aat de WOV maar varen
Thijs Kramer
Al dertig jaar probeert politiek Zeeland
de Westerschelde Oeververbinding
(WOV) te realiseren. Argumenten
waarom, daar werd niet over gepraat.
Die spraken toch voor zich... De ZMF
vindt dat er alle reden is om de WOV te
heroverwegen. Het aangescherpte
milieubeleid, de herwaardering van de
natuur en de grote financiële risiko's
van de exploitatie staan tegenover de
magere positieve effekten van de
aanleg van een WOV voor de
ontwikkeling van Zeeland. Het wordt
hoog tijd dat de Zeeuwse politiek de
illusie van een WOV eens laat varen en
de schouders zet onder een goed
funktionerende en optimale
veerverbinding.
Natuur
Milieu
Veerboot Kruiningen-Perkpolder
l n het kader van de MER/Tracé-nota
zijn de voors en (in mindere mate) de
tegens van een WOV door het pro
vinciebestuur op papier gezet. Dat er
in het verleden geen echte diskussie
is geweest wreekt zich nu. Het ver
haal komt niet echt geloofwaardig
over.
Door de jaren heen zijn de argumen
ten vóór danig veranderd. Eerst ging
het om het vermeende islolement van
Zeeuws Vlaanderen, uiteindelijk
komt men uit op de ekonomische
ontwikkeling van Zeeland. Een cijfer
matige onderbouwing van de positie
ve ekonomische effekten kan niet
worden gegeven. De negatieve kanten
blijven onderbelicht. Van een echte
afweging kan dus niet gesproken
worden.
De ZMF is in haar beoordeling van
de MER/Tracénota WOV tot de
konklusie gekomen dat het handha
ven (en optimaliseren) van de veer-
verbinding over de Westerschelde het
beste is voor natuur en milieu, maar
ook voor Zeeland.
aanleg van een WOV betekent een in
grijpende beslissing, die het verkeer
en vervoer voor decennia zal bepalen.
Zo'n keuze mag niet gemaakt worden
zonder een visie op een milieuvrien
delijk verkeers- en vervoersbeleid
voor de Delta. In ieder geval kan met
een veerverbinding gemakkelijker in
gespeeld worden op een veranderd
beleid dan met een WOV.
In het kielzog van de milieu-revival
is er ook meer aandacht gekomen
voor de natuur. Dit kreeg een verta
ling in het Natuurbeleidsplan. Daarin
wordt een voorstel gedaan voor een
duurzame, ekologische hoofdstruk-
tuur. De Westerschelde kreeg de sta
tus van kerngebied. Terecht, gezien
het internationale belang van dit
grootschalig intergetijdegebied. Voor
Belangrijk punt van kritiek van de
ZMF op het WOV-projekt is, dat tot
nu toe de WOV door het provincie
bestuur niet is bezien in het licht van
het aangescherpte milieubeleid. Ver
keer en vervoer zijn belangrijke ver
oorzakers van milieuellende, zoals
luchtverontreiniging en geluidshin
der. Door aanleg van nieuwe wegen
versnippert de open ruimte. Centraal
in het landelijke milieubeleid staat het
terugdringen van de automobiliteit
ten gunste van het openbaar vervoer
en het vervoer per spoor en over wa
ter. Voor de realisatie van de doelstel
ling van het NMPhet fors terugdrin
gen van de luchtverontreiniging, is er
op verkeers- en vervoersgebied een
enorme omwenteling, een trend
breuk noodzakelijk.
De aanleg van een WOV past niet in
dit verhaal. Het transport over de weg
wordt er door aangemoedigd. De au
tomobiliteit zal toenemen.
In de tracénota MER wordt rekening
gehouden met een eenmalige, struk-
turele toename van enkele procenten.
Daarnaast worden er bij de centrale
tracés jaarlijks 32 tot 38 miljoen extra
autokilometers gemaakt. Dit gebeurt,
omdat er meer mensen zijn die moe
ten omrijden (denk aan de afstand
Middelburg-Breskens) dan mensen
voor wie de route korter wordt. Het
openbaar vervoer zal zich moeten
heroriënteren en het is nog onduide
lijk of dit tot verbeteringen leidt. De
meer dan 20 vogelsoorten is de Wes
terschelde van internationaal belang
en 75% van het schorareaal in de Del
ta ligt langs de oevers van de Wester
schelde. Vooral aan het dynamische,
natuurlijke karakter van de Wester
schelde moet bijzondere waarde wor
den toegekend.