Rekreatie en milieu in Zeeland Thijs Kramer WETSONTWERP OPEN- LUCHTREKREATIE Serieus Beleid De smog-problematiek en de algenbloei in het zeewater hebben de rekreatiesektor met de neus op de feiten gedrukt. Een schoon milieu is van levensbelang voor de toeristenindus trie. De miljarden guldens schade die de toeristenindustrie langs de Adriatische kust vorig jaar opliep ten gevolge van de enorme algenbloei, heeft de schrik in de benen geslagen. Milieuorganisaties en de rekreatiesektor lijken elkaar te vinden in het streven naar een schoner milieu. fold&t moet hbthiaz M!?TST1KK£ ihooim-j Begin maart verscheen het ont werp Wet op de Openluchtre- kreatie. Tegen dit ontwerp zijn van natuurbeschermingszijde grote bezwaren geuit. Het wets ontwerp ademt een vrijheid-blij heid geest uit, die het ergste doet vrezen voor natuur en land schap. De provincie en gemeen tes krijgen een grote vrijheid om plannen te maken en regels te stellen of die juist achterwege te laten. Voor dit laatste zijn we vooral bang. In onze provincie zullen de mo gelijkheden van het vrij kampe ren en het kamperen bij de boer aanzienlijk worden verruimd, in beide gevallen met een maxi mum van tien tenten of caravans per plaats. Bij elk huis of boerde rij mogen dus zondermeer tien tenten geplaatst worden en op elke mini-kamping mogen er tien eenheden bij! Dat gaat te ver. Het vrij kamperen dient op zijn minst in gebieden met natuurwaarden verboden te worden en in land schappelijk kwetsbare gebieden moet het kamperen bij de boer worden beperkt. In de ontwerpwet worden verder ten onrechte geen of onvoldoen de regels gesteld aan nieuwe re- kreatievoertuigen die in popula riteit groeien, maar die schadelijk zijn voor natuur en landschap. In dit verband kunnen genoemd worden snelle motorboten, wa terscooters, hovercrafts en ultra- lichte vliegtuigjes. Het behoud van natuur en land schap is van essentieel belang, ook voor de rekreant. Als de Tweede Kamer het wetsontwerp zonder wijzigingen aanneemt, wordt uiteindelijk de rekreant de dupe. Aan de andere kant zorgen de vakan tiegangers zelf door het massale ge bruik van de auto voor de nodige mi lieuproblemen. Veel rekreanten ko men met de auto naar hun vakantiebe stemming en dagelijks rijden veel vakantiegangers naar het strand of een attraktiepunt. Dat betekent een forse bijdrage aan de luchtverontrei niging. Maar ook de enorme hoeveel heid blik langs de kust past niet in het beeld van Zeeland als kwaliteitspro vincie. Verstopte wegen, volgepar- keerde wegbermen, met iets wat bij het imago van Zeeland past. De rekreatie in Zeeland is afhankelijk van een schoon milieu, maar is zelf ook een bron van milieuellende. Er zijn tekenen dat de rekreatiesektor de zaak serieus neemt. De Recron or ganiseerde dit voorjaar een milieu- beurs, waar informatie kon worden verkregen over een milieuvriendelijke bedrijfsvoering op de camping. Langs de kust van West Zeeuws-Vlaanderen rijdt deze zomer een kustbus, betaald door de gezamenlijke rekreatieonder- nemers. Vakantiegangers kunnen gratis van deze openbaar vervoers voorziening gebruik maken om van de kust naar de winkelcentra in het achterland vervoerd te worden. Naast een promotieaktie is het de onderne mers ook te doen om het terugdrin gen van het autogebruik. Al eerder is er voor de Kop van Schouwen een plan gelanceerd om het autogebruik te verminderen. Prima initiatieven die duidelijk maken dat ook de onderne mers zelf het belang van een goede milieukwaliteit voor hun sektor in zien. Het provinciebestuur dient aan deze initiatieven een vervolg te geven. In ^^ok voor de rekreatiesektor in Zeeland is het milieu een zorg. De kwaliteit van het kustwater is vooral in de monding van de Westerschelde niet gegarandeerd en algenbloei vindt ook nu al jaarlijks plaats voor onze kust. Een ramp zoals in Italië is niet uitgesloten door de enorme hoeveel heid meststoffen die in het kustwater terecht komen. De berichten over de slechte luchtkwaliteit boven Zeeland zorgde vorig jaar voor nogal wat on rust onder de rekreanten. De berichten over smog en algenbloei bezorgen de rekreatiesektor een slechte reklame in een tijd dat de toe rist de milieuomstandigheden steeds meer laat meewegen in de keuze voor een rekreatiebestemming.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 22