Miliduzorg op school in de praktijk Op het moment dat u beslist om zich in te gaan zetten voor milieubeheer op school zijn er veel drempels te overwinnen en zullen er vragen beantwoord moeten worden. Wat gaat het kosten in geld, tijd en komfort? Hoe pakt u het aan? Hoe krijgt u andere leerkrachten, leerlingen en betrokken personeel aktief en hoe blijven ze meedoen? Met de onderstaande informatie geven wij een eerste aanzet. Kringlooppapier gebruiken Plastic afval De werkgroep leefklimaat: aktie tegen zwerfvuil op school Laten we beginnen met afval. In scholen komen enorme hoeveelheden afval vrij. Om de afvalstroom in te dammen is het allereerst belangrijk na te gaan in hoeverre afval voorkomen kan worden. Vervolgens is het ge scheiden houden van de verschillende frakties afval belangrijk om herge bruik mogelijk te maken. Nemen we papier. Het huishouden met de dozen vol ou de kranten en reklamefolders is een kleine producent van papierafval ver geleken bij scholen. Het afval van scholen bestaat voor maar liefst de helft uit papier. Papier verdient dan ook speciale aandacht in het milieu- huishoudplan. Dat geldt te meer om dat er ook goede oplossingen moge lijk zijn. Allereerst kunnen maatregelen geno men worden om het papiergebruik te verminderen: - Niet onnodig veel kopiëren, of te grote hoeveelheden laten drukken. - Dubbelzijdig kopiëren. - Niet te grote hoeveelheden voor lichtingsbrochures, leerlingenmate rialen e.d. bestellen. Reageer op onge wenste grote hoeveelheden onge vraagd toegestuurd informatiemate riaal. - Zuinig zijn met het verstrekken van schrijfpapier - Enkelzijdig gedrukt of gekopieerd papier kan gebruikt worden als klad papier of versneden worden tot me mo's. Ten tweede kan papierafval ingeza meld worden voor de oud-papierhan del. Nu verdwijnt nog veel papier via de reinigingsdienst op de Zeeuwse vuilstortplaatsen. Zonde! Zeker het kwalitatief goede schrijf- en druk werkpapier is een waardevolle grond stof voor de produktie van nieuw pa pier en karton en is zeer zeker ook welkom bij de inzamelende plaatselij ke vereniging. Weggooien is een grote verspilling. Papier inzamelen en hergebruiken le vert de volgende milieuwinst op: 100% besparing op houtverbruik, 69% minder watervervuiling, 27% minder vast afval van de pulpproduk- tie en 90% minder luchtverontreini- Het invoeren van kringlooppapier op school blijkt vaak op grote bezwaren te stuiten. Veel scholen hebben zo'n 10 tot 15 jaar geleden slechte ervarin gen met dit papier opgedaan. Jammer, want juist scholen kunnen door hun grote papiergebruik een waardevolle bijdrage leveren aan een besparing op houtverbruik en een verminderen van water- en luchtvervuiling door het gebruik van kringlooppapier. Wellicht is ook u ter ore gekomen dat oud papier zo weinig waard is de laat ste tijd. Dit wordt veroorzaakt door een verzadigde markt. De vraag naar oud papier blijft achter bij het aan bod. Meer gebruik van kringlooppa pier helpt dit probleem oplossen. Het is dus niet alleen zaak om het pa pierafval van de school aan de oudpa pierhandel te leveren, maar ook het eindprodukt af te nemen. De kringloop is weer gesloten. Over kringlooppapier doen veel vooroor delen de ronde. Veel van deze bezwa ren zijn eenvoudig te weerleggen, omdat het kringlooppapier veel beter van kwaliteit is tegenwoordig. Meer hierover in het boekje, "alles over kringlooppapier" van de Vereniging Milieudefensie (020 - 221366). De grootste bron van plastic afval op scholen zijn meestal de plastic beker tjes voor koffie- en frisdrankautoma ten. Op een school met ongeveer 1500 leerlingen worden jaarlijks zo'n 300.000 automaatbekertjes wegge gooid. Het gebruik van plastic weg- gooibekertjes is edukatief gezien een slechte zaak. De leerlingen raken ver trouwd met een wegwerpkultuur. Ze gaan weggooien beschouwen als een normale zaak, terwijl het juist de basis is van de afvalproblematiek. Het is vrij eenvoudig op een school deze be kertjes te vervangen door duurzame (kunststof) bekers. Dit levert een aan zienlijke vermindering van de afval stroom op. Sinds anderhalf jaar heeft de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren te Middelburg een werkgroep Leefklimaat. "On vrede over het omgaan met het schoolgebouw door leerlingen is de aanleiding voor het ontstaan", aldus de heer Leopold, leraar scheikunde. De leefbaarheid binnen het schoolgebouw en thuis is volgens hem het eerste punt waar aan dacht voor moet zijn. "Als het nog niet lukt om bekertjes en papier in de afvalbak te krijgen in plaats van op de grond, hoeven we met an dere milieumaatregelen niet te beginnen", aldus Leopold. Het één keer in de twee of drie weken ophangen van een poster, diskus- sielessen en uiteraard het per soonlijk aanspreken van de leer lingen, zijn aktiviteiten waarmee de werkgroep het zwerfvuil uit de school wil krijgen. Er is ook een poging gedaan om de leerlingen- raad bij de aktie te betrekken. "Dat is moeilijk, leerlingen willen elkaar niet bekritiseren", zo meent de heer Leopold. Voor de toekomst staan er al meer plannen op de agenda. Zo zijn er door de werkgroep al folders op gevraagd over recyclingmogelijk- heden voor plastic bekertjes en wordt er ook nagedacht over duurzame bekers. Het invoeren van kringlooppapier staat, na een mislukte poging zo'n 10 jaar gele den, opnieuw op de agenda van wege de verbeterde kwaliteit van het papier. Er wordt nagedacht over de inzameling van oud papier door de hele school (1150 leerlin gen), nu gebeurt dit al in de do centenkamer, bij het kopieerap paraat en bij de administratie. Maareerst moet het zwerf- vuil-probleem worden opgelost.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1991 | | pagina 12