4
!m
1F
lende planologiewerkgroepen behandeld. In 1989
werd ook op Tholen een planologiewerkgroep op
gericht door de "Natuurvereniging Tholen". De
planologiewerkgroepen hebben ook een belang
rijke funktie in het begeleiden en koördineren
van landinrichtingsprojekten.
Deltawateren
Ook dit jaar vroeg de Oosterschelde veel aan
dacht. Na de aanwijzing tot beschermd natuur
monument door het Ministerie van Landbouw en
Visserij kwam in het voorjaar een inspraakproce
dure op gang, waarin veel bezwaren naar voren
werden gebracht door de rekreatiesektorDoor
de ZMF is de aanwijzing positief ondersteund.
Wel is bezwaar aangetekend tegen het feit dat de
(binnendijkse) relatienotagebieden (karrevelden,
inlagen), die met de Oosterschelde één geheel
vormen, buiten de aanwijzing zijn gelaten.
Bovendien is de ZMF van mening dat in de plannen
niet voldoende garanties aanwezig zijn, dat de
natuurwaarden behouden en versterkt kunnen
worden, ondanks de toenemende rekreatiedruk
Door de ZMF is sterk aangedrongen op een goede
handhaving van de betredingsregeling. In de
inspraakprocedure kwamen veel bezwaren naar
voren tegen het afsluiten van de Oliegeul,
volgens de ZMF een noodzakelijke maatregel om de
opbouw van een zeehondenpopulatie in de Ooster
schelde te laten slagen.
De problematiek rond de kokkelvisserij op de
Oosterschelde is ook nog niet opgelost. Door
het grote aantal vergunningen bestaat de moge
lijkheid dat in bepaalde situaties de Ooster
schelde wordt leeggevist, waardoor de voed
selvoorziening voor een groot aantal steltlopers
in gevaar komt.
Minister Braks kwam met een nieuw beleid t.a.v.
de handkokkelvissersNaar onze mening is bij de
uitgifte van vergunningen te laat ingegrepen. Nu
stelt de minister voor de vergunningen terug te
brengen van 350 naar 90. Daarbij is meer gekeken
naar de juridische aspekten dan naar de wen
selijkheid geredeneerd vanuit een natuurvrien
delijk Oosterscheldebeleid. De ZMF is het met
het produktschap eens dat het aantal vergunnin
gen verder terug moet gebracht worden.
Mede namens de ZMF werd door het Deltaoverleg
bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
gepleit voor het mogelijk maken van een onge
stoorde natuurlijke ontwikkeling van de Voordel
ta. Het Ministerie reageerde hier in eerste
instantie positief op. Bij Gedeputeerde Staten
is aangedrongen op maatregelen, mede om de
rekreatieve ontwikkelingen in goede banen te
leiden. Door Rijkswaterstaat wordt nu gewerkt
aan de opstelling van een beleidsplan voor dit
gebied
Tegen de plannen van het Waterschap voor de
zoetwatervoorziening op Tholen en St. Philips-
land is een bezwaarschrift ingediend. Naar de
mening van de ZMF worden, door de aanvoer van
het zoete water van elders, de daar nog veel
voorkomende en waardevolle brakwatermilieu's
bedreigd in hun voortbestaan. Er zal een verar
ming van de aanwezige levensgemeenschappen
optreden. Daarnaast bestaan er twijfels over de
kwaliteit van het aan te voeren water. Bij de
opening van de waterzuiveringsinstallatie nummer
Eén te Breskens werd de ZMF uitgenodigd een
woordje te spreken. Aangedrongen werd op verdere
defosfatering en denitrifikatie
Tegen de verlenging van de jacht vanaf het
water op de Westerschelde en in het Verdronken
Land van Saeftinghe werd geprotesteerd bij het
Ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Vis
serij. We werden daarin gesteund door het
beleidsplan Westerschelde dat uitgaat van
beheersjacht. Voor de Westerschelde leek het
erop dat eindelijk na een diskussie van meer dan
15 jaar deze plezierjacht beëindigd zou worden.
Maar door persoonlijke tussenkomst van staats-
sekretaris van Amilsvoort lijkt er toch weer
roet in het eten gestrooid te worden. Over de
verlenging van de jacht in Saeftinghe bestaat
nog steeds onduidelijkheid. In ieder geval is er
de afgelopen winter niet gejaagd. Dat heeft
meteen voor een verandering in het gedrag van de
ganzen geleid, die nu meer dan de voorgaande
jaren in Saeftinghe blijven.
