Ontwikkeling Zeeland
Lekker uitwaaien op het dek
Ellewoutsdijke zegt nee tegen WOV
Gunstig licht
Exploitatie
Finale beslissing
Het kommentaar van de ZMF op de tracé
nota/MER is aan te vragen bij het sekreta-
riaat (kosten 2,— plus porto).
De aanleg van een WOV zal dit dyna
mische karakter sterk aantasten. Bij
alle tracés wordt er uitgegaan van het
aanleggen van een damvak (dijk) van
soms meer dan 1 kilometer lengte.
Onduidelijk blijft welke gevolgen dit
heeft voor sedimentatie, geulpatro
nen e.d., die behoren tot de wezens
kenmerken van dit gebied. Ook blijft
onduidelijk welke gevolgen de aanleg
zal hebben voor de vogelaantallen.
Voor het gave landschap van de Zak
van Zuid-Beveland zal de realisatie
van een centraal tracé grote konse-
kwenties hebben. Of de Grote Land
schappelijke Eenheid (GLE) nu wel
of niet eng begrensd wordt, het resul
taat is niet minder bedroevend: een
rustig open gebied wordt doorsne
den.
De WOV wordt een cruciale rol toe
gedacht in de ontwikkeling van Zee
land. Met name de ekonomische ont
wikkeling van Zeeland zou profiteren
van de aanleg, vooral bij een centrale
ligging. Opmerkelijk is dat dit niet
cijfermatig kan worden onderbouwd.
Daarvoor wordt verwezen naar het
STOGO-rapport, de ekonomische
ontwikkelingsschets van Zuid West
Nederland. Dit rapport blinkt echter
uit in eenzijdigheid. Met mogelijke
milieumaatregelen is op geen enkele
manier rekening gehouden. Of dit
rapport een betrouwbaar toekomst-
perspektief biedt, mag zondermeer
betwijfeld worden.
Het midden- en kleinbedrij is opti
mistisch over de groeikansen na aan
leg van een WOV, maar het lijkt alsof
o
cr>
ze niet beseffen dat er ook aan de
overkant konkurrentie bestaat. Voor
de industrie in de Kanaalzone geldt
dat het bedrijfsleven zich geheel richt
4 op het Belgische achterland. Voor
hen is de WOV van marginaal belang.
Blijft over het Sloegebied. Maar ook
daar lijkt men zich eerder Zorgen te
maken over een goede verbinding in
oostelijke richting. Er is geen enkele
zekerheid dat de aanleg van de WOV
zoveel nieuwe werkgelegenheid ople
vert. De enige zekerheid is het verlies
van banen bij de PSD.
In de MER/Tracénota wringt men
zich bij gebrek aan onderbouwing in
alle bochten om de WOV in een gun
stig licht te plaatsen. De veerverbin-
ding wordt zonder pardon in de top
tien van kongestiegebieden opgeno
men. Daarnaast wordt het ekonomi
sche verlies van de wachttijden in geld
uitgedrukt. We betwijfelen of dit een
reële voorstelling van zaken is. Niet
voor iedereen geldt het principe tijd
is geld en voor velen vormt het veer
eerder een aangename onderbreking
dan iets dat te vergelijken is met een
vervelende file.
Financieel is de WOV voor de gebrui
kers ook niet aantrekkelijk. Zij zullen
naast een tolkaartje de extra 32 tot 38
miljoen autokilometers moeten beta
len. Voor het voetveer ter hoogte van
Breskens Vlissingen zal 2 gulden per
overtocht betaald moeten worden,
terwijl die nu gratis is.
De verschillende negatieve effekten
van het opheffen van twee verbindin
gen om er één verbinding voor in de
plaats te krijgen, blijven onderbelicht.
Voor het uiterste westen en oosten
van Zeeuws Vlaanderen en voor de
regio Vlissingen werkt het opheffen
van de veerverbindingen negatief uit
voor de bereikbaarheid van de regio.
Dat zal met name voor Zeeuws
Vlaanderen gevolgen hebben voor de
leefbaarheid.
Wat resteert is het voordeel dat er
over 25 jaar geen tol meer betaald
hoeft te worden en dat het rijk een
deel van de bijdrage achterwege kan
laten. Tenminste als de WOV een fi
nancieel gezond projekt is. Maar ook
dat is zeer twijfelachtig.
Omdat een goede verdediging van de
natuur- en milieubelangen ook een
inzicht vereist in het financiële onder
deel van het WOV-projekt, heeft de
ZMF de Wetenschapswinkel Zeeland
gevraagd de exploitatie-verhaal van
de MER/tracénota te beoordelen. De
konklusie van het onderzoek is, dat
bij de huidige rentestand een exploi
tatie van welk tracé van de WOV dan
ook niet loont.
In de tracénota is uitgegaan van een
rijksbijdrage die 1 miljoen hoger uit
valt dan het aanbod van minister
Maij-Weggen waar de provincie mee
akkoord is gegaan. Daarnaast wordt
in dit aanbod de ontwaarding als ge
volg van inflatie van de rijksbijdrage
maar voor de helft gekompenseerd.
In de nota was met een volledige in
dexering rekening gehouden.
Ook is in de nota gerekend met een
groei van het autoverkeer van onge
veer 2% per jaar. Het aangescherpte
milieubeleid, het NMP-plus, gaat er
echter van uit dat er van nu af aan
nauwelijks of geen groei zal zijn tot
2010. Natuur en Milieu heeft daarvan
al gezegd dat zelfs dat nog onvol
doende zal zijn om de doelstelling van
het milieubeleid te halen. In ieder ge
val mag verwacht worden dat het au
togebruik wordt teruggeschroefd.
Dat heeft op de exploitatie eveneens
een negatief effekt.
De WOV is momenteel niet exploita
bel en zal altijd een uiterst riskante
onderneming blijven. Zeker als je ziet
dat ér volgens de nota met een marge
van 20% in de bouwkosten rekening
gehouden moet worden. Wie voor de
risiko's zal opdraaien moet nog blij
ken. De onderhandelingen met de po
tentiële exploitanten worden met
spanning tegemoet gezien.
Het einde van dit jaar zal politiek Zee
land de finale beslissing over de WOV
moeten nemen. Het zal duidelijk zijn
dat de ZMF van de diskussie meer
verwacht dan een instemming met het
onderhandelingsresultaat.
Het is onverstandig alle troeven op
een WOV te zetten. Het investerings
programma van de PSD behoort nu
al gericht te zijn op de eventualiteit
dat de WOV niet doorgaat. De kans
dat dat gebeurt is ook deze keer im
mers niet denkbeeldig.