aat de WOV maar varen Thijs Kramer Al dertig jaar probeert politiek Zeeland de Westerschelde Oeververbinding (WOV) te realiseren. Argumenten waarom, daar werd niet over gepraat. Die spraken toch voor zich... De ZMF vindt dat er alle reden is om de WOV te heroverwegen. Het aangescherpte milieubeleid, de herwaardering van de natuur en de grote financiële risiko's van de exploitatie staan tegenover de magere positieve effekten van de aanleg van een WOV voor de ontwikkeling van Zeeland. Het wordt hoog tijd dat de Zeeuwse politiek de illusie van een WOV eens laat varen en de schouders zet onder een goed funktionerende en optimale veerverbinding. Natuur Milieu Veerboot Kruiningen-Perkpolder l n het kader van de MER/Tracé-nota zijn de voors en (in mindere mate) de tegens van een WOV door het pro vinciebestuur op papier gezet. Dat er in het verleden geen echte diskussie is geweest wreekt zich nu. Het ver haal komt niet echt geloofwaardig over. Door de jaren heen zijn de argumen ten vóór danig veranderd. Eerst ging het om het vermeende islolement van Zeeuws Vlaanderen, uiteindelijk komt men uit op de ekonomische ontwikkeling van Zeeland. Een cijfer matige onderbouwing van de positie ve ekonomische effekten kan niet worden gegeven. De negatieve kanten blijven onderbelicht. Van een echte afweging kan dus niet gesproken worden. De ZMF is in haar beoordeling van de MER/Tracénota WOV tot de konklusie gekomen dat het handha ven (en optimaliseren) van de veer- verbinding over de Westerschelde het beste is voor natuur en milieu, maar ook voor Zeeland. aanleg van een WOV betekent een in grijpende beslissing, die het verkeer en vervoer voor decennia zal bepalen. Zo'n keuze mag niet gemaakt worden zonder een visie op een milieuvrien delijk verkeers- en vervoersbeleid voor de Delta. In ieder geval kan met een veerverbinding gemakkelijker in gespeeld worden op een veranderd beleid dan met een WOV. In het kielzog van de milieu-revival is er ook meer aandacht gekomen voor de natuur. Dit kreeg een verta ling in het Natuurbeleidsplan. Daarin wordt een voorstel gedaan voor een duurzame, ekologische hoofdstruk- tuur. De Westerschelde kreeg de sta tus van kerngebied. Terecht, gezien het internationale belang van dit grootschalig intergetijdegebied. Voor Belangrijk punt van kritiek van de ZMF op het WOV-projekt is, dat tot nu toe de WOV door het provincie bestuur niet is bezien in het licht van het aangescherpte milieubeleid. Ver keer en vervoer zijn belangrijke ver oorzakers van milieuellende, zoals luchtverontreiniging en geluidshin der. Door aanleg van nieuwe wegen versnippert de open ruimte. Centraal in het landelijke milieubeleid staat het terugdringen van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer en het vervoer per spoor en over wa ter. Voor de realisatie van de doelstel ling van het NMPhet fors terugdrin gen van de luchtverontreiniging, is er op verkeers- en vervoersgebied een enorme omwenteling, een trend breuk noodzakelijk. De aanleg van een WOV past niet in dit verhaal. Het transport over de weg wordt er door aangemoedigd. De au tomobiliteit zal toenemen. In de tracénota MER wordt rekening gehouden met een eenmalige, struk- turele toename van enkele procenten. Daarnaast worden er bij de centrale tracés jaarlijks 32 tot 38 miljoen extra autokilometers gemaakt. Dit gebeurt, omdat er meer mensen zijn die moe ten omrijden (denk aan de afstand Middelburg-Breskens) dan mensen voor wie de route korter wordt. Het openbaar vervoer zal zich moeten heroriënteren en het is nog onduide lijk of dit tot verbeteringen leidt. De meer dan 20 vogelsoorten is de Wes terschelde van internationaal belang en 75% van het schorareaal in de Del ta ligt langs de oevers van de Wester schelde. Vooral aan het dynamische, natuurlijke karakter van de Wester schelde moet bijzondere waarde wor den toegekend.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 3