Bij Rijkswaterstaat werd bezwaar gemaakt tegen
het ontgronden t.b.v. de zandwinning rond de
Hooge Platen in de Westerschelde. Ons standpunt
is dat er slechts om nautische redenen ontgrond
mag worden, zodat de dynamiek van het estuariene
milieu zoveel mogelijk behouden blijft.
Landinrichting
De vertegenwoordiging van de ZMF in landin
richtingskommissies werd uitgebreid van 6 naar
9. Dit jaar werden de volgende personen voor
gedragen als adviserende leden en als zodanig
benoemd in de landinrichtingskommissie:
- administratieve ruilverkaveling IJzendijke:
Geertje van der Krogt;
- administratieve ruilverkaveling St.Annaland:
Piet van der Reest;
- administratieve ruilverkaveling St.Maartens
dijk: Gerard Westerweel
Het belang van landinrichting voor natuur en
landschap in Zeeland neemt niet alleen toe door
de toename van projekten, maar ook door de ver
anderingen die op landelijk niveau worden
aangebracht. Minister Braks onderstreepte nog
eens in een brief aan de Centrale Landinrich-
tings Commissie (CLC) dat natuur- en landschaps-
belangen meer dan tot nu toe het geval was
behoren mee te tellen. In het Natuurbeleidsplan
wordt duidelijk gemaakt dat landinrichting van
groot belang is voor de realisatie van de
ekologische hoofdstruktuurDe CLC heeft in een
brief aan minister Braks daarmee ingestemd en
vindt dat ook in de lopende projekten het NBP al
moet worden meegenomen. Voor Zeeland betekent
deze belangrijke beleidsontwikkeling dat vooral
in de ruilverkaveling op Walcheren meer natuur
ontwikkeling thuishoort, maar ook dat in de
administratieve ruilverkavelingen meer aandacht
aan natuur en landschap behoort te worden
besteed.
Met het oog op de behandeling van de aanvragen
voor landinrichting in de Braakman is door de
ZMF een herinrichting voor het noordelijk deel
van de Braakman aangevraagd. Deze aanvraag werd
door de CLC niet gehonoreerd, maar wel is al 50
ha extra voor natuurontwikkeling gereserveerd
voor dit gebied.
In het kader van de inspraakmogelijkheden bij
het voor-ontwerp werden bijeenkomsten bezocht en
schriftelijke reakties gegeven op de plannen
voor de administratieve ruilverkavelingen
Schoondijke en Zuidzande-Breskens
Het landinrichtingsoverleg van de ZMF komt in
beginsel 4 x per jaar bijeen. Ook in 1989 was
dat het geval. Het overleg is samengesteld uit
vertegenwoordigers van de verschillende ruil-
verkavelingsprojekten (zowel vrijwillige als
professionele betrokkenen).
Aangezien het aantal in procedure genomen
projekten toeneemt, wordt ook de werkgroep elk
jaar wat groter. In het overleg wordt vooral
ingegaan op landelijke en provinciale ontwik
kelingen. Daarnaast worden relevante ervaringen
en knelpunten uit de diverse projekten behan
deld.
4. SLOT
Een zeer belangrijke voorwaarde om alle genoemde
aktiviteiten van de grond te tillen, is een
grote inzet van de medewerkers op het buro. Daar
konden we ook in 1989 weer op rekenen. Vaak was
de inzet van hen tomeloos, maar dan nog bleven
veel zaken die om een vervolg vroegen, onaange
roerd. De oorzaak daarvan ligt in de scheefgroei
tussen de toename van allerlei nijpende natuur-
en milieuzaken en het aanbod van menskracht om
daar mee aan de slag te gaan. Die onevenwich
tigheid konden ook dit jaar de vele vrijwil
ligers in en buiten onze vereniging in weerwil
van hun bijzondere inspanningen niet ongedaan
maken. Al die bijdragen stellen we ten zeerste
op prijs, alleen al om niet nog meer behar-
tenswaardige zaken te moeten laten liggen.
Of het beleidsplan een passend antwoord heeft
geboden, blijkt een retorische vraag. Nieuwe
ontwikkelingen zorgen soms voor aanpassing van
nog maar net uitgezette strategieën. De recente
natuur- en milieuhausse is zo'n ontwikkeling. Ze
legt extra druk op de ZMF. Beleidsvoerders en
subsidiënten zullen uiteindelijk de financiële
voorwaarden moeten scheppen om die druk van de
ketel te halen.
9 februari 1990,
bestuur en buro Zeeuwse Milieufederatie.
Duurzaam beleid verdraagt geen afwenteling
van problemen op komende generaties.