Miliduzorg op school
in de praktijk
Op het moment dat u beslist om zich in te gaan zetten voor milieubeheer op school
zijn er veel drempels te overwinnen en zullen er vragen beantwoord moeten
worden. Wat gaat het kosten in geld, tijd en komfort? Hoe pakt u het aan? Hoe
krijgt u andere leerkrachten, leerlingen en betrokken personeel aktief en hoe blijven
ze meedoen?
Met de onderstaande informatie geven wij een eerste aanzet.
Kringlooppapier gebruiken
Plastic afval
De werkgroep leefklimaat:
aktie tegen zwerfvuil
op school
Laten we beginnen met afval. In
scholen komen enorme hoeveelheden
afval vrij. Om de afvalstroom in te
dammen is het allereerst belangrijk na
te gaan in hoeverre afval voorkomen
kan worden. Vervolgens is het ge
scheiden houden van de verschillende
frakties afval belangrijk om herge
bruik mogelijk te maken. Nemen we
papier.
Het huishouden met de dozen vol ou
de kranten en reklamefolders is een
kleine producent van papierafval ver
geleken bij scholen. Het afval van
scholen bestaat voor maar liefst de
helft uit papier. Papier verdient dan
ook speciale aandacht in het milieu-
huishoudplan. Dat geldt te meer om
dat er ook goede oplossingen moge
lijk zijn.
Allereerst kunnen maatregelen geno
men worden om het papiergebruik te
verminderen:
- Niet onnodig veel kopiëren, of te
grote hoeveelheden laten drukken.
- Dubbelzijdig kopiëren.
- Niet te grote hoeveelheden voor
lichtingsbrochures, leerlingenmate
rialen e.d. bestellen. Reageer op onge
wenste grote hoeveelheden onge
vraagd toegestuurd informatiemate
riaal.
- Zuinig zijn met het verstrekken van
schrijfpapier
- Enkelzijdig gedrukt of gekopieerd
papier kan gebruikt worden als klad
papier of versneden worden tot me
mo's.
Ten tweede kan papierafval ingeza
meld worden voor de oud-papierhan
del. Nu verdwijnt nog veel papier via
de reinigingsdienst op de Zeeuwse
vuilstortplaatsen. Zonde! Zeker het
kwalitatief goede schrijf- en druk
werkpapier is een waardevolle grond
stof voor de produktie van nieuw pa
pier en karton en is zeer zeker ook
welkom bij de inzamelende plaatselij
ke vereniging. Weggooien is een grote
verspilling.
Papier inzamelen en hergebruiken le
vert de volgende milieuwinst op:
100% besparing op houtverbruik,
69% minder watervervuiling, 27%
minder vast afval van de pulpproduk-
tie en 90% minder luchtverontreini-
Het invoeren van kringlooppapier op
school blijkt vaak op grote bezwaren
te stuiten. Veel scholen hebben zo'n
10 tot 15 jaar geleden slechte ervarin
gen met dit papier opgedaan. Jammer,
want juist scholen kunnen door hun
grote papiergebruik een waardevolle
bijdrage leveren aan een besparing op
houtverbruik en een verminderen van
water- en luchtvervuiling door het
gebruik van kringlooppapier.
Wellicht is ook u ter ore gekomen dat
oud papier zo weinig waard is de laat
ste tijd. Dit wordt veroorzaakt door
een verzadigde markt. De vraag naar
oud papier blijft achter bij het aan
bod. Meer gebruik van kringlooppa
pier helpt dit probleem oplossen.
Het is dus niet alleen zaak om het pa
pierafval van de school aan de oudpa
pierhandel te leveren, maar ook het
eindprodukt af te nemen. De
kringloop is weer gesloten. Over
kringlooppapier doen veel vooroor
delen de ronde. Veel van deze bezwa
ren zijn eenvoudig te weerleggen,
omdat het kringlooppapier veel beter
van kwaliteit is tegenwoordig. Meer
hierover in het boekje, "alles over
kringlooppapier" van de Vereniging
Milieudefensie (020 - 221366).
De grootste bron van plastic afval op
scholen zijn meestal de plastic beker
tjes voor koffie- en frisdrankautoma
ten. Op een school met ongeveer 1500
leerlingen worden jaarlijks zo'n
300.000 automaatbekertjes wegge
gooid. Het gebruik van plastic weg-
gooibekertjes is edukatief gezien een
slechte zaak. De leerlingen raken ver
trouwd met een wegwerpkultuur. Ze
gaan weggooien beschouwen als een
normale zaak, terwijl het juist de basis
is van de afvalproblematiek. Het is
vrij eenvoudig op een school deze be
kertjes te vervangen door duurzame
(kunststof) bekers. Dit levert een aan
zienlijke vermindering van de afval
stroom op.
Sinds anderhalf jaar heeft de
Christelijke Scholengemeen
schap Walcheren te Middelburg
een werkgroep Leefklimaat. "On
vrede over het omgaan met het
schoolgebouw door leerlingen is
de aanleiding voor het ontstaan",
aldus de heer Leopold, leraar
scheikunde.
De leefbaarheid binnen het
schoolgebouw en thuis is volgens
hem het eerste punt waar aan
dacht voor moet zijn. "Als het nog
niet lukt om bekertjes en papier in
de afvalbak te krijgen in plaats van
op de grond, hoeven we met an
dere milieumaatregelen niet te
beginnen", aldus Leopold. Het
één keer in de twee of drie weken
ophangen van een poster, diskus-
sielessen en uiteraard het per
soonlijk aanspreken van de leer
lingen, zijn aktiviteiten waarmee
de werkgroep het zwerfvuil uit de
school wil krijgen. Er is ook een
poging gedaan om de leerlingen-
raad bij de aktie te betrekken.
"Dat is moeilijk, leerlingen willen
elkaar niet bekritiseren", zo meent
de heer Leopold.
Voor de toekomst staan er al meer
plannen op de agenda. Zo zijn er
door de werkgroep al folders op
gevraagd over recyclingmogelijk-
heden voor plastic bekertjes en
wordt er ook nagedacht over
duurzame bekers. Het invoeren
van kringlooppapier staat, na een
mislukte poging zo'n 10 jaar gele
den, opnieuw op de agenda van
wege de verbeterde kwaliteit van
het papier. Er wordt nagedacht
over de inzameling van oud papier
door de hele school (1150 leerlin
gen), nu gebeurt dit al in de do
centenkamer, bij het kopieerap
paraat en bij de administratie.
Maareerst moet het zwerf-
vuil-probleem worden opgelost.