Ontwikkeling Zeeland Lekker uitwaaien op het dek Ellewoutsdijke zegt nee tegen WOV Gunstig licht Exploitatie Finale beslissing Het kommentaar van de ZMF op de tracé nota/MER is aan te vragen bij het sekreta- riaat (kosten 2,— plus porto). De aanleg van een WOV zal dit dyna mische karakter sterk aantasten. Bij alle tracés wordt er uitgegaan van het aanleggen van een damvak (dijk) van soms meer dan 1 kilometer lengte. Onduidelijk blijft welke gevolgen dit heeft voor sedimentatie, geulpatro nen e.d., die behoren tot de wezens kenmerken van dit gebied. Ook blijft onduidelijk welke gevolgen de aanleg zal hebben voor de vogelaantallen. Voor het gave landschap van de Zak van Zuid-Beveland zal de realisatie van een centraal tracé grote konse- kwenties hebben. Of de Grote Land schappelijke Eenheid (GLE) nu wel of niet eng begrensd wordt, het resul taat is niet minder bedroevend: een rustig open gebied wordt doorsne den. De WOV wordt een cruciale rol toe gedacht in de ontwikkeling van Zee land. Met name de ekonomische ont wikkeling van Zeeland zou profiteren van de aanleg, vooral bij een centrale ligging. Opmerkelijk is dat dit niet cijfermatig kan worden onderbouwd. Daarvoor wordt verwezen naar het STOGO-rapport, de ekonomische ontwikkelingsschets van Zuid West Nederland. Dit rapport blinkt echter uit in eenzijdigheid. Met mogelijke milieumaatregelen is op geen enkele manier rekening gehouden. Of dit rapport een betrouwbaar toekomst- perspektief biedt, mag zondermeer betwijfeld worden. Het midden- en kleinbedrij is opti mistisch over de groeikansen na aan leg van een WOV, maar het lijkt alsof o cr> ze niet beseffen dat er ook aan de overkant konkurrentie bestaat. Voor de industrie in de Kanaalzone geldt dat het bedrijfsleven zich geheel richt 4 op het Belgische achterland. Voor hen is de WOV van marginaal belang. Blijft over het Sloegebied. Maar ook daar lijkt men zich eerder Zorgen te maken over een goede verbinding in oostelijke richting. Er is geen enkele zekerheid dat de aanleg van de WOV zoveel nieuwe werkgelegenheid ople vert. De enige zekerheid is het verlies van banen bij de PSD. In de MER/Tracénota wringt men zich bij gebrek aan onderbouwing in alle bochten om de WOV in een gun stig licht te plaatsen. De veerverbin- ding wordt zonder pardon in de top tien van kongestiegebieden opgeno men. Daarnaast wordt het ekonomi sche verlies van de wachttijden in geld uitgedrukt. We betwijfelen of dit een reële voorstelling van zaken is. Niet voor iedereen geldt het principe tijd is geld en voor velen vormt het veer eerder een aangename onderbreking dan iets dat te vergelijken is met een vervelende file. Financieel is de WOV voor de gebrui kers ook niet aantrekkelijk. Zij zullen naast een tolkaartje de extra 32 tot 38 miljoen autokilometers moeten beta len. Voor het voetveer ter hoogte van Breskens Vlissingen zal 2 gulden per overtocht betaald moeten worden, terwijl die nu gratis is. De verschillende negatieve effekten van het opheffen van twee verbindin gen om er één verbinding voor in de plaats te krijgen, blijven onderbelicht. Voor het uiterste westen en oosten van Zeeuws Vlaanderen en voor de regio Vlissingen werkt het opheffen van de veerverbindingen negatief uit voor de bereikbaarheid van de regio. Dat zal met name voor Zeeuws Vlaanderen gevolgen hebben voor de leefbaarheid. Wat resteert is het voordeel dat er over 25 jaar geen tol meer betaald hoeft te worden en dat het rijk een deel van de bijdrage achterwege kan laten. Tenminste als de WOV een fi nancieel gezond projekt is. Maar ook dat is zeer twijfelachtig. Omdat een goede verdediging van de natuur- en milieubelangen ook een inzicht vereist in het financiële onder deel van het WOV-projekt, heeft de ZMF de Wetenschapswinkel Zeeland gevraagd de exploitatie-verhaal van de MER/tracénota te beoordelen. De konklusie van het onderzoek is, dat bij de huidige rentestand een exploi tatie van welk tracé van de WOV dan ook niet loont. In de tracénota is uitgegaan van een rijksbijdrage die 1 miljoen hoger uit valt dan het aanbod van minister Maij-Weggen waar de provincie mee akkoord is gegaan. Daarnaast wordt in dit aanbod de ontwaarding als ge volg van inflatie van de rijksbijdrage maar voor de helft gekompenseerd. In de nota was met een volledige in dexering rekening gehouden. Ook is in de nota gerekend met een groei van het autoverkeer van onge veer 2% per jaar. Het aangescherpte milieubeleid, het NMP-plus, gaat er echter van uit dat er van nu af aan nauwelijks of geen groei zal zijn tot 2010. Natuur en Milieu heeft daarvan al gezegd dat zelfs dat nog onvol doende zal zijn om de doelstelling van het milieubeleid te halen. In ieder ge val mag verwacht worden dat het au togebruik wordt teruggeschroefd. Dat heeft op de exploitatie eveneens een negatief effekt. De WOV is momenteel niet exploita bel en zal altijd een uiterst riskante onderneming blijven. Zeker als je ziet dat ér volgens de nota met een marge van 20% in de bouwkosten rekening gehouden moet worden. Wie voor de risiko's zal opdraaien moet nog blij ken. De onderhandelingen met de po tentiële exploitanten worden met spanning tegemoet gezien. Het einde van dit jaar zal politiek Zee land de finale beslissing over de WOV moeten nemen. Het zal duidelijk zijn dat de ZMF van de diskussie meer verwacht dan een instemming met het onderhandelingsresultaat. Het is onverstandig alle troeven op een WOV te zetten. Het investerings programma van de PSD behoort nu al gericht te zijn op de eventualiteit dat de WOV niet doorgaat. De kans dat dat gebeurt is ook deze keer im mers niet denkbeeldig.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 4