3.3. Natuurbescherming
en planologie
van het projekt Goese Sas is stroef. Er bestaan
bezwaren bij bewoners en er is een reële moge
lijkheid dat radio- en tv-storing door toedoen
van de inbedrijfstelling voor onoverkomelijke
problemen zorgt. De PR-kommissie en de tech
nische werkgroep behoeven een prikkel tot
aktivering.
COVRA
Tegen het oprichten en in werking brengen van
een inrichting voor de verwerking en opslag van
al het Nederlandse radioaktieve afval door de
COVRA op de nieuwe lokatie in het Sloegebied
werden alle toelaatbare akties ondernomen.
Hoorzittingen werden bezocht; bezwaar- en
beroepsprocedures werden -en worden nog- gevoerd
tegen de door B W van Borsele verstrekte
bouwvergunning, tegen de door de rijksoverheid
verleende Kernenergiewetvergunningen voor het
oprichten en in werking brengen en houden van
deze COVRA-faciliteit, alsmede tegen de daardoor
verleende WVO-vergunning voor het lozen van
afvalwater in de WesterscheldeBij de inge
stelde beroepen werden tevens schorsingsver-
zoeken bij de Raad van State ingediend om die
verstrekte vergunningen geschorst te krijgen dan
wel dat voorlopige voorzieningen kunnen worden
getroffen om aan de ingediende bezwaren tegemoet
te komen. Schorsingsverzoeken worden op betrek
kelijk korte termijn (in hoofdzaken) behandeld,
terwijl de afhandeling van het Kroonberoep
jammer genoeg vele jaren op zich laat wachten.
Via het Zeeuws Platform Stop Kernenergie werd
veelvuldig overleg gepleegd met alle groeperin
gen, die zich met de COVRA bemoeien. De ZMF
verleende zoveel mogelijk bijstand om de komst
van het bedrijf tegen te houden, dan wel veel
strengere veiligheidseisen doorgevoerd te
krijgen teneinde te voorkomen dat radioaktieve
stoffen de omgeving kunnen besmetten.
Het Kanaalzóneproiekt
De voortgang van het projekt verliep met horten
en stoten. Vooral met betrekking tot het extern
veiligheidsonderzoek waren in de aanvang van het
jaar problemen van formele aard. Ook de beschik
baarheid van emissiegegevens van de diverse
bedrijven was enige tijd een knelpunt.
Medio juni was er een voorlichtingsavond voor de
bevolking in Sluiskil die door 300 mensen werd
bezocht
Daarna heeft het projekt enige tijd in een
impasse verkeerd vanwege financiële en kapaci-
teitsproblemen. Tegen het eind van het jaar kwam
de kar uit de modder en is fase 1 afgesloten met
alle deelrapporten voor het basisscenario. In
november is een brainstormdag georganiseerd,
waarbij klaims en opties van de diverse partijen
aan de orde kwamen.
Het Zeeuws Boerenbroodproiekt
De landbouw-milieu-problematiek is iets wat de
ZMF al lang ter harte gaat. Door gebrek aan
personele middelen was de aandacht die hieraan
besteed kon worden in het verleden gering. Toch
heeft de ZMF in 1989 besloten zich aktief in te
zetten in de begeleidingskommissie van het
Zeeuws Boerenbroodprojekt.
Het Zeeuws Boerenbroodprojekt is een initiatief
van het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt
(ZAJK), een groep jonge boeren die op een
aktieve manier de landbouw-milieuproblematiek
willen aanpakken. Globaal houdt het projekt het
volgende in: dat binnen de gangbare landbouw er
een mogelijkheid komt om bakwaardige tarwe op
milieuvriendelijke wijze te telen. Dat wil
zeggen: een teeltwijze zonder kunstmest, maar
met organische bemesting en slechts één che
mische bestrijding vóór het opkomen van het
gewas. In de gangbare landbouw wordt gemiddeld
vijf keer gespoten. Het betekent dus een reduk-
tie van 80%.
Deze teeltwijze zal leiden tot minder opbrengst
in kilogrammen. Deze opbrengstvermindering zal
f moeten worden gekompenseerd door een hogere
prijs voor het produkt. De meerprijs voor het
graan wordt doorberekend aan de konsument die
een "milieuvriendelijker" brood koopt.
Een breed samengestelde begeleidingskomraissie
zet zich er voor in dit projekt van de grond te
krijgen.
