Zeeuws Milieubeleidsplan:
u
mens
Keren we het tij of laten we het verlopen
Van NMP naar ZMP
Schets van de Zeeuwse
milieukwaliteit
f \P €2
Hier gaan over
Yvv'L,/ - VYYYYYYYY
Tjeu van Mierlo
I et is al weer een aantal jaren gele
den, dat het provinciaal bestuur de
nota: "Naar een samenhangend mi
lieubeleid" uitbracht. Nadien blijft
het uitzonderlijk stil rond een daad
werkelijke samenhang in het milieu
beleid. Tot in april van dit jaar, als
blijkt dat enkele milieuambtenaren
overijld een milieubeleidsplan in el
kaar moeten timmeren. Eind mei is
de haastklus geklaard. Hoewel haasti
ge spoed zelden goed is, is het moei
lijk te beoordelen of die grote snel
heid een opvallende weerslag op het
uiteindelijke produkt heeft gehad.
Wel is het duidelijk, dat het snel ge
schreven plan nog geen afdoend ant
woord is op de ernstige milieusituatie
in onze provincie.
Als laatste in de rij van Nederlandse
provincies heeft Zeeland in juni haar
eerste milieubeleidsplan gepresenteerd
onder de titel "Kerend tij." Het plan geeft
een schets van de ernstige
milieusituatie in de provincie en vraagt
om ingrijpende maatregelen. Daarmee
koerst het af op een trendbreuk in het
beleid. Omdat echter een uitwerking
van de maatregelen node wordt gemist
en omdat het plan geen bindend
karakter heeft, is er geen garantie dat
het tot zo'n omslag in het beleid komt.
Indien we opnieuw de pijnlijke
maatregelen voor ons uitschuiven,
keren we het tij nooit meer, maar laten
we het definitief verlopen.
Over het algemeen erkent het provin
ciebestuur, dat er geen aanleiding is
te veronderstellen, dat de milieusitua
tie in Zeeland gunstiger is dan elders.
Dat betekent, dat het draagvermogen
van het milieu ook hier danig in de
verdrukking is geraakt. Landelijk is
vorig jaar met het nationaal milieube
leidsplan (NMP) een aanpak voor de
milieuproblemen uitgewerkt. Die
aanpak is niet alleen uitgangspunt ge
weest voor het Zeeuws milieuplan, de
taakstellingen van het NMP zijn
eveneens overgenomen. Of dat vol
doende is om enig uitzicht op de op
lossing van de milieuproblemen te
bieden, is twijfelachtig. Want de kri
tiek op het NMP vanuit de milieube
weging was behoorlijk gepeperd. De
reduktiedoelstellingen gaan niet ver
genoeg, aan de ophoping van de ver
vuiling in bodem en grondwater
komt voorlopig nog geen einde, de
ergste effekten van de verzuring van
het milieu krijgen we niet onder kon-
trole en de algengroei in de Noordzee
en de binnenwateren worden we niet
de baas. Vandaar dat een vertaling van
het NMP in een Zeeuws plan een
duurzame ontwikkeling in onze pro
vincie niet waarborgt. Daarvoor zijn
verdergaande maatregelen noodzake
lijk.
Het Zeeuws milieubeleidsplan geeft
geen breedvoerige beschouwingen
over de milieuproblemen. Over de
landelijke situatie zijn al voldoende
andere gezaghebbende studies ver
schenen, zo is de opvatting.
De kontoeren van de Zeeuwse mi
lieukwaliteit worden wel geschetst,
maar een breed inzicht in die situatie
wordt niet verschaft. Voor een groot
aantal thema's wordt de algemene op
merking, dat de Zeeuwse situatie niet
veel beter is dan de landelijke, niet s
konkreet onderbouwd. Van veel stof- I
fen is nog weinig bekend over het
voorkomen in het Zeeuwse milieu. tt
Onvoldoende is nog bekend over de
ontwikkeling van de vermesting van 3
bodem, grondwater en natuurgebie
den. Een volledige kijk op de vervui-
De s,orrr,vl°YYYndieSYr
1 SSiï&TS dichtregels vanH
wti4$weer;
^eóe pijlerdanr
jeu noemen:
n de natuur
Ijet besluit to
gpgjjJ^erwege de f
HH flint
.ordelijkheid:
TatuürW^^d^eTschelde
,„-L