Reg onale natuur- en milieu- edukatieve centra in Zeeland Karen Fortuin Andere organisaties Beroepskracht Voor wie? naar een MEC met de vraag welke mogelijkheden er zijn. Voor niet-in- gewijden is zo'n gebouw beter te vin den dan de sekretaris van een natuur beschermingsvereniging. Op die ma nier kan een MEC een zekere PR- funktie voor de bestaande natuur- en milieuverenigingen vervullen. Zeker niet op de laatste plaats vervult een MEC een belangrijke funktie voor andere groepen op lokaal of re gionaal nivo. Denk daarbij aan: dorpsraden, kerken, vrouwenorgani saties, jongeren- en ouderenverenin- gen, volkstuinhouders en onderwijs. Allemaal willen ze tegenwoordig toch "wat aan milieu doen". Het on derwijs is een speciale doelgroep van een MEC. Natuur- en milieuedukatie op scholen wordt steeds belangrijker. Leerkrachten zoeken steun bij de uit voering hiervan. Voor materiaal, zo als lesbrieven en leskisten of voor nieuwe ideeën kunnen zij bij het MEC terecht. Bovenstaande maakt duidelijk dat een MEC goed bereikbaar moet zijn en op een plek moet liggen waar veel mensen zijn. Een winkelstraat zou een geschikte plek zijn. Het winke lend publiek stapt makkelijk het MEC binnen dat bijvoorbeeld naast de bakker ligt. Een andere mogelijk heid is een MEC te koppelen aan een rekreatieve of edukatieve attraktie. Een MEC aanhaken bij een bezoe kerscentrum dat ver van de bewoon de wereld ligt, is vanzelfsprekend geen goed idee. Bij een MEC zal minimaal één eduka- tief medewerker met administratieve ondersteuning full-time in dienst V^inds het verschijnen van de bro chure "samenwerking en struktuur in natuur- en milieuedukatie" van het Konsulentschap natuur- en milieue dukatie, de ZMF en het Zeeuws Bio logisch Museum in mei van dit jaar, is het niet stil gebleven rond de na- tuur- en milieuedukatie in Zeeland. Half september verscheen er een pro vinciale nota over dit thema. Over eenkomst tussen de plannen is dat beide uitgaan van een struktuur van natuur- en milieuedukatie in Zeeland waarin regionale MEC's een belang rijke rol spelen. Beide nota's geven echter slechts globaal aan hoe een MEC er uit moet zien. Dit is wel te begrijpen, omdat er niet één ideaal plaatje van een MEC te geven is. Wel zijn er een aantal uitgangspunten waar een MEC op gebaseerd moet zijn. Een MEC is er voor iedereen. Het is een plek waar je makkelijk binnen In het vorige nummer van Wantij is ingegaan op de natuur- en milieuedukatie in Zeeland. Gesteld werd dat een natuur- en milieuedukatief centrum, een zogenaamd MEC, in elke regio in Zeeland een goede basis is van waaruit natuur- en milieuedukatie gegeven kan worden. Hoe een MEC er uit zou moeten zien en welke initiatieven er in Zeeland leven, vindt u in dit artikel. doordat de betaalde medewerkers van een MEC deze groepen ondersteunen en de verschillende aktiviteiten op el kaar afstemen. De medewerkers van een MEC zorgen er voor dat de ver enigingen van eikaars aktiviteiten op de hoogte zijn en stimuleren onder linge samenwerking. Een MEC biedt de verenigingen ruimte die ze kunnen gebruiken om te vergaderen, om lezingen of kursus- sen te geven of om hun materiaal te stallen. Nu komt het nog te vaak voor loopt en waar iedereen terecht kan met vragen die te maken hebben met natuur en milieu. Denk aan vragen als"Welk wasmiddel is het meest mi lieuvriendelijk?", maar ook "Hoe schrijf ik een bezwaarschrift?" of "Is het mogelijk dat er een exkursie gege ven wordt voor onze buurtvereni ging?" Voor vrijwilligers van natuur- en mi lieugroepen zal het MEC ook een be langrijke rol spelen. Allereerst kan dit dat de leden van een groep niet aan bepaalde spullen kunnen komen, om dat de verantwoordelijke persoon op vakantie of niet bereikbaar is. In een MEC kan zo'n groep haar eigen bi bliotheek hebben. Het MEC kan ook zelf nieuw materiaal aanschaffen en uitlenen. Een MEC zal een bepaalde uitstraling hebben. Mensen die iets zoeken op natuur- en milieugebied of zelf aktief willen worden, stappen makkelijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1990 | | pagina 6