Nieuwe bezwaren- en beroepsprocedures werden
dit jaar ingesteld om verleende vergunningen
vernietigd te krijgen óf beter afgestemd op de
belangen van natuur en milieu.
- bezwaar tegen het lozen van perswater uit het
depot voor verontreinigde baggerspecie in
Hansweert (3/2);
- beroep en schorsingsverzoek baggerspecieber
ging Hansweert (24/2);
- bezwaar tegen vergunning Afvalstoffenwet aan
Verbrugge in Terneuzen (28/4);
- bezwaar tegen Kernenergiewetvergunning voor
de COVRA van de Ministeries EZ, VROM, SZ, WVC
(8/6);
- bezwaar tegen vergunning Afvalstoffenwet aan
Sanderse in Axel (5/7), betreft onvoldoende
afdekking en luchtafvoer van te reinigen
grond;
- bezwaar tegen voortdurende stankoverlast door
Vetsmelterij in Hoofdplaat (bij Oostburg)
(11/7);
- bezwaar tegen uitbreiding OVET in Vlissingen-
Oost met vergunning Wet Luvo (21/7) i.v.m.
onvoldoende beheersing kolenstof uit opslag;
- bezwaar tegen jaarlijks storten vervuilde
baggerspecie uit de veerhavens Breskens en
Perkpolder in de Westerschelde d.m.v. WVO-
vergunning van RWS (15/8);
bezwaar tegen vergunning Wet Luvo aan Dow
Benelux (21/8) o.m. tegen uitworp CFK's uit
nieuwe fabriek;
- beroep en schorsingsverzoek tegen de Ker-
nenergiewetvergunning voor de COVRA (5/10);
- beroep en schorsingsverzoek tegen WVO-ver
gunning voor de COVRA van Min. V&W (lozings
vergunning) (5/10);
- bezwaar bij gemeente Borsele en schorsings
verzoek bij Raad van State tegen bouwvergun
ning voor de COVRA (5/10).
- bezwaar tegen vergunning Hinderwet aan
Philips Terneuzen (8/11) o.m. onvolledige
aanvraag t.a.v. vrijkomende milieugevaarlijke
stoffen;
- bezwaar tegen vergunningen Hinderwet en Wet
Luvo (Luchtverontreiniging) aan M T Chemi
cals in Vlissingen-Oost (12/12) m.b.t. Meta-
blen-fabriek, o.m. uitworp zwarte lijststof
acrylonitril;
- bezwaar tegen vergunning Hinderwet aan
Opfokbedrijf Den Hollander te Oostkapelle
(21/12);
- bezwaar tegen vergunningen Hinderwet, Luvo en
Wet Geluidhinder aan Total Raffinaderij
Vlissingen m.b.t. zwarte lijststof benzeen
(21/12).
Op natuurbescherminasaebied was de presentatie
van het Natuur Beleidsplan (NBP) een belangrijk
moment. Zowel landelijk als provinciaal werd
meegediskussieerd over de inhoud van het NBP. Op
hoofdlijnen onderschreven we het kommentaar van
de Stichting Natuur en Milieu. Dat bleek een
goed plan, maar nog te onduidelijk in de uit
voering. De ZMF-reaktie betrof Zeeuwse aspekten:
meer natuurontwikkelingsmogelijkheden langs de
oevers van de Ooster- en Westerschelde, een
erkenning van het krekengebied in Zeeuws-Vlaan-
deren als kerngebied en de noodzaak om de
Braakman en de Zwinstreek met elkaar te verbin
den.
Verder is er gereageerd op een skala van be
leidsnota's.
De omgrenzing van de Grote Landschappelijke
Eenheid (GLE) Zuid-Beveland kon onze goedkeuring
niet wegdragen. Naar onze mening horen de
polders langs de oevers van de Westerschelde in
de GLE opgenomen te worden, omdat ze een natuur-
en kultuurhistorische samenhang vertonen met de
rest van de Zak van Zuid-Beveland. G.S. heeft
zich teveel laten leiden door het idee dat de
WOV geen strobreed in de weg gelegd mag worden.
Uitgebreid werd gereageerd op de aanpassing van
het Struktuurschema Verkeer en Vervoer. Wederom
werd ons standpunt tegen de WOV kenbaar gemaakt
en onderbouwd, evenals de afwijzing van het
Baalhoekkanaal en de Dammenweg. De Wetenschaps
winkel is gevraagd te onderzoeken wat de konse-
kwenties zijn van het terugdringen van het
autoverkeer in het kader van het milieubeleid en
in relatie tot de rentabiliteit van de WOV.
