3.3. Natuurbescherming en planologie van het projekt Goese Sas is stroef. Er bestaan bezwaren bij bewoners en er is een reële moge lijkheid dat radio- en tv-storing door toedoen van de inbedrijfstelling voor onoverkomelijke problemen zorgt. De PR-kommissie en de tech nische werkgroep behoeven een prikkel tot aktivering. COVRA Tegen het oprichten en in werking brengen van een inrichting voor de verwerking en opslag van al het Nederlandse radioaktieve afval door de COVRA op de nieuwe lokatie in het Sloegebied werden alle toelaatbare akties ondernomen. Hoorzittingen werden bezocht; bezwaar- en beroepsprocedures werden -en worden nog- gevoerd tegen de door B W van Borsele verstrekte bouwvergunning, tegen de door de rijksoverheid verleende Kernenergiewetvergunningen voor het oprichten en in werking brengen en houden van deze COVRA-faciliteit, alsmede tegen de daardoor verleende WVO-vergunning voor het lozen van afvalwater in de WesterscheldeBij de inge stelde beroepen werden tevens schorsingsver- zoeken bij de Raad van State ingediend om die verstrekte vergunningen geschorst te krijgen dan wel dat voorlopige voorzieningen kunnen worden getroffen om aan de ingediende bezwaren tegemoet te komen. Schorsingsverzoeken worden op betrek kelijk korte termijn (in hoofdzaken) behandeld, terwijl de afhandeling van het Kroonberoep jammer genoeg vele jaren op zich laat wachten. Via het Zeeuws Platform Stop Kernenergie werd veelvuldig overleg gepleegd met alle groeperin gen, die zich met de COVRA bemoeien. De ZMF verleende zoveel mogelijk bijstand om de komst van het bedrijf tegen te houden, dan wel veel strengere veiligheidseisen doorgevoerd te krijgen teneinde te voorkomen dat radioaktieve stoffen de omgeving kunnen besmetten. Het Kanaalzóneproiekt De voortgang van het projekt verliep met horten en stoten. Vooral met betrekking tot het extern veiligheidsonderzoek waren in de aanvang van het jaar problemen van formele aard. Ook de beschik baarheid van emissiegegevens van de diverse bedrijven was enige tijd een knelpunt. Medio juni was er een voorlichtingsavond voor de bevolking in Sluiskil die door 300 mensen werd bezocht Daarna heeft het projekt enige tijd in een impasse verkeerd vanwege financiële en kapaci- teitsproblemen. Tegen het eind van het jaar kwam de kar uit de modder en is fase 1 afgesloten met alle deelrapporten voor het basisscenario. In november is een brainstormdag georganiseerd, waarbij klaims en opties van de diverse partijen aan de orde kwamen. Het Zeeuws Boerenbroodproiekt De landbouw-milieu-problematiek is iets wat de ZMF al lang ter harte gaat. Door gebrek aan personele middelen was de aandacht die hieraan besteed kon worden in het verleden gering. Toch heeft de ZMF in 1989 besloten zich aktief in te zetten in de begeleidingskommissie van het Zeeuws Boerenbroodprojekt. Het Zeeuws Boerenbroodprojekt is een initiatief van het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt (ZAJK), een groep jonge boeren die op een aktieve manier de landbouw-milieuproblematiek willen aanpakken. Globaal houdt het projekt het volgende in: dat binnen de gangbare landbouw er een mogelijkheid komt om bakwaardige tarwe op milieuvriendelijke wijze te telen. Dat wil zeggen: een teeltwijze zonder kunstmest, maar met organische bemesting en slechts één che mische bestrijding vóór het opkomen van het gewas. In de gangbare landbouw wordt gemiddeld vijf keer gespoten. Het betekent dus een reduk- tie van 80%. Deze teeltwijze zal leiden tot minder opbrengst in kilogrammen. Deze opbrengstvermindering zal f moeten worden gekompenseerd door een hogere prijs voor het produkt. De meerprijs voor het graan wordt doorberekend aan de konsument die een "milieuvriendelijker" brood koopt. Een breed samengestelde begeleidingskomraissie zet zich er voor in dit projekt van de grond te krijgen. Nieuwe bezwaren- en beroepsprocedures werden dit jaar ingesteld om verleende vergunningen vernietigd te krijgen óf beter afgestemd op de belangen van natuur en milieu. - bezwaar tegen het lozen van perswater uit het depot voor verontreinigde baggerspecie in Hansweert (3/2); - beroep en schorsingsverzoek baggerspecieber ging Hansweert (24/2); - bezwaar tegen vergunning Afvalstoffenwet aan Verbrugge in Terneuzen (28/4); - bezwaar tegen Kernenergiewetvergunning voor de COVRA van de Ministeries EZ, VROM, SZ, WVC (8/6); - bezwaar tegen vergunning Afvalstoffenwet aan Sanderse in Axel (5/7), betreft onvoldoende afdekking en luchtafvoer van te reinigen grond; - bezwaar tegen voortdurende stankoverlast door Vetsmelterij in Hoofdplaat (bij Oostburg) (11/7); - bezwaar tegen uitbreiding OVET in Vlissingen- Oost met vergunning Wet Luvo (21/7) i.v.m. onvoldoende beheersing kolenstof uit opslag; - bezwaar tegen jaarlijks storten vervuilde baggerspecie uit de veerhavens Breskens en Perkpolder in de Westerschelde d.m.v. WVO- vergunning van RWS (15/8); bezwaar tegen vergunning Wet Luvo aan Dow Benelux (21/8) o.m. tegen uitworp CFK's uit nieuwe fabriek; - beroep en schorsingsverzoek tegen de Ker- nenergiewetvergunning voor de COVRA (5/10); - beroep en schorsingsverzoek tegen WVO-ver gunning voor de COVRA van Min. V&W (lozings vergunning) (5/10); - bezwaar bij gemeente Borsele en schorsings verzoek bij Raad van State tegen bouwvergun ning voor de COVRA (5/10). - bezwaar tegen vergunning Hinderwet aan Philips Terneuzen (8/11) o.m. onvolledige aanvraag t.a.v. vrijkomende milieugevaarlijke stoffen; - bezwaar tegen vergunningen Hinderwet en Wet Luvo (Luchtverontreiniging) aan M T Chemi cals in Vlissingen-Oost (12/12) m.b.t. Meta- blen-fabriek, o.m. uitworp zwarte lijststof acrylonitril; - bezwaar tegen vergunning Hinderwet aan Opfokbedrijf Den Hollander te Oostkapelle (21/12); - bezwaar tegen vergunningen Hinderwet, Luvo en Wet Geluidhinder aan Total Raffinaderij Vlissingen m.b.t. zwarte lijststof benzeen (21/12). Op natuurbescherminasaebied was de presentatie van het Natuur Beleidsplan (NBP) een belangrijk moment. Zowel landelijk als provinciaal werd meegediskussieerd over de inhoud van het NBP. Op hoofdlijnen onderschreven we het kommentaar van de Stichting Natuur en Milieu. Dat bleek een goed plan, maar nog te onduidelijk in de uit voering. De ZMF-reaktie betrof Zeeuwse aspekten: meer natuurontwikkelingsmogelijkheden langs de oevers van de Ooster- en Westerschelde, een erkenning van het krekengebied in Zeeuws-Vlaan- deren als kerngebied en de noodzaak om de Braakman en de Zwinstreek met elkaar te verbin den. Verder is er gereageerd op een skala van be leidsnota's. De omgrenzing van de Grote Landschappelijke Eenheid (GLE) Zuid-Beveland kon onze goedkeuring niet wegdragen. Naar onze mening horen de polders langs de oevers van de Westerschelde in de GLE opgenomen te worden, omdat ze een natuur- en kultuurhistorische samenhang vertonen met de rest van de Zak van Zuid-Beveland. G.S. heeft zich teveel laten leiden door het idee dat de WOV geen strobreed in de weg gelegd mag worden. Uitgebreid werd gereageerd op de aanpassing van het Struktuurschema Verkeer en Vervoer. Wederom werd ons standpunt tegen de WOV kenbaar gemaakt en onderbouwd, evenals de afwijzing van het Baalhoekkanaal en de Dammenweg. De Wetenschaps winkel is gevraagd te onderzoeken wat de konse- kwenties zijn van het terugdringen van het autoverkeer in het kader van het milieubeleid en in relatie tot de rentabiliteit van de WOV. Samen met de andere belanghebbende