Reg onale natuur- en milieu-
edukatieve centra
in Zeeland
Karen Fortuin
Andere organisaties
Beroepskracht
Voor wie?
naar een MEC met de vraag welke
mogelijkheden er zijn. Voor niet-in-
gewijden is zo'n gebouw beter te vin
den dan de sekretaris van een natuur
beschermingsvereniging. Op die ma
nier kan een MEC een zekere PR-
funktie voor de bestaande natuur- en
milieuverenigingen vervullen.
Zeker niet op de laatste plaats vervult
een MEC een belangrijke funktie
voor andere groepen op lokaal of re
gionaal nivo. Denk daarbij aan:
dorpsraden, kerken, vrouwenorgani
saties, jongeren- en ouderenverenin-
gen, volkstuinhouders en onderwijs.
Allemaal willen ze tegenwoordig
toch "wat aan milieu doen". Het on
derwijs is een speciale doelgroep van
een MEC. Natuur- en milieuedukatie
op scholen wordt steeds belangrijker.
Leerkrachten zoeken steun bij de uit
voering hiervan. Voor materiaal, zo
als lesbrieven en leskisten of voor
nieuwe ideeën kunnen zij bij het
MEC terecht.
Bovenstaande maakt duidelijk dat een
MEC goed bereikbaar moet zijn en
op een plek moet liggen waar veel
mensen zijn. Een winkelstraat zou
een geschikte plek zijn. Het winke
lend publiek stapt makkelijk het
MEC binnen dat bijvoorbeeld naast
de bakker ligt. Een andere mogelijk
heid is een MEC te koppelen aan een
rekreatieve of edukatieve attraktie.
Een MEC aanhaken bij een bezoe
kerscentrum dat ver van de bewoon
de wereld ligt, is vanzelfsprekend
geen goed idee.
Bij een MEC zal minimaal één eduka-
tief medewerker met administratieve
ondersteuning full-time in dienst
V^inds het verschijnen van de bro
chure "samenwerking en struktuur in
natuur- en milieuedukatie" van het
Konsulentschap natuur- en milieue
dukatie, de ZMF en het Zeeuws Bio
logisch Museum in mei van dit jaar,
is het niet stil gebleven rond de na-
tuur- en milieuedukatie in Zeeland.
Half september verscheen er een pro
vinciale nota over dit thema. Over
eenkomst tussen de plannen is dat
beide uitgaan van een struktuur van
natuur- en milieuedukatie in Zeeland
waarin regionale MEC's een belang
rijke rol spelen. Beide nota's geven
echter slechts globaal aan hoe een
MEC er uit moet zien. Dit is wel te
begrijpen, omdat er niet één ideaal
plaatje van een MEC te geven is. Wel
zijn er een aantal uitgangspunten
waar een MEC op gebaseerd moet
zijn.
Een MEC is er voor iedereen. Het is
een plek waar je makkelijk binnen
In het vorige nummer van Wantij is
ingegaan op de natuur- en
milieuedukatie in Zeeland. Gesteld
werd dat een natuur- en milieuedukatief
centrum, een zogenaamd MEC, in elke
regio in Zeeland een goede basis is van
waaruit natuur- en milieuedukatie
gegeven kan worden. Hoe een MEC er
uit zou moeten zien en welke initiatieven
er in Zeeland leven, vindt u in dit artikel.
doordat de betaalde medewerkers van
een MEC deze groepen ondersteunen
en de verschillende aktiviteiten op el
kaar afstemen. De medewerkers van
een MEC zorgen er voor dat de ver
enigingen van eikaars aktiviteiten op
de hoogte zijn en stimuleren onder
linge samenwerking.
Een MEC biedt de verenigingen
ruimte die ze kunnen gebruiken om
te vergaderen, om lezingen of kursus-
sen te geven of om hun materiaal te
stallen. Nu komt het nog te vaak voor
loopt en waar iedereen terecht kan
met vragen die te maken hebben met
natuur en milieu. Denk aan vragen
als"Welk wasmiddel is het meest mi
lieuvriendelijk?", maar ook "Hoe
schrijf ik een bezwaarschrift?" of "Is
het mogelijk dat er een exkursie gege
ven wordt voor onze buurtvereni
ging?"
Voor vrijwilligers van natuur- en mi
lieugroepen zal het MEC ook een be
langrijke rol spelen. Allereerst kan dit
dat de leden van een groep niet aan
bepaalde spullen kunnen komen, om
dat de verantwoordelijke persoon op
vakantie of niet bereikbaar is. In een
MEC kan zo'n groep haar eigen bi
bliotheek hebben. Het MEC kan ook
zelf nieuw materiaal aanschaffen en
uitlenen.
Een MEC zal een bepaalde uitstraling
hebben. Mensen die iets zoeken op
natuur- en milieugebied of zelf aktief
willen worden, stappen makkelijk