Samen met de andere belanghebbende milieuor
ganisaties werd een reaktie opgesteld op de
nota "Kustverdediging" van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat. Daarin werd een pleidooi
gehouden voor het toelaten van meer natuurlijke
processen en voor de dynamiek in het kustmilieu
bij het beheer van de zeewering.
Voorts werd gereageerd op de "Sterkte-zwakte
analyse rekreatie Walcheren". Naar onze mening
werd onvoldoende rekening gehouden met het
gegeven dat natuur en landschap mede dragers
zijn van de rekreatie. Ook is aandacht gevraagd
voor het toenemende belang van een schoon
milieu, ook voor de rekreatiesektor
De ZMF steunt het streven om te komen tot een
sociaal kontrakt tussen de windenergie-exploi
tanten en de milieuorganisaties. Het sociaal
kontrakt moet er voor zorgen dat de konflikten
over vogelhinder en windmolens tot een minimum
worden beperkt. Er bestaat nog veel onzekerheid
over de vraag of windmolens vogels hinderen of
deze zelfs als gehaktmolens werken. Uit onder
zoek blijkt dat dit dit laatste zich in ieder
geval beperkt tot slecht-zicht situaties. In de
kustzones vinden echter veel vogelbewegingen
plaats b.v. van vogels die binnendijks komen
overtijen. Onderzoek moet duidelijk maken of het
hier echt om een probleem gaat. Zolang er echter
geen duidelijkheid bestaat, moet het kontrakt
voorzien in een gedragskode, zodat de uitbrei
ding van windenergie niet teveel gefrustreerd
wordt door vogelbezwaren. De onderhandelingen
vlotten niet erg. Het lijkt erop dat er alleen
een kontrakt komt voor Zeeland en Zuid-Holland.
VROM heeft als tegenprestatie wel flink wat geld
beschikbaar gesteld om het vogelonderzoek uit te
voeren, zodat hopelijk over enige tijd dit
probleem uit de wereld is en er op een verant
woorde wijze uitbreiding van windenergie gerea
liseerd kan worden.
Op planologisch terrein werden in 1989 een
aantal belangrijke suksessen geboekt.
De Raad van State zette een streep door de
trailerhelling, passantenhaven en kamping in
het Schelphoekgebied langs de oevers van de
Oosterschelde. Daarmee kwam een voorlopig eind
aan een lange periode van procederen. Aan het
belang van de natuurwaarde van de Oosterschelde
werd terecht door de Raad van State erg zwaar
getild. Aan Staatsbosbeheer, de eigenaar en
beheerder van de Schelphoek, is gevraagd de
trailerhelling op te ruimen.
De Raad van State vernietigde op ons verzoek een
vergunning/ontheffing Natuurbeschermingswet voor
de aanleg van een golfterrein langs de Hoogezoom
te Westerschouwen. De golfclub zag verder af van
de plannen voor de aanleg van een baan, die
deels in het beschermd natuurmonument geprojek-
teerd was.
De Raad van State heeft zich ook uitgesproken
tegen de ontheffing die nodig is voor het
gebruiken van het ULV-terrein te Brouwershaven.
Daardoor kon een ander beroep bij de Raad van
State tegen deze verstorende aktiveiten worden
ingetrokken.
De volgende nieuwe bezwaarschriften werden
ingediend:
- bestemmingsplan buitengebied Veere;
- bestemmingsplan t.b.v. uitbreiding kamping
Vos, Valkenisse;
- bestemmingsplan Axelse Vlakte, Sas van Gent;
- bestemmingsplan Hof Domburg, Domburg;
- bestemmingsplan Grevelingen, Brouwershaven,
beroep bij G.S.;
- plan voor de bouw van windmolens te Schore,
Kapelle;
Andere reakties werden gegeven op:
- inspraak tracénota S 14-S 15, Rijkswater
staat;
- inrichtinsplan Hals Zuid-Beveland, Reimers-
waal;
Ongeveer de helft van de Zeeuwse gemeenten
sturen bestemmingsplannen ter beoordeling op in
het kader van het vooroverleg. In samenwerking
met de planologiewerkgroepen werd hierop steeds
gereageerd. In 1989 zijn zo 7 bestemmingsplannen
beoordeeld
Veel regionale zaken werden door de verschil-