwaarde
te gelden dat ze uitstekend door het
openbaar vervoer bereikbaar zijn.
Een groots dagrekreatief projekt op
Neeltje Jans voldoet niet aan die
voorwaarde.
Niet iedereen is doordrongen van het
belang van een goede milieukwaliteit
voor de rekreatie. Dit blijkt uit de
reaktie van de voorzitter van het re-
kreatieschap het Veerse Meer op de
nota van Rijkswaterstaat over het wa
terbeheer. In deze nota worden de
mogelijke oplossingen besproken om
de alarmerende verslechtering van de
waterkwaliteit van het meer aan te
pakken. Wat de voorzitter betreft be
hoeft de kwaliteit van het water niet
echt veel te verbeteren uit angst voor
de natuurbeschermers. Die zouden
wel eens kunnen gaan pleiten voor be
perkingen van de rekreatie als de na
tuurwaarden door de betere water
kwaliteit toenemen. Het is te hopen
dat de voorzitter van het rekreatie-
schap alleen staat met dit standpunt.
Een goede waterkwaliteit is per defm-
tie een zaak waar milieu- en rekreatie-
organisaties gezamenlijk voor kun
nen ijveren.
Naast eerbare ondernemers zijn
er ook die op een minder sympa-
tieke manier hun geld verdienen.
René Colthof is zo iemand. Door
zelf zo weinig mogelijk risiko te
nemen en op een agressieve ma
nier te ronselen, slijt hij zomer
woningen.
In een paginabrede advertentie
prijst hij zijn nieuwe projekt aan:
vakantiebungalows in de "zee-
zicht-waterresidentie Port Gre-
ve", aan de oevers van het Gre-
velingenmeer. "Voor 75 snelle
beslissers een sportboot kado",
bloklettert de advertentie in
Trouw. Even verder wordt de
unieke omgeving aangeprezen:
"Kortom, een el dorado voor wa
tersporters en rustzoekers". Of
die rust nog aanwezig zal zijn als
er 75 motorboten voorbij scheu
ren laat zich raden.
De betrouwbaarheid van de ad
vertentie loopt even verder een
volgende deuk op. Met dikke let
ters wordt vermeld dat de ver
koop dit weekend start. Kort
daarvoor wordt echter melding
gemaakt van de suksesvolle ver
koop van meer dan 200 villa's
binnen 4 weken. Bluf is het han
delsmerk van Colthof.
Potentiële kopers doen er ver
standig aan eerst hun licht op te
steken op plaatsen waar Colthof
eerder projekten heeft gereali
seerd.
Prins Claus spreekt in dit soort
gevallen snerend over "the ugly
face of capitalism".