Zeeuws Milieubeleidsplan: u mens Keren we het tij of laten we het verlopen Van NMP naar ZMP Schets van de Zeeuwse milieukwaliteit f \P €2 Hier gaan over Yvv'L,/ - VYYYYYYYY Tjeu van Mierlo I et is al weer een aantal jaren gele den, dat het provinciaal bestuur de nota: "Naar een samenhangend mi lieubeleid" uitbracht. Nadien blijft het uitzonderlijk stil rond een daad werkelijke samenhang in het milieu beleid. Tot in april van dit jaar, als blijkt dat enkele milieuambtenaren overijld een milieubeleidsplan in el kaar moeten timmeren. Eind mei is de haastklus geklaard. Hoewel haasti ge spoed zelden goed is, is het moei lijk te beoordelen of die grote snel heid een opvallende weerslag op het uiteindelijke produkt heeft gehad. Wel is het duidelijk, dat het snel ge schreven plan nog geen afdoend ant woord is op de ernstige milieusituatie in onze provincie. Als laatste in de rij van Nederlandse provincies heeft Zeeland in juni haar eerste milieubeleidsplan gepresenteerd onder de titel "Kerend tij." Het plan geeft een schets van de ernstige milieusituatie in de provincie en vraagt om ingrijpende maatregelen. Daarmee koerst het af op een trendbreuk in het beleid. Omdat echter een uitwerking van de maatregelen node wordt gemist en omdat het plan geen bindend karakter heeft, is er geen garantie dat het tot zo'n omslag in het beleid komt. Indien we opnieuw de pijnlijke maatregelen voor ons uitschuiven, keren we het tij nooit meer, maar laten we het definitief verlopen. Over het algemeen erkent het provin ciebestuur, dat er geen aanleiding is te veronderstellen, dat de milieusitua tie in Zeeland gunstiger is dan elders. Dat betekent, dat het draagvermogen van het milieu ook hier danig in de verdrukking is geraakt. Landelijk is vorig jaar met het nationaal milieube leidsplan (NMP) een aanpak voor de milieuproblemen uitgewerkt. Die aanpak is niet alleen uitgangspunt ge weest voor het Zeeuws milieuplan, de taakstellingen van het NMP zijn eveneens overgenomen. Of dat vol doende is om enig uitzicht op de op lossing van de milieuproblemen te bieden, is twijfelachtig. Want de kri tiek op het NMP vanuit de milieube weging was behoorlijk gepeperd. De reduktiedoelstellingen gaan niet ver genoeg, aan de ophoping van de ver vuiling in bodem en grondwater komt voorlopig nog geen einde, de ergste effekten van de verzuring van het milieu krijgen we niet onder kon- trole en de algengroei in de Noordzee en de binnenwateren worden we niet de baas. Vandaar dat een vertaling van het NMP in een Zeeuws plan een duurzame ontwikkeling in onze pro vincie niet waarborgt. Daarvoor zijn verdergaande maatregelen noodzake lijk. Het Zeeuws milieubeleidsplan geeft geen breedvoerige beschouwingen over de milieuproblemen. Over de landelijke situatie zijn al voldoende andere gezaghebbende studies ver schenen, zo is de opvatting. De kontoeren van de Zeeuwse mi lieukwaliteit worden wel geschetst, maar een breed inzicht in die situatie wordt niet verschaft. Voor een groot aantal thema's wordt de algemene op merking, dat de Zeeuwse situatie niet veel beter is dan de landelijke, niet s konkreet onderbouwd. Van veel stof- I fen is nog weinig bekend over het voorkomen in het Zeeuwse milieu. tt Onvoldoende is nog bekend over de ontwikkeling van de vermesting van 3 bodem, grondwater en natuurgebie den. Een volledige kijk op de vervui- De s,orrr,vl°YYYndieSYr 1 SSiï&TS dichtregels vanH wti4$weer; ^eóe pijlerdanr jeu noemen: n de natuur Ijet besluit to gpgjjJ^erwege de f HH flint .ordelijkheid: TatuürW^^d^eTschelde ,„-L

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 3