milieuor ganisaties werd een reaktie opgesteld op de nota "Kustverdediging" van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daarin werd een pleidooi gehouden voor het toelaten van meer natuurlijke processen en voor de dynamiek in het kustmilieu bij het beheer van de zeewering. Voorts werd gereageerd op de "Sterkte-zwakte analyse rekreatie Walcheren". Naar onze mening werd onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat natuur en landschap mede dragers zijn van de rekreatie. Ook is aandacht gevraagd voor het toenemende belang van een schoon milieu, ook voor de rekreatiesektor De ZMF steunt het streven om te komen tot een sociaal kontrakt tussen de windenergie-exploi tanten en de milieuorganisaties. Het sociaal kontrakt moet er voor zorgen dat de konflikten over vogelhinder en windmolens tot een minimum worden beperkt. Er bestaat nog veel onzekerheid over de vraag of windmolens vogels hinderen of deze zelfs als gehaktmolens werken. Uit onder zoek blijkt dat dit dit laatste zich in ieder geval beperkt tot slecht-zicht situaties. In de kustzones vinden echter veel vogelbewegingen plaats b.v. van vogels die binnendijks komen overtijen. Onderzoek moet duidelijk maken of het hier echt om een probleem gaat. Zolang er echter geen duidelijkheid bestaat, moet het kontrakt voorzien in een gedragskode, zodat de uitbrei ding van windenergie niet teveel gefrustreerd wordt door vogelbezwaren. De onderhandelingen vlotten niet erg. Het lijkt erop dat er alleen een kontrakt komt voor Zeeland en Zuid-Holland. VROM heeft als tegenprestatie wel flink wat geld beschikbaar gesteld om het vogelonderzoek uit te voeren, zodat hopelijk over enige tijd dit probleem uit de wereld is en er op een verant woorde wijze uitbreiding van windenergie gerea liseerd kan worden. Op planologisch terrein werden in 1989 een aantal belangrijke suksessen geboekt. De Raad van State zette een streep door de trailerhelling, passantenhaven en kamping in het Schelphoekgebied langs de oevers van de Oosterschelde. Daarmee kwam een voorlopig eind aan een lange periode van procederen. Aan het belang van de natuurwaarde van de Oosterschelde werd terecht door de Raad van State erg zwaar getild. Aan Staatsbosbeheer, de eigenaar en beheerder van de Schelphoek, is gevraagd de trailerhelling op te ruimen. De Raad van State vernietigde op ons verzoek een vergunning/ontheffing Natuurbeschermingswet voor de aanleg van een golfterrein langs de Hoogezoom te Westerschouwen. De golfclub zag verder af van de plannen voor de aanleg van een baan, die deels in het beschermd natuurmonument geprojek- teerd was. De Raad van State heeft zich ook uitgesproken tegen de ontheffing die nodig is voor het gebruiken van het ULV-terrein te Brouwershaven. Daardoor kon een ander beroep bij de Raad van State tegen deze verstorende aktiveiten worden ingetrokken. De volgende nieuwe bezwaarschriften werden ingediend: - bestemmingsplan buitengebied Veere; - bestemmingsplan t.b.v. uitbreiding kamping Vos, Valkenisse; - bestemmingsplan Axelse Vlakte, Sas van Gent; - bestemmingsplan Hof Domburg, Domburg; - bestemmingsplan Grevelingen, Brouwershaven, beroep bij G.S.; - plan voor de bouw van windmolens te Schore, Kapelle; Andere reakties werden gegeven op: - inspraak tracénota S 14-S 15, Rijkswater staat; - inrichtinsplan Hals Zuid-Beveland, Reimers- waal; Ongeveer de helft van de Zeeuwse gemeenten sturen bestemmingsplannen ter beoordeling op in het kader van het vooroverleg. In samenwerking met de planologiewerkgroepen werd hierop steeds gereageerd. In 1989 zijn zo 7 bestemmingsplannen beoordeeld Veel regionale zaken werden door de verschil-

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 31